Categorie: Betalingen en facturen
https://www.e-act.nl/help/index?id=3843
Hoe kan ik een losse factuur aanmaken?
Je wilt een factuur aanmaken en versturen aan een relatie. Dat kan voor een bestaand product gelden, of voor een dienst die specifiek voor die klant is uitgevoerd en waaraan een specifiek prijskaartje hangt, bijvoorbeeld een coachings- of adviesgesprek. In het eerste geval kun je direct een eenmalige bestelling aanmaken waarna er een factuur gestuurd wordt aan de klant. Ga direct naar het kopje 'Eenmalige bestelling maken voor een bestaand product' hieronder.
In het geval van een specifieke dienst kun je dat in Autorespond doen door gebruik te maken van een algemeen product van type 'Dienst'. Je maakt vervolgens een bestellingaan met dit product en verstuurt daarvan de factuur. Lees hieronder verder.
Algemeen product van type 'Dienst' aanmaken
Ga naar menu . Kies als type voor 'Dienst' engeef als naam 'Geleverde diensten'. Deze naam zal als hoofd-omschrijving op de factuur komen te staan. Later kun je per factuur twee regels met een specifieke beschrijving opgeven. Voer als prijs een richtprijs in. Die prijs zal je later kunnen wijzigen. Zorg er daarom voordat je de vink Prijs per keer bepaald aankruist! Laat de tabs Kenmerken, Promoties en Opvolging ongemoeid. Bewaar het product en ga hieronder verder. Eenmalige bestelling maken voor een specifieke dienst
Zorg eerst dat de relatie bekend is als klant in het systeem (let op: de status op tab Klantgegevens van de relatiepagina moet op 'Klant' staan). Ga naar menu . Selecteer in de eerste tab de klant via de knop Kies een klant. In de tab Bestelling klik je op + Product. Selecteer uit het lijstje het product dat je eerder hebt gemaakt. In het tab-blad Prijs en omschrijving kun je vervolgens de echte prijs opgeven. Ook kun je een regel toevoegen waarin je de geleverde diensten omschrijft. Klik uiteindelijk op Toevoegen om het product aan de bestelling toe te voegen. Let op: je kunt het product slechts eenmalig toevoegen. In de tab Betaling kun je de overige gegevens opvoeren en eventueel de factuur e-mailtekst aanpassen via de knop Factuur e-mailtekst wijzigen. Klik tot slot op de knop Bewaren om de factuur te versturen naar de klant en de bestelling te bewaren in je administratie. Eenmalige bestelling maken voor een bestaand product
Zorg eerst dat de relatie bekend is als klant in het systeem (let op: de status op tab Klantgegevens van de relatiepagina moet op 'Klant' staan). Ga naar menu . Selecteer in de eerste tab de klant via de knop Kies een klant. In de tab Bestelling klik je op + Product. Selecteer uit het lijstje het betreffende product. Als er bij het product kenmerken zijn gedefinieerd kun je in tab-blad Kenmerken daaronder de waardes van de productkenmerken voor deze bestelling invullen. Doe dat door op de betreffende kenmerk-rij te klikken in de kolom 'Waarde'. Je kunt dan in het popupvenster een waarde selecteren. Klik uiteindelijk op Toevoegen om het product aan de bestelling toe te voegen. Let op: je kunt een product slechts eenmalig toevoegen. Je kunt echter wel het aantal aanpassen. In de tab Betaling kun je de overige gegevens opvoeren en eventueel de factuur e-mailtekst aanpassen. Klik tot slot op de knop Bewaren om de factuur te versturen en de bestelling te bewaren in je administratie. Bestelling aanpassen
Je kunt een bestelling aanpassen (bestelde producten aanpassen, bedrag wijzigen of adresgegevens wijzigen). De adresgegevens kun je direct in de tab Klantgegevens wijzigen. Als de bedrijfsnaam moet worden aangepast, kun je dat niet hier doen, maar moet je dat doen in de relatiescherm van deze relatie (je moet dus het bestelling-scherm verlaten, de relatie aanpassen en weer terug naar de bestelling).
Klik uiteindelijk op Bewaren om de wijziging voor deze bestelling door te voeren. Let op: de factuur wordt automatisch opnieuw gegenereerd maar wordt niet verstuurd naar de klant. Dit zal je eventueel zelf nog moeten doen.