Binnen Autorespond kun je vier soorten producten beheren: diensten, abonnementen, digitale producten(downloads) en fysieke producten (goederen). Je vindt de producten via menu .We zullen de volgende zaken één voor één behandelen:
- Diensten
- Abonnementen
- Goederen
- Downloads
- Kenmerken
- Promoties
- Op je site zetten
- Opvolging
Eerst een paar algemene zaken
Naast een naam (die je zowel in het Nederlands als in het Engels kan opgeven), kun je ook een langere omschrijving opvoeren en een klein plaatje uploaden (tab-blad
Info). Daarnaast moet je verplicht een 'SKU' (Stock-keeping unit) opgeven. Dit is een internationaal gebruikte code om je product te kunnen identificeren, net zoals bij boeken de ISBN code. In het veld 'Productpagina' kun je een link opgeven naar een pagina op je site waar meer informatie staat over dit product. Zorg er verder voor dat je een prijs en een BTW percentage opgeeft. Fysieke producten hebben een BTW-tarief van 6%. Voor alle andere productenen diensten is dat 19% (dus ook e-books en andere digitale producten).Klik op de
ikonen van de overige velden voor meer informatie. Tot slot bepaal je welk type product je gaat opvoeren. Afhankelijk van je keuze worden enkele tab-bladen beschikbaar gemaakt of 'op slot' gezet. Let op: je kan het type product niet meer veranderen nadat je op Bewaren hebt geklikt!
| Wil je de prijs exclusief BTW bepalen maar heb je alleen een prijs inclusief BTW in je hoofd zitten?Gebruik de knop 'BTW Hulp' onderin om de 'inclusief' prijs te berekenen. |
Diensten
Dit type product gebruik je om cursussen, coaching-sessies, advieswerk, seminars en andere 'niet-tastbare' zaken te verkopen. Klik op menu en vul de velden op de eerste twee tab-bladen in (zie eerste kopje bovenaan). Kies voor type 'Dienst'.De tab-bladen
Kenmerken,
Promoties,
Betaal-links en
Opvolging komen verderop aan bod.
Abonnementen
Dit type product gebruik je om diensten zoals bijvoorbeeld een lidmaatschap te verkopen
OF alsje een product in meerdere gespreide betalingen wilt laten betalen (
meer informatie).Klik op menu en vul de velden op de eerste twee tab-bladen in (zie eerste kopje bovenaan). Kies voor type 'Abonnement'.In het tab-blad
Abonnement kun je ondermeer een extra e-mailtekst opgevendie wordt verstuurd op het moment dat iemand het abonnementsproduct heeft aangeschaft (betaald!)Let op: dit is een extra e-mail waarin je gedetailleerde informatie over het abonnement kan geven.Deze e-mail wordt verstuurd
naast de factuur e-mail (zie
bestelproces)!Daarnaast kun je de betalingstermijnen opgeven, waaruit de klant kan kiezen. De klant zal danautomatisch in de nacht dat de termijn afloopt een e-mail ontvangen waarin hij opnieuw kan betalen voor het volgende termijn. Deze e-mails worden zeven dagen van te voren aangemaakt en staan klaar in het menu . Ze worden automatisch verstuurdtenzij jij aangeeft dat dit niet moet gebeuren.
De tab-bladen
Kenmerken,
Promoties,
Betaal-links en
Opvolging komen verderop aan bod.
Let op: om een prijswijziging door te voeren voor lopende abonnementen moet je eerst de prijs van het abonnementsproductaanpassen. Wil je dat die wijziging ook geldt vcoor lopende abonnementen? Dan moet je die lopende abonnementen per abonnement openen en daarna opslaan.Het verhogen van de prijs van een abonnement heeft dus in eerste instantie geen effect op de lopende abonnementen. Pas als je die opnieuw opslaat worden de nieuwe gegevens van het abonnement gepakt en opgeslagen in het lopende abonnement.
Goederen
Dit type product gebruik je om tastbare, fysieke producten te verkopen.Klik op menu en vul de velden op de eerste twee tab-bladen in (zie eerste kopje bovenaan). Kies voor type 'Fysiek product'.
Let op: Je kunt via menu opgeven op welke manier(en) je bestelde producten kan laten bezorgen. Als je meerdere manieren hebt opgegeven kan de klant tijdens het bestellen kiezen welke manier hij/zij wil gebruiken. Per verzendmethode kun je de aanvullende kosten opgeven. Dit zijn éénmalige kosten die bij de bestelling worden opgeteld, onafhankelijk van het aantal bestelde producten! Wil je de verzendkosten afhankelijk laten zijn van het aantal bestelde producten, dan kun je in de productpagina in het veld 'Bijtelling bezorging' nog aanvullende kosten opgeven die worden gerekend per besteld product.
Een voorbeeld: Iemand bestelt 3 keer dezelfde CD (met een bijtelling bezorging van € 0,50) en kiest voor verzendmethode UPS (extra kosten € 3,50). De totale bezorgkosten zijn dan € 5,00.
De tab-bladen
Kenmerken,
Promoties,
Betaal-links en
Opvolging komen verderop aan bod.
Downloads
Kies voor deze optie om digitale producten te verkopen die de klant kan downloaden na aanschaf, bijvoorbeeld een e-book of audio-bestand.Klik op menu en vul de velden op de eerste twee tab-bladen in (zie eerste kopje bovenaan). Kies voor type 'Digitaal product'. Je kunt nu in het tab-blad
Digitaal product het bestand uploaden of, als het bestand groteris dan 2MB, het bestand elders bewaren en de link naar het bestand hier invoeren. Zie voor meer informatie hierover de teksten en help op het tab-blad zelf. De download-link wordt na aankoop van het product gemaild naar de klant. Je kunt de e-mailtekst hier opgeven en ook aangeven hoe lang de klant toegang heeft tot het downloadbestand.
De tab-bladen
Kenmerken,
Promoties,
Betaal-links en
Opvolging komen verderop aan bod.
Kenmerken
Het is mogelijk om de klant te laten kiezen uit opties die betrekking hebben ophet product. Voorbeeld: je geeft een workshop op verschillende data. De opties (de data) zullen voor de klant zichtbaar zijn op je website in het bestelformulier.De code van dit formulier zal na het opslaan gegenereerd worden en vind jeterug onder het tabblad
Betaal-links.
Ga naar tab-blad
Kenmerken en klik op 'Nieuw' om een nieuw kenmerk toe te voegen. Vul de waardes in zoals in het onderstaande plaatje. De code is nodig voor het systeem. Gebruik in dit veld geen spaties of vreemde tekens! Het veld 'Titel' is de tekst die de klant ziet.Kies bij het veld 'Soort kenmerk' de waarde 'Tekst (opties)' wanneer het om verschillende data of opties gaat waaruit de klant moet kiezen. Kies voor 'Ja/nee' wanneer het om een ja/nee vraag gaat.Klik op 'Bewaren'.
Nu ga je voor dit kenmerk de beschikbare opties toevoegen. Bij het onderste lijstje 'Opties voor kenmerk data_workshop' staat alvast een eerste optie klaar. Selecteer die en klik op 'Wijzig'. Er wordt een nieuw dialoogscherm geopend waarmee je waardes kunt opgeven. Voer iedere datum om de beurt in. Vul eventueel de prijs-bijstelling in per optie. Dat kan bijvoorbeeld wanneer de workshop op één datum meer kost dan de andere. Een prijs-bijstelling gaat uit van het product-basisbedrag. Dus bij een prijs-bijstelling van 10 euro bij een productprijs van 100 euro, moet de klant uiteindelijk 110 euro betalen.Je kunt een prijs-bijstelling ook negatief maken. Zo kun je de prijs lager maken als er een bepaalde optie wordt gekozen.
Een ander voorbeeld: je verkoopt een bank. Je bank heeft kenmerk 'Bekleding'Die kan van leer zijn of van stof. De optie 'leer' van kenmerk ' Bekleding' kost500 euro extra. De optie 'stof' kost 200 euro extra. Vergeet niet om de optie'Zichtbaar voor klant' aan te vinken voor elke optie.
Let op: wanneer je nieuwe kenmerken opvoert bij het product, bijvoorbeeldomdat er nieuwe data zijn, moet de code (tabblad Betaallinks) opnieuw op dewebsite worden geplaatst.
Promoties
Je kunt promoties aan producten koppelen om kortingen aan klanten te geven. De promoties moetje aanmaken voordat je ze aan producten kan koppelen. Klik
hier voor meer informatie over het maken van promoties. In het tab-blad
Promoties kun je de beschikbare promoties toekennen aan het product.
Betaal-links op je site zetten
Als je klaar bent met het definieren van het product moet je het eerst bewaren, alvorens jede bestel-link op je site kan zetten. Wanneer je een nieuw product hebt bewaard en vervolgens weer opent, vind je in de tab
Betaal-links de betaallink die je op je site kunt plaatsen op de pagina waarop je het product promoot.
Selecteer een plaatje wanneer je wilt dat de betaal-link meer opvalt op je site. Ditkan de koop van je product bevorderen!
Als je kenmerken hebt gedefinieerd gebruik je niet de eenregelige betaallink, maar een bestelformulier dat de beschikbare opties toont voor de kenmerken (zie hierboven).Let op: vervang het formulier op je site wanneer er nieuwe kenmerken worden opgevoerd!Lees
hier meer over de formulier-editor.
Opvolging
Hier kun je follow-up acties definieren nadat een product is aangeschaft. In het tab-blad
Opvolging zorg je dat de integratie met Autorespond-functies plaatsvindt. De vervolgacties vinden pas plaats nadat de betaling is gedaan of geregistreerd! Dit betekent dat de betaling moet zijn uitgevoerd door de klant of zijn geregistreerd door jou.De gegevens van de klant kunnen worden toegevoegd aan een nieuwe groep of aan één of twee groepen die reeds in je Autorespond administratie zijn aangemaakt. Er kan een lijstmanagerworden gestart (bijvoorbeeld met een e-course of andere e-mails).
Verder kun je hier direct één of twee e-mails opgeven die automatisch na x dagen worden verstuurd nadat de aankoop (betaling) is gedaan.
| Wanneer je wilt dat klanten altijd direct in de groep van de nieuwsbrief worden geplaatst, selecteer dan bij het veld 'Toevoegen aan groep' de groep van een lijstmanager. Wil je ze echter de mogelijkheid geven om zich niet te abonneren, selecteer dan in het veld 'Start lijstmanager' de lijstmanager van je nieuwsbrief. In dit geval krijgt de klant een vinkje te zien tijdens het bestelproces waarmee hij kan aangeven of hij wel of niet de nieuwsbrief wil ontvangen. Let op: Doe wel één van beide: dus of de groep opvoeren, of de lijstmanager noemen. Als je beide doet wordt de lijstmanager nietgestart! |