Categorie: Abonnementen
https://www.e-act.nl/help/index4?id=13878
Abonnementen handmatig aanmaken
Een abonnement is een product waarbij de betaling in termijnen wordt uitgevoerd. Standaard kent een abonnement een onbeperkt aantal termijnen, maar je kunt ook een specifiek aantal termijnen instellen. Gebruik abonnementen voor bijvoorbeeld een lidmaatschap of om de klant de mogelijkheid te geven een betaling in termijnen te voldoen.
Abonnementen kunnen online via de shoppingcart worden besteld maar je kunt ook handmatig een nieuw abonnement aanmaken in je administratie. Ga daarvoor naar menu en klik op
Nieuwe bestelling.
In stap 1 selecteer je de klant. Dit moet een bestaande relatie zijn in je administratie. Als je de klant hebt geselecteerd, verschijnen de naam en adresgegevens. Je kunt die eventueel nog aanpassen. Mocht je de bedrijfsnaam willen aanpassen (of invullen als die nog leeg is): dit kan hier maar je kunt het dan het beste bij de betreffende relatie ook aanpassen.
Klik op
Volgende stap. In deze stap kun je het juiste abonnement selecteren. Selecteer het product. Als er voor dat product productkenmerken zijn aangemaakt, kun je die specificeren door op de knop
Bepaal aantal / kenmerken / extra omschrijving te klikken. Geef bij de betreffende velden de juiste waarde op en klik op
Doorvoeren.
Rechts staat een prijs-overzicht dat steeds laat zien wat de totaalprijs zal zijn. Let op: je moet zelf eventuele kortingen toevoegen nadat je een product hebt geselecteerd.
Gebruik je kenmerken? Wees ervan bewust dat de prijs-aanpassingen niet alleen worden doorberekend in de initiele factuur, maar ook doorwerken bij de daaropvolgende termijnfacturen!
Ga naar de volgende stap.
In deze stap staat in het tabblad
Abonnement van wanneer tot wanneer het abonnement loopt. Je kunt hier het veld
Einde abonnement in principe altijd leeg laten. Ook als je slechts een beperkt aantal termijnen opgeeft in het veld
Max aantal betaaltermijnen, dan nog hoef je geen einddatum op te geven; het systeem zal na de laatste termijn vanzelf stoppen met het versturen van facturen. Kies vervolgens hoe vaak moet worden gefactureerd en (in tabblad
Betaling) hoe moet worden betaald. Tot slot kun je op tabblad
Factuurgegevens onder andere nog een factuurkenmerk meegeven die op de factuur zal worden getoond.
Is dit abonnement via een affiliate tot stand gekomen? Dan kun je de betreffende affiliate-code onder tabblad
Betaling opgeven. De affiliate wordt dan beloond op het moment dat de factuur wordt betaald. (Affiliate-codes kun je via menu opzoeken).
Klik uiteindelijk rechtsboven op
Bewaren om dit nieuwe abonnement te bewaren. De bijbehorende factuur wordt meteen automatisch gegenereerd en verstuurd naar de klant. De tekst van de e-mail waarmee de factuur wordt verstuurd kun je overigens terugvinden (en aanpassen) via menu .