Categorie: Betalingen en facturen
https://www.e-act.nl/help/index4?id=13843
Hoe kan ik een losse factuur aanmaken?
Je wilt een factuur aanmaken en versturen aan een relatie. Dat kan voor een bestaand product gelden, of voor een dienst die specifiek voor die klant is uitgevoerd en waaraan een specifiek prijskaartje hangt, bijvoorbeeld een coachings- of adviesgesprek. In het eerste geval kun je direct een eenmalige bestelling aanmaken waarna er een factuur gestuurd wordt aan de klant. Ga direct naar het kopje 'Eenmalige bestelling maken voor een bestaand product' hieronder.
In het geval van een specifieke dienst kun je dat in Autorespond doen door gebruik te maken van een algemeen product van type 'Dienst'. Je maakt vervolgens een bestellingaan met dit product en verstuurt daarvan de factuur. Lees hieronder verder.
Algemeen product van type 'Dienst' aanmaken
Ga naar menu en klik op de knop Nieuw product. Kies vervolgens voor type 'Dienst'. Geef als naam 'Geleverde diensten'. Deze naam zal als hoofd-omschrijving op de factuur komen te staan. Later kun je per factuur twee regels met een specifieke beschrijving opgeven. Voer als prijs een richtprijs in. Die prijs zal je later kunnen wijzigen. Zorg er daarom voor dat je onderin het eerste tabblad de knop Zelf de prijs kunnen aanpassen aan zet! Laat de tabs Kenmerken, Kortingen en Opvolging ongemoeid. Bewaar het product en ga hieronder verder. Eenmalige bestelling maken voor een specifieke dienst
Zorg eerst dat de relatie bekend is als klant in het systeem (let op: de klant-status op het eerste tabblad van de relatiepagina moet op 'Klant' staan). Ga naar menu en klik op Nieuwe bestelling. Selecteer in de eerste tab de klant via de knop Selecteer relatie. Klik op Volgende Stap en kies via de Product... knop het product dat je eerder hebt gemaakt. Bij het opvoeren van het product kun je in stap 2 (knop Bepaal aantal / kenmerken / extra omschrijving) vervolgens de echte prijs opgeven. Ook kun je een regel toevoegen waarin je de geleverde diensten omschrijft. Klik uiteindelijk op Doorvoeren om het product aan de bestelling toe te voegen. Let op: je kunt het product slechts eenmalig toevoegen. In de volgende stap kun je de overige gegevens opvoeren, de betaalwijze bepalen (tabblad Betaling) en eventueel de factuur e-mailtekst aanpassen via de knop E-mailtekst aanpassen (tabblad Versturen). Klik tot slot rechtsboven op de knop Bewaren om de factuur eventueel te versturen naar de klant en de bestelling te bewaren in je administratie. Bestelling aanpassen
Je kunt een bestelling aanpassen (bestelde producten aanpassen, bedrag wijzigen of adresgegevens wijzigen). De adresgegevens kun je direct in de tab Klantgegevens wijzigen.
Klik uiteindelijk op Bewaren om de wijziging voor deze bestelling door te voeren. Let op: de factuur wordt automatisch opnieuw gegenereerd maar wordt niet verstuurd naar de klant. Dit zal je eventueel zelf nog moeten doen.