Met de Autorespond shoppingcart kun je via meerdere manieren laten betalen. We noemen dit betalingsmethodes. De verschillende methodes worden hieronder kort beschreven. Daarna wordt beschreven hoe je de andere betaling-gerelateerde zaken kan afhandelen binnen Autorespond.
Betalingsmethodes
De betalingsmethodes kun je beheren via menu . Op dat scherm vindje de methodes terug die voor jouw administratie zijn geconfigureerd. Je kunt een methode op 'niet beschikbaar' zetten. Hij verschijnt dan niet in de shoppingcart. Je kunt voor de methodes Incasso en Overmaken een toegangscode geven. In dat geval kan een klant de methode alleen gebruiken als hij die code invult. Dit kan handig zijn als je bijvoorbeeld geen particulieren maar alleen bedrijven de mogelijkheid wilt geven om via Incasso tebetalen. Die klanten moeten dan wel de toegangscode weten. Wil je een betalingsmethode gebruiken die niet in het lijstje staat? Neem dan contact op met ons.
Overmaken of Incasso Met deze methodes bestelt de klant eerst maar betaalt de klant pas later. Bij Overmaken ligt het initiatief bij de klant. Zodra jij op je rekening hebt gezien dat het bedrag is overgemaakt, moet je dit afmelden in Autorespond om de bestelling af te ronden. Bij Incasso ligt het initiatief bij jou: jij haalt zelf het bedrag van de rekening van de klant. De klant heeft daaarvoor toestemming gegeven tijdens het bestellen.
IDeal RABO, Ideal ING of PayPal Met PayPal of IDeal wordt de betaling automatisch afgewikkeld en komt het geld direct op jouw rekening. Heb je een rekening bij RABO of ING? Dan kunnen we een directe koppeling maken tussen de IDeal systemen van die banken en Autorespond. Zit je bij een andere bank, dan moet je gebruik maken van IcePay of Sisow (zie hieronder). Ook voor PayPal kunnen we een directe koppeling realiseren. Je moet hiervoor
enkele zaken aanleveren.
IcePay en Sisow Autorespond werkt samen met IcePay (www.icepay.eu) en Sisow (www.sisow.nl), 'payment service providers' die zorgen voor het afhandelen van de betalingen die via de shoppingcart worden gedaan. Betalingen die worden gedaan met Ideal (anders dan via RABO of ING), creditcards, DirectEbank of via mobiel/SMS, kunnen alleen door IcePay en Sisow worden afgehandeld. Indien gekozen wordt voor IcePay of Sisow als additionele payment provider voor telefonische- of creditcard betalingen, moet een apart contract met deze partij worden afgesloten.
De bedragen van verkochte producten die via IcePay of Sisow worden afgewikkeld, worden regelmatig overgemaakt op jouw rekening. Bij Sisow kun je die periode zelf instellen. Bij IcePay gebeurt dit standaard per maand. Dit kan ook per week gebeuren tegen additionele kosten (5 euro p/m). Indien bij IcePay het totaalbedrag onder de 250 euro ligt wordt geen geld overgemaakt maar wordt het bedrag doorgeschoven naar de volgende maand. Als het totaal van de volgende maand dan groter is dan 250 euro, wordt het geld door IcePay overgemaakt.
Openstaande betalingen
Bij het eerder genoemde Overmaken als betalingsmethode, moet je zelf in Autorespond registreren wanneer de betaling op je rekening is gekomen. Hoe dat precies gaat kun je
hier lezen.
Let op: vergeet niet de betalingen te registreren, omdat anders de bestelling niet goed wordt afgerond en eventuele opvolg-acties (zoals gedefinieerd bij het product in tab
Opvolging) niet worden uitgevoerd!
Incasso betalingen
Indien er bestellingen zijn waarvoor jij de bedragen zelf moet incasseren, dan moet je, op het moment dat de bedragen daadwerkelijk geincasseerd zijn, dit afmelden via menu . Daar kun je alle openstaande bestellingen selecteren waarvoor je de bedragen hebt geincasseerd, waarna jedeze op status 'Geincasseerd' kan zetten.
Let op: vergeet niet de betalingen te registreren, omdat anders de bestelling niet goed wordt afgerond en eventuele opvolg-acties (zoals gedefinieerd bij het product in tab
Opvolging) niet worden uitgevoerd!
Afgebroken betalingen
Het kan soms gebeuren dat een IDeal betaling niet goed wordt teruggemeld naar Autorespond,bijvoorbeeld omdat het uitvoeren van de betaling te lang duurt, of omdat de gebruiker niet terugklikt vanaf het IDeal betaalscherm naar de shoppingcart pagina. Kijk voor deze gevallen bij menu . Hoe dat precies gaat kun je
hier lezen.
Herinneringen
Via menu kun je zien welke uitstaande en nog niet betaalde facturen 'over tijd' zijn. Je kan binnen Autorespond een betaaltermijn en een herinneringstermijn instellen. Als deze beide termijnen zijn verstreken dan wordt automatisch een herinnerings e-mail gegenereerd. Deze e-mail (inclusief factuur) wordt nog niet automatisch verstuurd. Je kunt echter met een paar muisklikken deze herinneringen laten versturen.
Niet-betaalde factuur
Je kunt een factuur op status 'Vervallen' zetten als deze niet meer wordt betaald. Datis beter dan de factuur verwijderen omdat je dan een 'gat' in je factuurnummering krijgt. Je kunt een factuur op Vervallen zetten in ondermeer de bestellingen en abonnementen lijsten (via menu's en , zie de knoppen rechtsonder). Je kan er voor kiezen om tevens een creditfactuur aan te maken voor het bedrag van de vervallen factuur. Je kunt de creditfactuur indien gewenst ook direct versturen naar de klant.
Ingeplande facturen voor abonnementen
Bij abonnementen moet per termijn worden betaald. Hoe lang die termijn is, heb je opgegeven tijdens het aanmaken van het product. Autorespond zorgt voor het automatisch genereren en versturen van de nieuwe factuur voor de komende termijn.
Zeven dagen voordat de nieuwe termijn begint, wordt de factuur gegenereerd en is die zichtbaar in het scherm waar je via menu terechtkomt. In de nacht voorafgaand aan de nieuwe termijn wordt de factuur verstuurd naar de klant. Hierbij wordt ook een notificatie inclusief de factuur naar jou gestuurd.
Je kan bij abonnementen ook instellen dat 1 of 2 weken voordat een nieuwe factuur wordt gestuurd, een aankondiging wordt gestuurd dat er een nieuwe factuur aankomt. De tekst van deze aankondigingsmail kun je instellen via menu .
De eerste termijn start overigens op het moment dat het abonnementsproduct is besteld. Daarbij heeft de klant nog de keuze om het abonnement op diezelfde dag in te laten gaan, of om het abonnement op de eerste dag van de lopende maand te doen ingaan, of op de eerste dag van de volgende maand. Deze keuzemogelijkheid kun je uitzetten (via de vink
Klant kan startdatum zelf bepalen in de tab
Algemeen van de betreffende productpagina) waardoor het abonnement altijd start op de dag van de bestelling. Let op: ook als pas later wordt betaald, geldt toch de startdatum van het abonnement als de start van de eerste termijn.