Hoi James,
Hoeraaaahhh! Ik ben 40! Afgelopen zondag was ik (Mirjam) jarig... Ik sprong die dag vrolijk, vrij en vol energie de grens over. Terugkijkend op de eerste 40 jaar van mijn leven concludeer ik dat het een behoorlijk bizar avontuur is geweest én dat de uitkomst (tot nu toe) goed is! Een week of 8 geleden was ik bij mijn huisarts. Hij gaf me een ENORM compliment. Hij zei: "Wat jij voor elkaar hebt gekregen is ongelooflijk. Ik heb in mijn hele carrière nog geen ander mens ontmoet die zichzelf tot zo'n totale verandering heeft aangezet en dat ook volhoudt. Het verschil tussen hoe je ooit was en hoe je nu bent is zo groot. Het is een verschil van dag en nacht. Jij bent voor mij het levend bewijs dat er dus écht mensen zijn die dat kunnen." Ik mompelde op dat moment alleen maar iets als "Ach ja, ik doe mijn best", maar de opmerking heeft achteraf bezien écht veel in beweging gezet. Ten eerste realiseer ik me nu goed dat ik blij ben DAT ik deze leeftijd heb bereikt en ook heel trots ben op HOE ik het heb bereikt! Ten tweede besef ik me dat ik een behoorlijke topprestatie heb geleverd - en mijzelf echt wel een succes mag noemen - op het gebied van pijlsnelle (persoonlijke en professionele) groei. Op de derde plaats besluit ik dat ik verslaafd ben aan veranderen en dat ik de komende tijd nóg beter wil uitpluizen wat succesfactoren zijn om mijzelf steeds weer te verbeteren en veranderen en hoe ik die kennis en ervaring dan weer kan doorgeven via mijn werk. Voor een deel weet ik door zowel studie als ervaring wat helpt om continue te leren, te groeien, te ontwikkelen en te veranderen. Maar er is altijd méér te leren en te ontdekken en ik heb echt zin in om daar de komende tijd nog dieper te duiken! Ik zal jullie op de hoogte houden van mijn ontdekkingstocht. Ik hoop jullie nieuwe inzichten te kunnen terugmelden over hoe je een (doel)bewust leer- of veranderavontuur succesvol aangaat en volhoudt. Voor jezelf of voor de mensen (deelnemers, klanten, opdrachtgevers, etc.) die jij begeleidt. Ga je met me mee op onderzoek? Wordt vervolgd...
Groetjes Judith en Mirjam
Verderop in deze Speelmail vind je:
-
Een artikel over het ontwerpen van verleidelijke leer- en veranderavonturen
-
Een Tip4Tools, namelijk: Holo
-
Een bedankje voor iedereen die mij een pep-talk stuurde!
-
Een oefening in het ontwerpen van een reis-experiment
-
Een uitnodiging om deel te nemen aan de live online training Werkvormen die werken!
|
|
|
Artikel: De succesfactoren van een veranderavontuur!
|
|
Wij – Judith en Mirjam - zien leren, ontwikkelen en veranderen als een avontuur. Een avontuur waarin je wordt uitgedaagd je grenzen te verleggen, waarin je nieuwe dingen leert en waarmee je “beter” wordt of je in ieder geval beter gaat voelen. Door verandertrajecten te ontwerpen als leerreis of veranderavontuur, wekken wij extreme leergierigheid op bij zowel deelnemers (we noemen ze in dit artikel reizigers) als bij begeleiders van de verandering (we noemen ze in dit artikel reisleiders) vanaf het begin tot ver na het einde. Iets waar iedere veranderaar – of je nu trainer, coach of anderszins begeleider van leren en ontwikkelen bent – van droomt. lees hier verder
|
|
TIP4TOOL
|
|
Trainers, workshopleiders en facilitatoren die vanaf nu nog vast blijven houden aan:
-
traditionele trainingen
-
traditionele leermethoden
-
traditionele leermiddelen en
-
traditionele verkoopmethoden
zullen het in de toekomst in onze ogen heel zwaar krijgen. Daarom bieden we iedere Speelmail een tool aan waarmee je bij blijft (of liever nog: voorop blijft lopen) als trainer én als ondernemer!
~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Holo Holo is een app waarmee je de realiteit kunt mixen met hologrammen. Zij zeggen zelf: "We're on a mission to give people the best way to connect with each other and express themselves through holograms". Wij zien veel toepassingsmogelijkheden voor ondernemende trainers. Zo zou je Holo kunnen gebruiken:
-
om een potentiële klant of opdrachtgever een voorproefje te geven van hoe jullie eerste ontmoeting zou kunnen verlopen en/of
-
om deelnemers van één van je begeleidingen als borgingsopdracht te geven zichzelf in Holo te laten doen wat ze straks in de praktijk "voor het eggie" moeten gaan doen.
Heb jij andere ideeën wat je met Holo zou kunnen doen? Laat ons weten wat je doet en hoe... Wie weet is het voor meer Speel-mail-lezers interessant en kunnen we elkaar op die manier op ideeën brengen! Meer informatie: Holo Veel plezier ermee en laat ons als je wilt meegenieten van je Holo's!
|
|
Dank jullie wel!!!
|
|
Wij zijn een boekje aan het schrijven waarin we de geheime onderdelen van succesvolle kennismakings- acquisitie- of verkoopsessies prijsgeven. Ik vroeg jullie een aantal weken geleden of jullie mij konden helpen mijn motivatie terug te vinden om het boekje af te schrijven. Dank jullie wel voor al jullie reacties! Het waren ware pep-talks en het deed me heel goed! Ik ben dus weer op gang geholpen en dat is mede dankzij jullie. Heel gaaf, dank jullie wel! Op naar het boekje waarmee je in 8 van de 10 gesprekken Raak gaat Schieten!
|
|
Oefening in het ontwerpen van een 'gedragsveranderend-experiment'
|
Start: Leergierigheid en experimenteren hangen wat ons betreft heel nauw samen. Doe jij mee met het volgende reis-experiment? Let op, begin klein: Oefen onderstaande met een
klein veranderdoel
bijvoorbeeld: hoe kan ik het geklaag bij het koffieapparaat verminderen of een andere vraag van vergelijkbaar formaat. Stap 1: Kies voor jezelf een situatie waarin je mensen spreekwoordelijk mee op reis wilt nemen (lees: leergierig wilt krijgen). Mijmer gelijk even over de vraag: "Wat kunnen redenen zijn waarop mensen aanhaken en waarom zouden mensen kunnen afhaken op het moment waarop ik mijn experiment introduceer?" Stap 2: Omschrijf vervolgens een concreet en meetbaar resultaat: wat meet je achteraf en bij welk resultaat kan je dit experiment tot een succes (wij noemen het ook wel eens een epic win :-) ) verklaren? Let op: het gaat om gedrag: dus wat wil je de persoon of de personen waarop de interventie is gericht aan het eind van de reis (anders) zien DOEN? Stap 3: Breng in kaart wie de persoon is of wie de personen zijn waarbij je die leergierigheid wilt opwekken. Stap 4: Pluis nu uit: met welke gedraging zou de persoon/zouden de personen die jij in beweging wilt krijgen moeten stoppen en met welk gedrag zouden ze moeten starten willen ze het eindresultaat gaan bereiken? Hoe ziet de persoon waarbij jij de leergierigheid wilt opwekken eruit als het gelukt is (als leergierige superhero dus :-) ). Stap 5: Stel minimaal 1 functioneel doel (wat moet er feitelijk gebeuren wil deze persoon hierna klaar zijn om de volgende logische stap te zetten) en minimaal 1 emotioneel doel (hoe moet deze persoon zich voor, tijdens en na deze interventie voelen willen zij klaar zijn om de volgende logisch stap te zetten?). Stap 6: Breng de randvoorwaarden in kaart: hoe lang mag iedereen hiermee bezig zijn, waar kan je de interventie allemaal laten plaatsvinden (en wat zijn de mogelijkheden en onmogelijkheden van deze locatie?), welke materialen of faciliteiten heb je tot je beschikking, enzovoorts. Stap 7: Doe nu nog één keer een check. Leidt het gewenste gedrag uit stap 4 echt tot het gewenste resultaat uit stap 2? Leiden de doelen die je geformuleerd hebt in stap 5 echt tot het gewenste gedrag uit stap 4? En sluiten de leerdoelen die je hebt beschreven bij stap 5 aan bij (het startniveau en de leerbehoefte van) de persoon die je beschreven hebt in stap 3? Stap 8: Kijk nog 1x naar de leerdoelen en laat het dan even los. Ga voor minimaal 15 minuten iets anders doen, iets waardoor je uit je denkmodus komt, uit je hoofd en je ratio komt en ontspant. Douchen, wandelen, sporten, hardlopen, stofzuigen, strijken, boekje lezen, dansen, naar de wolken staren, eigenlijk is er best veel wat in deze categorie valt ;-) Stap 9: Keer na 15 min. (of langer, nadat je jouw activiteit hebt afgerond) terug bij je doelen en bepaal of jouw “downtime” je toevallig al spontaan een aantal bruikbare ideeën heeft gebracht. Zo ja? Tof! Zo nee? Help jezelf dan om wat meer inspiratie op het thema te krijgen, bijvoorbeeld door (fysiek) naar een reisbureau te gaan of over het internet te surfen, waarbij je de term intypt in Google waar jouw experiment over gaat (bijvoorbeeld: klagen, koffiemachine, werk, enz). Stap 10: Ontwerp een interventie waarmee je de doelen die je bij stap 5 hebt gesteld gaat halen. Stap 11: “Pimp” de interventie zodat deze nóg boeiender, nóg impactvoller en nóg memorabeler wordt. Voeg iets aan de interventie toe waardoor de interventie:
-
Interactiever: waar kan je elementen toevoegen waardoor de interventie geen individuele activiteit meer is, maar een gezamenlijke activiteit wordt waarmee zij het doel nog beter zullen behalen?
-
Spannender: waar kan je elementen toevoegen waardoor de interventie spannender wordt, bijvoorbeeld door het toevoegen van tijdsdruk, competitie of een win-element? en
-
(Nóg) meer Fun: dit kan van alles zijn, laat je fantasie de vrije loop!
Stap 12: Voer de interventie uit en houd goed in de gaten wat er gebeurt: Wat is een succes en kan je vieren? Wat zou je de volgende keer eventueel anders kunnen doen om daarmee nóg beter raak te schieten? Geef jezelf sowieso een compliment dat je de uitdaging bent aangegaan en een eerste poging hebt gedaan!
|
Geef je op voor Werkvormen die Werken!
|
|
Vind je bovenstaande ontwerpoefening waarin je een mini-gedragsveranderend-experiment probeert op te zetten - te lastig om in je uppie rond te breien? Daar kunnen we ons alles bij voorstellen, want het is ook niet zo gemakkelijk als het lijkt ;-) Wanneer je donderdag 5 oktober a.s. mee doet met de live online training Werkvormen die Werken, dan bouwen we het wat geleidelijker op! Niet gelijk alles van A tot Z anders, maar beginnen met de basis: - doel bepalen - inspiratie vergroten - werkvorm, interventie of experiment maken en - pimpen! Na de live online training "Werkvormen die Werken" kom je hoogstwaarschijnlijk een stuk gemakkelijker een stuk verder met het ontwerpen van een experiment van A tot Z! Training: 49 euro, met het delen van een berichtje op Facebook of Twitter: slechts 19 euro.
|
|
|