Weet u zeker dat uw beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheidsVERZEKERING (BAV) de kosten dekt als tegen u een klacht wordt ingediend door een cliënt? Die klacht, zoals de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg aangeeft, kan leiden tot inzet van een klachtenfunctionaris of behandeling door een geschillencommissie. De behandeling van de klacht brengt kosten met zich mee, die u moet betalen. Daarom (opnieuw) het advies: controleer uw beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. Heeft u uw verzekering lopen bij een schadeverzekeraar die de Wkkgz goed dekt? Staat -bijvoorbeeld- in de kleine lettertjes van uw polis dat u alleen ondersteuning krijgt om uw reactie als zorgverlener goed te verwoorden. In dat geval zijn de gemaakte kosten vanwege inzet van klachtenfunctionaris niet verzekerd. Kijk daarbij ook of uw verzekering is afgesloten voor 2017. Neem dan contact op met de schadeverzekeraar of u een geactualiseerde overeenkomst kunt krijgen. Er zijn overigens schadeverzekeraars die u jaarlijks een actuele versie van de overeenkomst sturen.
Samengevat: u bent als zorgverlener verplicht de kosten van de klachtbehandeling conform de Wkkgz te betalen, ongeacht de uitslag van de procedure. Controleer daarom of uw beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering de kosten van de Wkkgz klachtenbehandeling dekt. |