Hi, ik ben Daphne Maneschijn, JOST lid sinds vorig jaar zomer en ik help bedrijven die een gevestigd begrip zijn in de regio naar overtreffend online. Ik neem je in deze blog mee in hoe je met behulp van drie stappen, je al in de juiste richting begeeft om de nieuwe generatie collega’s en klanten aan te trekken. Van gevestigd offline, naar overtreffend online. Je ziet ze steevast voorbij komen. De bedrijven bij wie het chronisch druk is. De bakker op de hoek, het autoschadebedrijf van ome Jan en het beveiligingsbedrijf van die kerel die nooit het netwerkevent bezoekt. Hoe kan dat nou? Deze mensen teren op een jarenlange authentieke geschiedenis, een deskundige dienstverlening in de zaak en een werkethiek die onveranderd is gebleven. Als ondernemer is het vaak een heel gedoe om alles van de grond op te bouwen of om wellicht van een oud imago af te komen. Zeker wanneer je een andere weg in bent geslagen. Op momenten als deze is een ongeëvenaarde stem belangrijk. Een merkstem die die jouw deskundige dienstverlening weergeeft en zowel offline als online een sterke rode draad is in de gehele communicatie. Niet alleen in tekst, maar juist ook in beeld, in je e-mailhandtekening en het bordje bij je kantoor. Alleen dan ga je van onopgemerkt blijven naar consistent en relevant zichtbaar voor de nieuwe generatie en ben je voorbereid op de toekomst. Ben je klaar om door te breken als leider van jouw markt? Alleen het zijn van een begrip in de regio en een continue stroom aan klanten gaan niet zorgen voor exponentiële groei. Het is belangrijk om vanuit een strakke strategie en een heldere positionering de nieuwe generatie te integreren in jouw communicatie in tekst, beeld en aanwezigheid. Ik dacht ook dat het onmogelijk was Ik dacht dat ik ook niet consistent zichtbaar kon zijn en via social media klanten én nieuwe samenwerkingen kon realiseren. Ik was in de veronderstelling dat mijn ideale klant helemaal niet op social media zou zitten. Die zijn namelijk veel te druk met het runnen van hun bedrijf. Groffe denkfout, want het leverde namelijk de samenwerkingen en de omzet op waar ik destijds van droomde. Ook ik ging van gezien en gevestigd, naar gegrond en ongeëvenaard. Wát moet je nou doen om van A naar B te gaan? Hoe ga je van werkethiek en authenticiteit naar een online overtreffende marktleider? Hierbij drie waardevolle tips: 1. Zorg dat wat je beloofd niet langer meer schuurt met je online afwezigheid. Stel een sterk contentplan op waarin je maandelijks blogt en een nieuwsbrief uitstuurt, drie social media posts per week plaatst en automatiseer communicatie richting je doelgroep. Zo maak je je dienstverlening sneller en die wachtlijst korter. Spreek hierin je nieuwe generatie aan en stop met het woord ‘u’ te gebruiken in je schrijfstijl. 2. Loop voorop in je marketing en online uitstraling t.o.v. de concurrentie. Een bord langs de zijlijn van de voetbal is leuk, maar zet geen zoden aan de dijk. Een recruitmentbureau inschakelen is niets mis mee, maar levert op de lange termijn geen werknemers op die langer blijven plakken. Wát je echt zou moeten doen is vooroplopen en consistent en relevant zichtbaar zijn. Deel wat je bedrijfswaarden zijn online, maak een video over je bedrijfscultuur en deel je successen en f*ck-ups. Deel waarom je een bord langs de zijlijn van de voetbal belangrijk vind en spreek specifiek iemand aan. Deel niet alleen je logo, maar vooral je belofte. Wat beloof je aan je klanten en wat is je onderscheidende kracht? Wat zit in jouw bedrijf onder de motorkap en bij de concurrent niet? 3. Kies voor een positionering die uitstraalt in geuren en kleuren wie jouw bedrijf is. Klopt de naam nog van je bedrijf? Het lettertype, de beelden en de kleuren? Wanneer was de laatste keer dat je je brochure en relatiegeschenken een update hebt gegeven? Te vaak zie ik dat een bedrijf met een prachtige geschiedenis, vele specialisaties onder een dak heeft maar deze niet het (online) podium geeft wat ze verdienen. Nergens staat: we bestaan al X jaar. Er wordt niets gevierd met de buitenwereld, de medewerkers krijgen misschien wel promotie, maar worden nou nooit eens online ook in het zonnetje gezet. Het zijn steeds meer de kleine dingen die er toe doen. Je kunt een waanzinnige portefeuille aan bedrijven hebben en hardwerkende, betrokken mensen in je bedrijf hebben werken. Maar als je niets doet aan je merkbeleving, zaken niet op papier zet én niet strategisch nadenkt over de toekomst van je bedrijf. Dan blijft de volgende generatie collega’s en klanten niet plakken en ook niet naar je toekomen. Samen aan de slag met het geheime wapen van gevestigde marktleiders Traditionele marketing gaat over het overtuigen van zoveel mogelijk mensen over hoe pijnlijk hun probleem is én dat ze dit zo snel mogelijk moeten oplossen. Via de traditionele weg trek je dan klanten aan die onvoldoende intrinsiek gemotiveerd zijn. Dus, die hun probleem nog niet als dusdanig pijnlijk ervaren. Nu is mijn vraag: waarom zou je met zulke klanten willen werken? Je bent namelijk pas echt maximaal van waarde voor jouw klanten, als ze wéten hoe pijnlijk hun probleem is én met jou willen samenwerken, vanwege jouw stempel die je op de wereld drukt via jouw krachtige merkbeleving. Dan komen klanten en collega’s naar jou toe, in plaats van dat je recruitmentbureaus en andere tijdelijke oplossingen moet gaan inschakelen. Ben jij klaar om intrinsiek gemotiveerde klanten & collega's aan te trekken en aan de slag te gaan met jouw merkbeleving? Laten we dan een kop koffie drinken. |