|
|
|
|
|
|
Kun je deze mail niet lezen? |
|
“Hoe startgesprekken zinvol worden”
Inleiding
Vanuit het gedachtegoed van ouderbetrokkenheid 3.0 beginnen steeds meer scholen het jaar met startgesprekken of omgekeerde tienminutengesprekken. Het is een essentiële stap om tot een betere samenwerking met ouders en leerlingen te komen. Inmiddels zijn ze geweest en bereiken mij naast de succesverhalen ook de berichten dat de gesprekken doodslaan en leerkrachten ze als zinloos ervaren. Zij willen er mee stoppen omdat zij er te weinig uit halen. Doodzonde, want een goed begin is het halve werk.
Moeilijke vragen voor ouder en kind
Onlangs sprak ik een moeder die voor haar jongste zoon een formulier ingevuld had met voor haar al lastige vragen over de sterke punten en aandachtspunten van haar kind. Daar was zij met haar man even voor gaan zitten. Tot haar verbazing bleek haar oudste dochter een gesprek met de leerkracht te krijgen waarbij de ouder alleen mocht luisteren en waarbij haar dochter dezelfde lastige vragen kreeg. “Komt goed mams,” had zij haar gerustgesteld. En toen begon het gesprek. “Waar ben je goed in?” vroeg de juf. “Korfbal” zei ze. Duidelijk niet geheel tevreden met het antwoord vroeg de juf: “En waar ben je nog meer goed in?” “Zwemmen” antwoordde zij. Ook daar bleek de juf niet mee uit de voeten te kunnen. “Wat heb je van mij nodig dit schooljaar?” ging zij verder. “Niets!” zij de leerling. Al met al een kort en zinloos gesprek.
Die veel te abstract zijn
Wat maakt dat het voor ouders en kinderen moeilijke vragen zijn? Als je vraagt naar de sterke eigenschappen en aandachtspunten, vraag je direct naar abstracte beelden: naar zaken als karakter, vaardigheden en gedrag. Dat is normaal voor sociale wetenschappers en allerlei andere mensen die daar dagelijks mee bezig zijn, maar het gros van de mensen heeft het antwoord daarop niet zomaar paraat. Daar staat men niet zo bij stil. Zeker niet op het niveau waarop je als school de informatie wilt hebben.
Wat je nodig hebt is een verhaal
Als je een beeld wilt hebben van de sterke punten en van hetgeen de leerling van jou als leerkracht nodig heeft, dan heb je eerst een concreet verhaal nodig. Een verhaal over een hoogtepunt dat het kind heeft meegemaakt. Wanneer was de leerling op zijn best? Wat was de situatie? Wat gebeurde er? Iemand moet eerst helemaal in het verhaal zitten, terug in de beleving van het moment, om te kunnen ontdekken welke kwaliteiten daarin verborgen liggen. Het is uiteindelijk veel makkelijker om abstracte conclusies uit praktijkervaring te trekken.
En effectieve verdiepingsvragen
Mits je vervolgens goed doorvraagt op wat de ouder of leerling vertelt. Wat maakt dat de leerling op zijn best was? Hoe is het gelukt om het voor elkaar te krijgen? Wat heeft de leerling daarvoor moeten doen? Op deze wijze komen de sterke eigenschappen als vanzelf naar boven. En als zij dat niet zo makkelijk vinden, kan jij ze helpen door te vertellen wat voor geweldigs jij in het verhaal hoort. De kwaliteiten die naar boven komen, zijn daarnaast ook nog eens ‘evidence based’. Dus de waarde van de inzichten is vele malen groter, zeker daar het nog wel eens tot verrassende ontdekkingen leidt. Als je zo goed inzicht krijgt in je potentieel en je diepste verlangens, dan is het ook makkelijker om aan te geven wat je nog graag zou willen leren. Die vraag is ook belangrijker en makkelijker te beantwoorden dan: wat heeft de leerling van de leerkracht nodig.
Kortom: een strategie en een aanpak die werkt
Dat ontdekten bijvoorbeeld de deelnemers aan het programma Waarderend Leiderschap in het onderwijs. De één werd geconfronteerd met bovenbouwleerkrachten die de kindgesprekken wilden afschaffen. Na haar aanwijzingen om naar concrete positieve ervaringen in de klas te vragen en die uit te diepen, werden de leerkrachten al snel enthousiast, gingen aan de slag en hebben geweldige verhalen gehoord en zinvolle gesprekken gevoerd met de kinderen. Een andere deelnemer had voor het startgesprek met ouders slechts aan één vraag genoeg: “Wat is de mooiste ervaring geweest op school waar uw kind thuis over verteld heeft?” Hij hoefde nog nauwelijks moeite te steken om de informatie te krijgen die hij wenste. Het was zogezegd ‘zacht werken’.
En dat kan jij ook leren
Het is een kunst die je kan toepassen in startgesprekken, tienminutengesprekken, het gesprek over het advies voor het voortgezet onderwijs en andere momenten waarin een goede samenwerking van belang is. Op 20 november 2015 kan je het zelf ervaren en je de basis eigen maken tijdens het event ‘Waarderende Oudergesprekken. Samen het beste voor het kind.”
|
|
"Waarderende oudergesprekken. Samen het beste voor het kind"
Door eerdere deelnemers beoordeeld met een 8,5!
- Vragen stellen die ouders en leerlingen makkelijk laten praten.
- Alles uit hun ervaring halen wat jullie nodig hebben.
- Om de kinderen daadwerkelijk te laten schitteren.
- Kortom: zinvolle gesprekken die ouderbetrokkenheid echt laten werken voor het kind.
Wil jij dat ook? Kom dan op vrijdag 20 november 2015 naar het event “Waarderende oudergesprekken. Samen het beste voor het kind.” Aart Brezet deelt op enthousiaste wijze zijn ervaring en biedt je een afwisselende dag die een prettige mix is van theorie en kennis met leerzame oefeningen waarin je het direct in praktijk brengt. Daarnaast ontmoet je anderen uit het onderwijsveld waarmee je ervaring uitwisselt en waarbij je steun en herkenning kan vinden. Je gaat naar huis met een naslagwerk waarop je terug kan vallen, een rijke ervaring en nieuwe energie om op school het beste uit de samenwerking met ouders te halen. Je leert:
1. Met welke mindset als vanzelf een gelijkwaardige samenwerkingsrelatie ontstaat.
2. Hoe je zorgen vertaalt naar wensen en behoeften (in de ontwikkeling van het kind).
3. Hoe je tot een gezamenlijk inzicht komt in het potentieel en de mogelijkheden van het kind.
4. Wat de principes van Waarderend Onderzoeken zijn, die maken dat het werkt.
5. Hoe je de inzichten kan toepassen binnen handelingsgericht werken.
6. Welke signalen op spanning, weerstand en negativiteit duiden.
7. Hoe je eenvoudig spanning reduceert, weerstand doorbreekt en de lucht klaart.
De locatie van het event is Congrescentrum Antropia in Driebergen. Het begint om 9.30 uur met de inloop en koffie. We starten om 10.00 uur met het programma. Tussendoor is er een lekkere lunch. Om 16.30 uur wordt het afgesloten waarna onder het genot van een hapje en een drankje kan worden nagepraat.
Wat kost het event?
Het event kost € 299,- inclusief BTW. Als je via ‘Betaal Sociaal’ jouw deelname in jouw sociale mediakanalen deelt, krijg je korting en betaal je slechts € 249,- inclusief BTW. Na aanmelding vind je in de bevestiging van je deelname een link naar de pagina waarmee je jouw sociale betaling kan doen. Het is heel makkelijk, want de tekst voor de statusupdate krijg je mee.
Iedere deelnemer mag één andere deelnemer meenemen voor de meeneemprijs van € 149 inclusief BTW. In het PO kan je denken aan een IB-er of aan een leerkracht van groep 8 die straks alle adviesgesprekken moet voeren. In het VO kan je denken aan een mentor.
Klik hier voor meer informatie en meld je direct aan.
|
|
Denk je dat deze e-zine ook voor een ander interessant is? Dan zou het geweldig zijn als je het doormailt. Anderen kunnen zich abonneren via de site www.drivesatschool.nl
|
|
Aart Brezet leert schoolleiders en schoolbestuurders... hoe zij negativiteit in hun organisatie kunnen keren door waarderend leiderschap, zodat hun leerkrachten en leerlingen gaan schitteren.
Aart kent uit eigen ervaring in welke positie schoolleiders zitten. Hij is niet alleen coach geweest van diverse schooldirecteuren, leerkrachten en teams; hij heeft het als interim-schoolleider ook daadwerkelijk ondervonden. Gaandeweg heeft Aart de kracht ontdekt van de positieve psychologie. Het is geen ideologie, het is bovenal een praktische invalshoek die werkt! Inmiddels zit het in zijn vezels om steeds die kant van de werkelijkheid te belichten waar mensen het meest gelukkig, energiek en gemotiveerd van worden. Juist daarom gaat het hem aan het hart dat in het onderwijs de aandacht zo vaak uit gaat naar wat er niet is, naar de problemen en onmogelijkheden bij kinderen, ouders, leerkrachten en schoolleiders. Als je weet hoe mooi een school kan schitteren wanneer iedereen aandacht heeft voor potentieel en progressie, dan wil je niets anders dan de vaardigheid daarvoor overbrengen aan de leiders in het onderwijs.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|