|
|
|
|
|
|
Kun je deze mail niet lezen? |
|
“Hoe je er samen met ouders wel uit komt”
Inleiding
Heb je ook van die ouders op school, die van de ene op de andere leerkracht worden overgedragen als een lastige ouder? Die een erfenis met zich meedragen als een doorgaande lijn door de schoolcarrière van hun kind? Dan is het hoog tijd om dat patroon te doorbreken, in ieders belang. En in de eerste plaats in het belang van het kind zelf.
Negatieve beelden resoneren
Daarvoor mogen wij in de eerste plaats compassie hebben met docenten en leerkrachten. Het is volstrekt begrijpelijk dat negatieve beeldvorming ontstaat. Je doet je werk met passie en als je daarin gefrustreerd raakt, heb je het nodig om dat te ventileren. Je wilt ook de bevestiging dat het niet aan jou ligt. Van je collega’s kan je meestal alle begrip verwachten. In zo’n omgeving gaan klachten evenwel resoneren. Door de aandacht voor de negativiteit wordt de beleving versterkt en wordt je bevestigd in je oordeel: zie je wel, het is gewoon een lastige ouder.
En gaan een voorspelbaar leven leiden
De beeldvorming van bepaalde ouders wordt door het delen van ervaringen overgedragen op collega’s. Op basis daarvan kunnen bij hen negatieve verwachtingen ontstaan over de uitkomst van gesprekken in het daarop volgende jaar: “O, o,… daar heb je haar weer. Ze zal wel weer wat te zeuren hebben.” De kans is groot dat nauwelijks gehoord wordt waar het de ouder echt om te doen is, waardoor die alle reden heeft om er op terug te komen. En zo ontstaat een patroon waarin de ontstane beelden steeds worden bevestigd. De verwachting waarmee je het gesprek in stapt, is voorspellend voor de uitkomst.
Wat als wij dat eens omdraaien?
Met een positieve verwachting, zal je eerder positieve uitkomsten krijgen. Hoe sterker je erin geloofd, hoe groter de kans dat het werkelijkheid wordt. Wat zou er gebeuren als docenten en leerkrachten een heilig geloof hebben in de beste intenties van ouders? Als zij ervan overtuigd zijn dat zij altijd een serieus en interessant punt hebben? Dat lastig gedrag alles zegt over hun onvervulde behoeften en niets over jou? Dan ga je op een andere manier interacteren, op een manier die ouders de kans geeft om constructief bij te dragen.
Dan kan je erop vertrouwen dat je er samen uit komt
Naar mijn ervaring zijn de meeste docenten en leerkrachten behoorlijk sociaal vaardig. Als zij een gesprek met ouders in stappen met de houding “Wij komen er samen wel uit”, dan komen zij meestal tot een goede samenwerking. Want daarmee spreek je niet alleen vertrouwen uit in de ander, maar ook in je eigen kunnen. Dat geeft de rust voor het stellen van vragen en het vinden van oplossingen.
En heb je een stevige basis
Want een dergelijke gesprekshouding is de start. Het is de mindset waarmee je het gesprek aan gaat. Als je vervolgens in oudergesprekken waarderend gaat onderzoeken, ga je echt het beste uit de samenwerking halen. Wil je dat zelf eens ervaren? Kom dan naar het Event “Waarderende Oudergesprekken. Samen het beste voor het kind.”
|
|
Met korting naar het Event
"Waarderende oudergesprekken. Samen het beste voor het kind"
Door eerdere deelnemers beoordeeld met een 8,5!
- Voorkom negativiteit, weerstand en spanningen in de relatie tussen ouder en leerkracht.
- Laat hen met plezier samenwerken.
- Breng hun werelden, kennis en ervaring bij elkaar.
- Maak de slag van handelingsverlegen naar handelingsbekwaam.
- Laat ouderbetrokkenheid werken voor het kind.
Wil jij dat ook? Kom dan op vrijdag 20 november 2015 naar het event “Waarderende oudergesprekken. Samen het beste voor het kind.” Aart Brezet deelt op enthousiaste wijze zijn ervaring en biedt je een afwisselende dag die een prettige mix is van theorie en kennis met leerzame oefeningen waarin je het direct in praktijk brengt. Daarnaast ontmoet je anderen uit het onderwijsveld waarmee je ervaring uitwisselt en waarbij je steun en herkenning kan vinden. Je gaat naar huis met een naslagwerk waarop je terug kan vallen, een rijke ervaring en nieuwe energie om op school het beste uit de samenwerking met ouders te halen. Je leert:
1. Met welke mindset als vanzelf een gelijkwaardige samenwerkingsrelatie ontstaat.
2. Hoe je zorgen vertaalt naar wensen en behoeften (in de ontwikkeling van het kind).
3. Hoe je tot een gezamenlijk inzicht komt in het potentieel en de mogelijkheden van het kind.
4. Wat de principes van Waarderend Onderzoeken zijn, die maken dat het werkt.
5. Hoe je de inzichten kan toepassen binnen handelingsgericht werken.
6. Welke signalen op spanning, weerstand en negativiteit duiden.
7. Hoe je eenvoudig spanning reduceert, weerstand doorbreekt en de lucht klaart.
De locatie van het event is Congrescentrum Antropia in Driebergen. Het begint om 9.30 uur met de inloop en koffie. We starten om 10.00 uur met het programma. Tussendoor is er een lekkere lunch. Om 16.30 uur wordt het afgesloten waarna onder het genot van een hapje en een drankje kan worden nagepraat.
Wat kost het event?
Het event kost € 299,- inclusief BTW. Als je via ‘Betaal Sociaal’ jouw deelname in jouw sociale mediakanalen deelt, krijg je korting en betaal je slechts € 249,- inclusief BTW. Na aanmelding vind je in de bevestiging van je deelname een link naar de pagina waarmee je jouw sociale betaling kan doen. Het is heel makkelijk, want de tekst voor de statusupdate krijg je mee.
Iedere deelnemer mag één andere deelnemer meenemen voor de meeneemprijs van € 149 inclusief BTW. In het PO kan je denken aan een IB-er of aan een leerkracht van groep 8 die straks alle adviesgesprekken moet voeren. In het VO kan je denken aan een mentor.
Klik hier voor meer informatie en meld je direct aan.
|
|
Denk je dat deze e-zine ook voor een ander interessant is? Dan zou het geweldig zijn als je het doormailt. Anderen kunnen zich abonneren via de site www.drivesatschool.nl
|
|
Aart Brezet leert schoolleiders en schoolbestuurders... hoe zij negativiteit in hun organisatie kunnen keren door waarderend leiderschap, zodat hun leerkrachten en leerlingen gaan schitteren.
Aart kent uit eigen ervaring in welke positie schoolleiders zitten. Hij is niet alleen coach geweest van diverse schooldirecteuren, leerkrachten en teams; hij heeft het als interim-schoolleider ook daadwerkelijk ondervonden. Gaandeweg heeft Aart de kracht ontdekt van de positieve psychologie. Het is geen ideologie, het is bovenal een praktische invalshoek die werkt! Inmiddels zit het in zijn vezels om steeds die kant van de werkelijkheid te belichten waar mensen het meest gelukkig, energiek en gemotiveerd van worden. Juist daarom gaat het hem aan het hart dat in het onderwijs de aandacht zo vaak uit gaat naar wat er niet is, naar de problemen en onmogelijkheden bij kinderen, ouders, leerkrachten en schoolleiders. Als je weet hoe mooi een school kan schitteren wanneer iedereen aandacht heeft voor potentieel en progressie, dan wil je niets anders dan de vaardigheid daarvoor overbrengen aan de leiders in het onderwijs.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|