 |
 |
 |
 |
 |
 |
Kun je deze mail niet lezen? |
 |
“Waarom je jouw oog voor succes weer moet trainen”
Inleiding
In de afgelopen week zijn drie opleidingsprogramma’s aangevangen. Het programma Waarderend Leiderschap in het Onderwijs is zowel in de open inschrijving als in de incompany variant van start gegaan. Daarnaast is de opleiding voor de docenten in de pilot “Beter leren door kennis van drijfveren?” begonnen. Het is iedere keer weer opvallend hoe blij de deelnemers worden van de positieve insteek en het leren van hun beste ervaringen. Dat het iets is wat wij echt moeten leren, werd mij duidelijk toen ik naar aanleiding van mijn vorige blog op een artikel stuitte van hersenonderzoek door psychologe Eveline Crone.
Kinderhersenen reageren op positieve feedback
Het was al bekend dat bij kleine kinderen belonen beter werkt dan straffen. Eveline Crone heeft in haar onderzoek laten zien dat dit verklaard kan worden door de werking van het kinderbrein. Zij heeft drie leeftijdscategorieën (8 tot 9 jaar, 11 tot 13 jaar en 18 tot 25 jaar) een computeropdracht laten uitvoeren waarin zij regels moesten ontdekken terwijl zij in een MRI-scanner lagen. De hersenen van de jongste kinderen reageerden nauwelijks als zij een fout maakten, maar gaven een sterke activiteit weer bij positieve feedback.
En dat is bij twaalfjarigen al precies andersom
Eveline Crone had verwacht dat het brein van twaalfjarigen ongeveer net zo zou reageren als dat van de jongere kinderen, maar tot haar verrassing werden de regelcentra van hun hersenen veel sterker geactiveerd door negatieve dan door positieve feedback. Het brein van pubers lijkt daarmee al veel sterker op dat van volwassenen, dat evenzo reageert. Wat deze verandering veroorzaakt is nog een vraag. Eveline Crone vermoedt een samenspel tussen hersenrijping en ervaring.
Wat zou daarbij de rol van hersenrijping kunnen zijn?
Van pubers weten wij dat de onderlinge sociale verhoudingen belangrijker gaan worden. Je wilt graag bij een groep horen waarmee je je kan identificeren. Het is belangrijk om je daarvoor aan de onderlinge normen te confirmeren. Wellicht wordt het puberbrein wel gevoeliger voor het signaleren van fouten, omdat afwijkend gedrag tot uitsluiting zou kunnen leiden. Het zou ook kunnen dat de mens evolutionair op deze leeftijd al gevoeliger wordt voor het detecteren van gevaar. Verandering van het brein is dan een voorwaarde voor het voortbestaan van de soort.
Wat zou de rol van ervaring kunnen zijn?
Aan de andere kant, kinderen krijgen les van volwassenen waarvan het brein sterker reageert op negatieve feedback. Wanneer die op basis daarvan ook naar de kinderen toe meer bezig zijn met wat er mis gaat, gaan kinderen daar gaandeweg wellicht zelf ook meer op letten. Het zou dus ook kunnen dat het denken in fouten, problemen en te korten in het onderwijs leidt tot een negatieve conditionering van het kinderbrein.
En maakt dat dan wat uit?
Als jonge kinderen beter leren van positieve feedback, is het sowieso belangrijk dat volwassen leerkrachten daar bij aansluiten. Dat vraagt het nodige bewustzijn om de gevoelige foutdetectie van het eigen brein opzij te kunnen zetten. Als dat systematisch gebeurt in het onderwijs, zouden wij dan over een decennium andere resultaten kunnen zien? Zelfs als dat niet zo is, mogen wij het kijken naar successen ons volledig eigen maken. Want dat wij daar gelukkiger van worden, staat buiten kijf. Blijkbaar moeten wij er alleen moeite voor doen om het weer aan te leren.
|
|
Met BetaalSociaal gratis naar de Workshop
"Hoe je met Waarderend Onderzoeken
scholen laat schitteren."
Heb jij als leider in het onderwijs last van negativiteit in je organisatie? Ligt de aandacht in jouw school te veel op de klachten en problemen? En zou je wel eens willen weten hoe je de aandacht kan verplaatsen naar de mogelijkheden, kwaliteiten en het potentieel van de kinderen, de leraren en het team? Dan is de workshop "Hoe je met Waarderend Onderzoeken scholen kan laten schitteren." wat je nodig hebt! Hierin ga je een krachtige methode ervaren om de aandacht te verleggen.
Deelnemers zijn vaak verrast over de effecten van het waarderend interview. “Je voert nooit zo’n gesprek met elkaar, maar eigenlijk zou je dat veel vaker moeten doen!” Want in een positieve sfeer creëer je de gelegenheid om te ontdekken wat wel werkt om progressie te boeken. De concrete toepassing ervan wordt dan ook zeer gewaardeerd. “Dat gesprek met die collega ga ik morgen heel anders aanpakken.” Met één andere vraag blijk je al zoveel meer te kunnen bereiken.
Je mag gratis deelnemen aan de workshop "Hoe je met Waarderend Onderzoeken scholen kan laten schitteren." wanneer je via BetaalSociaal anderen op de hoogte stelt van jouw deelname. Wellicht weet je sowieso nog iemand voor wie dit interessant zou kunnen zijn. Ik zou het dan geweldig vinden als je deze e-zine doormailt en zo die ander de kans gunt om ook de kracht van Waarderend Onderzoeken ervaren.
Het lijkt mij geweldig om je op 9 oktober tussen 9.30 en 10.00 uur te mogen ontvangen. De workshop duurt tot 12.00 uur, dus je hebt daarna nog de hele middag voor jezelf. Het vindt plaats in de Tuinkamer van Hotel De Tabaksplant, Coninckstraat 15 in Amersfoort.
De kosten voor de workshop zijn € 24,95 inclusief BTW, maar via BetaalSociaal is het geheel gratis!
Wil jij ook de kracht van deze aanpak ervaren? En weten waarom het werkt?
Klik dan hier voor meer informatie en meld je direct aan.
|
|
Denk je dat deze e-zine ook voor een ander interessant is? Dan zou het geweldig zijn als je het doormailt. Anderen kunnen zich abonneren via de site www.drivesatschool.nl
|
|
Aart Brezet leert schoolleiders en schoolbestuurders... hoe zij negativiteit in hun organisatie kunnen keren door waarderend leiderschap, zodat hun leerkrachten en leerlingen gaan schitteren.
Aart kent uit eigen ervaring in welke positie schoolleiders zitten. Hij is niet alleen coach geweest van diverse schooldirecteuren, leerkrachten en teams; hij heeft het als interim-schoolleider ook daadwerkelijk ondervonden. Gaandeweg heeft Aart de kracht ontdekt van de positieve psychologie. Het is geen ideologie, het is bovenal een praktische invalshoek die werkt! Inmiddels zit het in zijn vezels om steeds die kant van de werkelijkheid te belichten waar mensen het meest gelukkig, energiek en gemotiveerd van worden. Juist daarom gaat het hem aan het hart dat in het onderwijs de aandacht zo vaak uit gaat naar wat er niet is, naar de problemen en onmogelijkheden bij kinderen, ouders, leerkrachten en schoolleiders. Als je weet hoe mooi een school kan schitteren wanneer iedereen aandacht heeft voor potentieel en progressie, dan wil je niets anders dan de vaardigheid daarvoor overbrengen aan de leiders in het onderwijs.
|
|
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
 |
|