|
|
|
|
|
|
Kun je deze mail niet lezen? |
|
We timmeren hard aan de weg We zijn zo aan de slag, dat het nodig is om in dit Schrift voor Schitterende Scholen louter nieuws van Drives@School te zetten:
- Hoe is het verder gegaan met Onze Nieuwe School?
- Nieuwe pilot: Beter leren door kennis van drijfveren?
- Drives@School groeit!
- Gratis workshop “Hoe je met Waarderend Onderzoeken scholen laat schitteren”.
|
|
Hoe is het verder gegaan met Onze Nieuwe School?
Vanaf 15 tot 23 september kon er gestemd worden op de voorstellen die zijn ingediend bij het project “Onze Nieuwe School” van de gemeente Amsterdam. Aart Brezet van Drives@School had een voorstel ingediend voor de Rita Pierson School voor Waarderend Onderwijs. Dit is nog na te lezen via deze link. De sociale media zijn ingezet om zoveel mogelijk stemmen te werven. De 72 stemmen die dat opleverde waren helaas te weinig om door de eerste ronde te komen. De jury was daarnaast meer benieuwd naar 15 andere voorstellen die te weinig stemmen hadden gekregen. Helaas is deze weg om mijn droom te realiseren daarmee voor nu even afgesloten.
Maar wij gaan zeker door! Via de sociale media heb ik veel positieve reacties mogen ontvangen. Velen vinden het een mooie droom en steunen het van harte. Ik heb de gemeente Amsterdam bedankt voor de kans die zij geboden hebben om mijn visie op Waarderend Onderwijs onder woorden te brengen. Natuurlijk kan dat in de praktijk verder uitgewerkt worden. Die kansen gaan zich ongetwijfeld voordoen en wellicht wel bij jou op school. Neem zeker contact op als je geïnteresseerd bent om samen met mij elementen van Waarderend Onderwijs uit te werken en te testen.
Nieuwe pilot: Beter leren door kennis van drijfveren?
Met de drijfverenvragenlijst voor het onderwijs van Management Drives hebben wij al jarenlang uitstekende ervaringen. Inzicht in drijfveren biedt mensen persoonlijk leiderschap in hun ontwikkeling en vergroot de effectiviteit van samenwerkingsverbanden. Recent is de drijfverenvragenlijst voor junioren ontwikkeld, waar reeds mooie resultaten mee zijn geboekt. Management Drives, Drives@School en onze partners in het onderwijs herkennen hierin een mooie kans om iets te doen aan een nijpend probleem.
Internationaal gezien scoren de Nederlandse leerlingen op de meeste punten laag als het gaat om hun motivatie om onderwijs te volgen. Onderwijs wordt meer als een verplichting gezien dan als een recht. Vooral in de transitiefase van puber naar adolescent is het verzet tegen alles wat ‘moet’ manifest. Dat kan zich uiten in actief en passief verzet, hetgeen weerstand bij docenten kan oproepen. En dat leidt tot een negatieve spiraal in de onderlinge relatie en zet de leerprestaties onder druk.
Achter elk lastig gedrag ligt evenwel een behoefte. Daarbij is iedereen wel ergens toe gemotiveerd. Alle leerlingen willen van nature leren. Wat zou er gebeuren als zowel leerlingen als docenten meer inzicht krijgen in zowel eigen als elkaars drijfveren? Wat wordt het effect op hun relatie en op de leerprestaties als docenten in hun interactie en het verzorgen van onderwijs beter aan kunnen sluiten bij wat hun leerlingen drijft?
Dat gaan Drives@School en Management Drives samen onderzoeken in een pilot die op 1 september is gestart op een scholengemeenschap in Den Haag. Bij leerlingen en docenten van havo 4 worden drijfverenvragenlijsten afgenomen en teruggekoppeld. Beide groepen krijgen een toelichting wat deze inzichten betekenen voor hun motivatie en leerstijlen. Daarnaast krijgen de docenten een opleiding waarin zij leren hoe zij het beste bij de drijfveren van de leerlingen aan kunnen sluiten. De effecten van deze interventie worden gemeten aan de hand van een voor- en een nameting. Hierbij wordt gekeken naar de effecten op de onderlinge relatie, op de bevlogenheid, op de persoonlijkheidsontwikkeling en op de leerprestaties. Aan het eind van het schooljaar verwachten wij de resultaten te kunnen publiceren. Uiteraard breng ik je daarvan t.z.t. op de hoogte.
Drives@School groeit!
Sinds 1 juni is Daniëlle Leuvering als Virtuele Assistent toegevoegd aan ons team. Op afstand ondersteunt zij als Office Manager de processen van Drives@School op diverse terreinen. Hierdoor maakt zij tijd en ruimte vrij voor nieuwe ontwikkelingen. Het kan best zijn dat je haar in de toekomst eens ontmoet of aan de lijn krijgt, want ook in de contacten met klanten zal zij een belangrijke rol spelen.
Daarnaast houden wij sinds medio augustus ons kantoor aan de Frambozenweg 31 in Leiden. Hier hebben wij een fijne plek om met klanten van gedachte te wisselen. Hoewel wij graag naar je toe komen, kan het ook heel prettig zijn om buiten de school af te spreken en bij ons je verhaal te doen. Voor coaching, advies en overleg ben je hier van harte welkom.
|
|
Met BetaalSociaal gratis naar de Workshop
"Hoe je met Waarderend Onderzoeken
scholen laat schitteren."
Met enige regelmaat geef ik workshops aan leiders in het onderwijs om hen te laten ervaren hoe krachtig Waarderend Onderzoeken is. Veel abonnees van Schrift voor Schitterende Scholen zijn zo op mijn pad gekomen. Het merendeel van de lezers is echter afgekomen op het e-book over Waarderende Functioneringsgesprekken. Geldt dat ook voor jou? Dan gun ik het jou om de kracht van Waarderend Onderzoeken te ervaren. Jij mag gratis deelnemen aan de workschop "Hoe je met Waarderend Onderzoeken scholen kan laten schitteren." wanneer je via BetaalSociaal anderen op de hoogte stelt van jouw deelname.
Het lijkt mij geweldig om je op 9 oktober tussen 9.30 en 10.00 uur te mogen ontvangen. De workshop duurt tot 12.00 uur, dus je hebt daarna nog de hele middag voor jezelf. Het vindt plaats in de Tuinkamer van Hotel De Tabaksplant, Coninckstraat 15 in Amersfoort.
Waarom zou je deze kans grijpen?
Deelnemers zijn vaak verrast over de effecten van Waarderend Onderzoeken en geïnspireerd door de mogelijkheden die er zijn om het concreet in de dagelijkse praktijk toe te passen.
Met deze aanpak:
- Keer je negativiteit in de organisatie
- Trek je moeizame processen vlot
- Maak je leerkrachten en kinderen bewust van hun kwaliteiten
- Ga je een goede samenwerking met ouders aan
- Laat je het potentieel van iedereen in je school tot bloei komen
Wil jij ook de kracht van deze aanpak ervaren? En weten waarom het werkt?
Klik dan hier voor meer informatie en meld je direct aan.
De kosten voor de workshop zijn € 24,95 inclusief BTW, maar via BetaalSociaal is het geheel gratis!
|
|
Denk je dat deze e-zine ook voor een ander interessant is? Dan zou het geweldig zijn als je het doormailt. Anderen kunnen zich abonneren via de site www.drivesatschool.nl
|
|
Aart Brezet leert schoolleiders en schoolbestuurders... hoe zij negativiteit in hun organisatie kunnen keren door waarderend leiderschap, zodat hun leerkrachten en leerlingen gaan schitteren.
Aart kent uit eigen ervaring in welke positie schoolleiders zitten. Hij is niet alleen coach geweest van diverse schooldirecteuren, leerkrachten en teams; hij heeft het als interim-schoolleider ook daadwerkelijk ondervonden. Gaandeweg heeft Aart de kracht ontdekt van de positieve psychologie. Het is geen ideologie, het is bovenal een praktische invalshoek die werkt! Inmiddels zit het in zijn vezels om steeds die kant van de werkelijkheid te belichten waar mensen het meest gelukkig, energiek en gemotiveerd van worden. Juist daarom gaat het hem aan het hart dat in het onderwijs de aandacht zo vaak uit gaat naar wat er niet is, naar de problemen en onmogelijkheden bij kinderen, ouders, leerkrachten en schoolleiders. Als je weet hoe mooi een school kan schitteren wanneer iedereen aandacht heeft voor potentieel en progressie, dan wil je niets anders dan de vaardigheid daarvoor overbrengen aan de leiders in het onderwijs.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|