|
|
|
|
|
|
Kun je deze mail niet lezen? |
|
Het is weer gekkenhuis We zitten weer aan het eind van het schooljaar. Ik merk het bij mijzelf en ik merk het bij de leiders in het onderwijs die ik spreek. Het is weer gekkenhuis in juni. De zomervakantie werkt als een stuwmeer. Alles moet af om het volgend schooljaar goed te kunnen starten. De formatie, de bestelling, de roosters, de jaarplanning, etc… en dan hebben we het nog niet eens over al dat werk dat die nieuwe cao met zich meebrengt om de werkdruk te verminderen… Totale ironie. We hollen door tot de zomervakantie om dan… Ja wat dan? Is dat echt lekker ontspannen? Of kunnen we niet beter nog even een pas op de plaats maken voor we vertrekken. Daarom wil ik je via dit Schrift voor Schitterende Scholen graag nog iets waardevols meegeven.
|
|
Welke kwaliteiten zitten er in jouw blinde vlek? Inleiding
Onlangs zat ik zelf weer eens in een training. Een train-de-trainer programma waarin onder andere feedback geven aan de orde was. Het Johari-venster werd gepresenteerd. Eerst voelde ik de weerstand die ik al vaker heb gevoeld daarbij, omdat het vaak vanuit de probleemkant wordt benaderd. Tot ik ineens besefte dat ik juist vanuit Waarderend Onderzoeken iets geweldigs doe binnen dat venster.
Wat is het Johari-venster?
Het Johari-venster is een model dat behulpzaam is in het verbeteren van relaties en communicatie. Het stelt dat je het meest vrij kan opereren in de open ruimte. Er zit geen spanning op zaken die zowel bij jezelf als bij anderen bekend zijn. Die spanning zit wel in het verborgen gebied. Er zijn altijd zaken die je liever voor jezelf houdt. Het wordt spannend als anderen daar vragen over gaan stellen. En toch is openhartigheid in de meeste gevallen de beste manier om je vrije gebied te vergroten en ontspanning te bereiken. Een ander voelt zich weer minder comfortabel als die iets weet over jou, wat bij jou niet bekend is: je blinde vlek. Daarbij is feedback geven doorgaans de beste manier om de open ruimte te vergroten en de spanning te verkleinen.
Mijn weerstand tegen het model
Een mooi model toch? Zou je zeggen. Het geeft eigenlijk aan dat we in relaties juist ontspanning kunnen krijgen van feedback en openheid. Zaken die wij op het werk juist vaak spannend vinden. Goed nieuws dus… En toch, vanuit onze probleemgerichtheid hebben wij dan de neiging om mensen vooral te wijzen op wat er niet goed gaat, om de blinde vlek van iemands zwakke kanten bloot te leggen. Doch, meestal weten mensen best wel wat hun minder sterke kanten zijn en houdt men die liever verborgen. Men is daar niet graag open over. Omdat het in het andere gebied zit, kan feedback op negatieve aspecten juist tot spanning leiden.
Mijn ontdekking: wat het model toch waardevol maakt
Tijdens de training viel mij ineens in, dat ik met Waarderend Onderzoeken wel degelijk bezig ben met het vergroten van de open ruimte, maar dan op een totaal andere manier. Als ik met mensen hun beste ervaringen bespreek en doorvraag wat het tot een hoogtepunt maakt, praten zij vrijuit over zaken die soms in het verborgen gebied zitten. Door het van de andere kant te benaderen, wordt het bevrijdend om dat te benoemen, omdat je weet hoe het anders kan. Wanneer ik doorvraag naar wat er waardevol was aan hun eigen inbreng en daar ook nog eens de effectiviteit van hun aanpak in onderstreep, is men vaak verbaasd over het eigen potentieel. Blijkbaar zitten binnen de blinde vlek veel eerder de eigen kwaliteiten verborgen. Door dat naar de vrije ruimte te halen, gaat er een wereld voor mensen open.
Welke kwaliteiten zitten er in jouw blinde vlek?
Je hebt anderen nodig om je kwaliteiten te ontdekken. Het is belangrijk om te weten wat zij daarin waarderen. En het is mooi om jouw aanpak eens te bekijken vanuit dat perspectief. Zeker zo tegen het eind van het schooljaar. De laatste loodjes wegen het zwaarst en dat wil je ook niet zomaar aan andere kwijt; dat houdt je liever verborgen. Dat kan wel eens leiden tot meer negativiteit en een vlucht naar voren, de vakantie in. Daarom ga ik graag met jou voor die tijd in gesprek over de hoogtepunten van dit jaar. Zodat jij ontdekt welke kwaliteiten er in jouw blinde vlek zitten en hoe je dat potentieel in het volgend jaar tot bloei laat komen. Klik hier voor meer informatie over de VIP-dag.
Reageren op deze blog? Dat kan op de site.
|
|
VIP-dag “Rust voor jezelf, perspectief voor je school”
- Neem de tijd voor jezelf.
- Maak je los van alle ballast van het afgelopen schooljaar.
- Leer van je hoogtepunten daarin.
- Hervind je eigen passie en energie.
- Ontdek je kwaliteiten.
- Verbeeld je droom voor volgend schooljaar.
- Weet wat de eerste acties na je vakantie zijn.
- Kortom: maak je hoofd, hart en handen leeg zodat je vrij op vakantie kan.
- En sluit jouw jaar af met een goed gevoel en een aanlokkelijk perspectief.
Hoe wil jij het jaar afsluiten? In een “overlevenstand” en is de vakantie je redding? Of wil je voorbereid zijn op het leven na de vakantie, zodat je echt met energie, plezier en motivatie terugkomt?
Als dat laatste het geval is, dan kan ik je van dienst zijn tijdens de VIP-dag “Rust voor jezelf, perspectief voor je school”. Een dag lang van 10.00 tot 16.00 uur krijg jij mijn exclusieve aandacht op een rustige locatie buiten de school. Samen gaan wij het afgelopen schooljaar waarderend onderzoeken, zodat je het jaar kan afsluiten met energie en een aanlokkelijk perspectief.
Hoe een schoolleider, die graag anoniem wil blijven, het vorig jaar ervaren heeft:
“Ik had het echt nodig om met Aart het afgelopen schooljaar te reflecteren tijdens de VIP-dag ‘Rust voor jezelf, perspectief voor de school’. De laatste twee maanden leefde ik op mijn reserves naar de zomervakantie toe. Tijdens de VIP-dag heeft Aart mij haarscherp gelezen. Hij zag wat er bij mij speelde en formuleerde trefzeker wat ik eigenlijk zelf had willen zeggen. Daardoor ben ik mijzelf beter gaan begrijpen. Het is zoveel leuker om waardevolle ervaringen te onderzoeken. Ik kreeg daar energie van en voelde mij steeds meer op mijn gemak. Daarnaast kreeg ik een mooie collage mee naar huis met mijn kracht, droom, doelen en acties. Daarmee blijft het leven.
Na de VIP-dag kon ik met nieuwe energie de vakantie in. De ballast van het afgelopen schooljaar was ik helemaal kwijt en ik kon weer herstellen. Daardoor ben ik nu ook een prettiger mens voor mijn omgeving en daar heeft de school ook veel aan. Terug op school ben ik vanuit de inzichten gaan doen wat nodig is. Met minder twijfel onderneem ik sneller acties. Ik ben nu krachtiger in mijn leiderschap. Aart heeft de mooie belofte van de VIP-dag volledig waargemaakt.”
Wil je weten wat deze dag verder inhoudt, wat de investering is en wat je daar allemaal voor krijgt? Klik dan door naar deze pagina op de site. De eerste drie aanmeldingen die vóór 1 juli 2015 gedaan worden, krijgen een interessante korting. Dus wees er snel bij!
|
|
Denk je dat deze e-zine ook voor een ander interessant is? Dan zou het geweldig zijn als je het doormailt. Anderen kunnen zich abonneren via de site www.drivesatschool.nl
|
|
Aart Brezet leert schoolleiders en schoolbestuurders... hoe zij negativiteit in hun organisatie kunnen keren door waarderend leiderschap, zodat hun leerkrachten en leerlingen gaan schitteren.
Aart kent uit eigen ervaring in welke positie schoolleiders zitten. Hij is niet alleen coach geweest van diverse schooldirecteuren, leerkrachten en teams; hij heeft het als interim-schoolleider ook daadwerkelijk ondervonden. Gaandeweg heeft Aart de kracht ontdekt van de positieve psychologie. Het is geen ideologie, het is bovenal een praktische invalshoek die werkt! Inmiddels zit het in zijn vezels om steeds die kant van de werkelijkheid te belichten waar mensen het meest gelukkig, energiek en gemotiveerd van worden. Juist daarom gaat het hem aan het hart dat in het onderwijs de aandacht zo vaak uit gaat naar wat er niet is, naar de problemen en onmogelijkheden bij kinderen, ouders, leerkrachten en schoolleiders. Als je weet hoe mooi een school kan schitteren wanneer iedereen aandacht heeft voor potentieel en progressie, dan wil je niets anders dan de vaardigheid daarvoor overbrengen aan de leiders in het onderwijs.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|