|
|
|
|
|
|
Kun je deze mail niet lezen? |
|
De reacties op mijn vorige blog In mijn vorige blog van 31 maart hield ik een pleidooi voor het elimineren van het woord ‘zorg’ uit het onderwijs. Daar heb ik een aantal verschillende reacties op gekregen. Een enkeling vond het geen recht doen aan de intentie van degenen die zorg verlenen in het onderwijs. Anderen waren het er over eens dat met een andere woordkeus een andere werkelijkheid wordt opgeroepen. ‘Woorden creëren werelden’ is een van de uitgangspunten van Waarderend Onderzoeken. Het alternatief dat door meerdere mensen werd aangedragen, was het woord ‘ondersteuning’. Het mooie van het woord is dat het dan lijkt te gaan om hulp waarbij de ander nog steeds eigenaar blijft van diens eigen proces. Het verplaats de aandacht van ‘een probleem’ naar ‘wat is er nodig om te ontwikkelen’. Daarmee is ondersteuning iets dat aan ieder kind geboden worden om diens potentieel tot wasdom te laten komen.
|
|
De positieve ervaringen met de trainingen In het programma ‘Waarderend Leiderschap in het onderwijs’ zijn de trainingsdagen achter de rug. Bijzonder was dat de deelnemers na iedere trainingsdag weer met mooie nieuwe ervaringen terugkwamen, zelfs als er maar één week tussen zat. In hun gesprekken brengen zij de principes en vaardigheden van waarderend leiderschap in praktijk. Daarbij merken zij dat het echt werkt om negativiteit te keren, moeizame processen te versnellen en potentieel te benutten. Zoals een van de deelnemers zei, biedt het handvatten voor "Weten wat te doen als je niet weet wat te doen." Door deze verhalen word ik gesterkt in het idee dat ik anderen iets heel waardevols leer. Die bevestiging kreeg ik ook naar aanleiding van een mail van een docent die een training Waarderend Interviewen had gevolgd. “Het is voor het eerst dat ik werkelijk het gevoel heb veel geleerd te hebben,” schreef zij onder andere. Daar wordt ik blij van. Want dat doet waardering met je.
|
|
Hoe complimenten niet gezocht worden, maar gevonden Inleiding
Enige tijd geleden sprak ik een schoolleider die het lovenswaardige voornemen had om iedere dag iemand een compliment te geven. Daarvoor had zij een geeltje aan haar monitor geplakt. Een mooie manier om een nieuwe gewoonte te creëren. Zij vond het evenwel niet altijd makkelijk om het daadwerkelijk te realiseren. Hoe komt dat nu en hoe kan zo’n geweldig voornemen wel gaan werken?
Je bent afhankelijk van wat de ander laat zien
Als je iedere dag iemand een compliment wilt geven, ervoer zij, is het soms zoeken naar de gelegenheid. En dan wordt een compliment ook ‘gezocht’, waarmee het aan effect inboet. Het lijkt een procesdoel: iedere dag iemand een compliment geven. Een procesdoel is een actie die jij jezelf voorneemt, die je onafhankelijk van anderen kan uitvoeren en daarom altijd kan realiseren. Omdat je voor het geven van een compliment evenwel afhankelijk bent van wat anderen laten zien, is het stiekem een resultaatdoel. Je bent er niet zeker van dat je het gaat halen.
Dus geef de ander de kans zich te laten zien
Toch is het een lovenswaardig streven om minimaal één compliment te geven. Wat kan je jezelf dan ten doel stellen om een gewoonte te creëren die echt werkt? Om een compliment te kunnen geven, is het belangrijk dat jij de ander de kans geeft zich te laten zien. Je kan dan het volgende procesdoel stellen: Iedere dag dat ik op school ben, vraag ik minimaal één leerkracht hoe het gaat en voer daar een gesprek over. Dan hoor je waar iemand mee bezig is en hoor je vanzelf iets waar je een compliment over kan maken.
En bevestig wat krachtig is
Ja maar, denk je wellicht, wat als iemand dan een klaagzang gaat afsteken? Dat kan natuurlijk gebeuren. En dat zijn juist de mensen die het compliment het hardste nodig hebben. Het is dan een kwestie van doorvragen op de situatie en goed luisteren naar wat iemand vertelt. Welke actie hoor je die effectief was of waar juist een kracht in schuilt? Stel dat iemand zegt: “Ik vind echt dat ik te veel leerlingen in de klas heb die extra aandacht nodig hebben. Ik vind het heel frustrerend dat ik ze niet kan bieden wat zij nodig hebben.” Dan kan zou je de ander kunnen bevestigen in diens kracht door te stellen: “Je hebt dus goed in beeld wat je met ieder kind wilt bereiken.” Je legt dan de nadruk op iets dat de ander competent maakt. Dat maakt energie los, brengt positiviteit, waardoor de ander beter in staat wordt om te kijken naar wat er wel mogelijk is.
Reageren op deze blog? Dat kan op de site.
|
|
Wil jij ook goede gesprekken die effect hebben?
Investeer dan in jouw waarderend leiderschap!
- Buig weerstand en negativiteit om naar veerkracht, enthousiasme en plezier.
- Leer sturen op positiviteit en vermijd de valkuilen ervan.
- Weet wat te doen als je niet weet wat te doen.
- Geef moeiteloos sturing aan verandering.
- Ervaar de verrassende effecten van een andere manier van gesprekken voeren.
- Laat leerkrachten weer schitteren in hun werk en samenwerking.
- Breng systematisch het potentieel van je team tot volledige bloei.
- Creëer een professionele en op leren gerichte cultuur.
- Haal je doelen door focus op het proces.
- Kortom: investeer in jouw succes als leider in het onderwijs!
Dat kan met het programma Waarderend leiderschap in het onderwijs dat start op vrijdag 18 september 2015.
Meer informatie over wat het programma inhoudt, vind je hier. Op deze pagina kan je je ook je interesse kenbaar maken.
Als jij twijfelt, onderzoeken wij samen eerst of het echt iets voor je is.
Dan bespreken we de situatie bij jou op school. Waar loop je tegenaan? Wat is daarvan het gevolg? Hoe zou je het anders willen? Wat is er voor nodig om daar een kentering in te brengen. In hoeverre is het Programma Waarderend Schoolleiderschap dan passend voor jou? Of moet er eerst iets anders gebeuren? Heb je interesse in zo’n gesprek? Geef je dan op via deze link.
|
|
Denk je dat deze e-zine ook voor een ander interessant is? Dan zou het geweldig zijn als je het doormailt. Anderen kunnen zich abonneren via de site www.drivesatschool.nl
|
|
Aart Brezet leert schoolleiders en schoolbestuurders... hoe zij negativiteit in hun organisatie kunnen keren door waarderend leiderschap, zodat hun leerkrachten en leerlingen gaan schitteren.
Aart kent uit eigen ervaring in welke positie schoolleiders zitten. Hij is niet alleen coach geweest van diverse schooldirecteuren, leerkrachten en teams; hij heeft het als interim-schoolleider ook daadwerkelijk ondervonden. Gaandeweg heeft Aart de kracht ontdekt van de positieve psychologie. Het is geen ideologie, het is bovenal een praktische invalshoek die werkt! Inmiddels zit het in zijn vezels om steeds die kant van de werkelijkheid te belichten waar mensen het meest gelukkig, energiek en gemotiveerd van worden. Juist daarom gaat het hem aan het hart dat in het onderwijs de aandacht zo vaak uit gaat naar wat er niet is, naar de problemen en onmogelijkheden bij kinderen, ouders, leerkrachten en schoolleiders. Als je weet hoe mooi een school kan schitteren wanneer iedereen aandacht heeft voor potentieel en progressie, dan wil je niets anders dan de vaardigheid daarvoor overbrengen aan de leiders in het onderwijs.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|