 |
 |
 |
 |
 |
 |
Kun je deze mail niet lezen? |
 |
Wat in het vat zit... Het is al weer even geleden sinds het laatste ‘Schrift voor Schitterende Scholen’. Graag wilde ik verslag doen van mijn ontmoeting met minister Bussemaker op 12 februari. Door de zorgvuldige afstemming van de inhoud laat dat nog even op zich wachten. Maar wat in het vat zit verzuurt niet. Het was evenwel hoog tijd om jou als lezer op de hoogte te stellen van het aankomende event: “Waarderende oudergesprekken. Samen het beste voor het kind.” Deze vindt plaats op vrijdag 1 mei 2015. Daarom maak ik met mijn blog graag duidelijk waarom het belangrijk is om anders met ouders in gesprek te zijn. Onder aan deze e-zine vind je meer informatie over het event.
|
|
Maar wat als ouders echt niet willen luisteren? Inleiding
“Het wordt tijd dat u eens naar de professionals gaat luisteren.” Zei de IB-er tegen de ouders die al drie jaar lang haar adviezen naast zich neer legden. De frustratie zat hoog. Er moest een statement gemaakt worden. Zo kon het niet langer. De IB-er wilde liever een conflict, dan nog langer doorgaan op een heilloze weg.
Je voelt je niet serieus genomen
Heb jij ook wel eens zulke ouders in je school? Die je maar niet kan overtuigen van wat het beste is voor het kind? Dat is frustrerend. Je ben zo sterk betrokken bij de leerling dat je graag wilt dat het eens tot de ouders doordringt. Als zij dan niet willen luisteren voel je je niet serieus genomen. Wat moet je dan nog?
Gespiegelde relatie
Als jij dat gevoel hebt in de relatie met ouders, dan is de kans heel groot dat zij precies hetzelfde ervaren bij jou. Dergelijke processen en gevoelens worden doorgaans gespiegeld. Dus in plaats van jezelf de vraag te stellen hoe jij tot hen door kan dringen, kan je je ook afvragen: heb ík eigenlijk wel echt goed naar hen geluisterd?
Gevangen in een weerstandswedloop
Waarschijnlijk ben je terecht gekomen in een weerstandswedloop. Waar dat precies begonnen is, is niet relevant. Belangrijker is het besef dat mensen weerstand met weerstand beantwoorden. Dat zijn reacties als: de ander overtuigen, jezelf herhalen en de ander negeren. Het is alles behalve luisteren. En dat is nu net hetgeen waar mensen met weerstand behoefte aan hebben: gehoord worden.
Het initiatief bij de professional
Veel interessanter is wie de wedloop van weerstand gaat doorbreken. Wat mij betreft is dat altijd de onderwijsprofessional. Hoe betrokken die ook is, je mag verwachten dat die beter in staat is om enige afstand in te nemen en de eigen emoties te reguleren. Dus als ouders echt niet willen luisteren, stel dan vragen. Blijf niet aan de oppervlakte, maar ga de diepte in. En geef terug wat je van hun verhaal begrijpt. Het zou zomaar eens het keerpunt in jullie samenwerkingsrelatie kunnen zijn.
Wil je als leerkracht, docent, IB-er of leider in het onderwijs graag weten hoe je tot positieve en constructieve samenwerking met ouders komt, kom dan naar het event “Waarderende Oudergesprekken. Samen het beste voor het kind”
|
|
Event:
“Waarderende oudergesprekken.
Samen het beste voor het kind.”
- Laat hen met plezier samenwerken.
- Breng hun werelden, kennis en ervaring bij elkaar.
- Maak de slag van handelingsverlegen naar handelingsbekwaam.
- Voorkom negativiteit, weerstand en spanningen in de relatie tussen ouder en leerkracht.
- Laat ouderbetrokkenheid werken voor het kind.
Wil jij dat ook? Kom dan op vrijdag 1 mei 2015 naar het event “Waarderende oudergesprekken. Samen het beste voor het kind.” Aart Brezet zal je op enthousiaste wijze door een dag loodsen die een prettige mix is van kennis opnemen, training, workshop en ontmoeting. Je gaat naar huis met een naslagwerk waarop je terug kan vallen, een rijke ervaring en nieuwe energie. Je leert:
- Met welke mindset als vanzelf een gelijkwaardige samenwerkingsrelatie ontstaat.
- Hoe je zorgen vertaalt naar wensen en behoeften (in de ontwikkeling van het kind).
- Hoe je tot een gezamenlijk inzicht komt in het potentieel en de mogelijkheden van het kind.
- Wat de principes van Waarderend Onderzoeken zijn, die maken dat het werkt.
- Hoe je de inzichten kan toepassen binnen handelingsgericht werken.
- Welke signalen op spanning, weerstand en negativiteit duiden.
- Hoe je eenvoudig spanning reduceert, weerstand doorbreekt en de lucht klaart.
De locatie van het event is Conferentiecentrum Woudschoten in Zeist. Het begint om 9.30 met de inloop en koffie. We starten om 10.00 uur met het programma. Tussendoor is er een lekkere lunch. Om 16.30 uur wordt het afgesloten waarna onder het genot van een hapje en een drankje kan worden nagepraat.
Wat kost het event?
Het event kost € 299,- inclusief BTW. Na 17 april worden de kosten hoger.
Iedere deelnemer mag één andere deelnemer meenemen voor de meeneemprijs van € 149 inclusief BTW.
|
|
Denk je dat deze e-zine ook voor een ander interessant is? Dan zou het geweldig zijn als je het doormaild. Anderen kunnen zich aboneren via de site www.drivesatschool.nl
|
|
Aart Brezet leert schoolleiders en schoolbestuurders... hoe zij negativiteit in hun organisatie kunnen keren door waarderend leiderschap, zodat hun leerkrachten en leerlingen gaan schitteren.
Aart kent uit eigen ervaring in welke positie schoolleiders zitten. Hij is niet alleen coach geweest van diverse schooldirecteuren, leerkrachten en teams; hij heeft het als interim-schoolleider ook daadwerkelijk ondervonden. Gaandeweg heeft Aart de kracht ontdekt van de positieve psychologie. Het is geen ideologie, het is bovenal een praktische invalshoek die werkt! Inmiddels zit het in zijn vezels om steeds die kant van de werkelijkheid te belichten waar mensen het meest gelukkig, energiek en gemotiveerd van worden. Juist daarom gaat het hem aan het hart dat in het onderwijs de aandacht zo vaak uit gaat naar wat er niet is, naar de problemen en onmogelijkheden bij kinderen, ouders, leerkrachten en schoolleiders. Als je weet hoe mooi een school kan schitteren wanneer iedereen aandacht heeft voor potentieel en progressie, dan wil je niets anders dan de vaardigheid daarvoor overbrengen aan de leiders in het onderwijs.
|
|
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
 |
|