|
|
|
|
|
|
Kun je deze mail niet lezen? |
|
Investeren in actie loont Het afgelopen jaar heb ik zelf een jaarprogramma gevolgd bij een business coach. Het loopt nu bijna ten einde en ik kan zeggen dat ik er veel van geleerd heb. De kracht ervan zit onder andere in de mate waarin het uitnodigt om concreet actie te ondernemen. Want pas als je iets gaat doen, ga je ervaren wat werkt. Anders blijft het theorie.
Dat blijkt ook zo voor schoolleiders te zijn. Afgelopen zomer werd het resultaat van een onderzoek gepubliceerd waaruit bleek dat zij het meest leren wanneer zij werken aan vernieuwingen en verbeteringen in de school en daarop reflecteren. Daarnaast hebben trainingen en cursussen het grootste effect wanneer ze aansluiten bij deze informele vorm van leren in de praktijk. Bovendien blijkt dat beide vormen van ontwikkelen ook een leereffect hebben op de medewerkers op school. Kortom, als je op die manier investeert in je eigen opleiding levert het veel rendement op en niet alleen voor jezelf. Het mes snijdt aan meerdere kanten. Investeren in actie loont.
Daarom kan ik je ook van harte aanbevelen om deel te nemen aan het programma Waarderend Schoolleiderschap. Als deelnemer ga je namelijk gedurende het programma de aanpak van waarderend onderzoeken daadwerkelijk in praktijk brengen. Je kiest een onderwerp waarop je progressie wilt boeken in de organisatie. Dat kan zowel op het niveau van de organisatie, het team of een individu. Je gaat een plan bedenken, dat uitvoeren en er met anderen op reflecteren. Kortom: je komt in de actiestand en gaat ontdekken wat werkt. Het mooie is dat waarderend onderzoeken tevens een aanpak is waarmee je snel leert.
|
|
Waarom je met Waarderend Onderzoeken snel leert Inleiding
De motivatie om te leren ontstaat vaak als we iets willen bereiken en kennis of vaardigheden missen om dat te realiseren. Dat vraagt bewustzijn van het doel dat je wilt bereiken en dat doel moet ook belangrijk en waardevol voor je zijn. Daarnaast vraagt het bewustzijn van wat je nodig hebt om dat doel te bereiken. Kenmerkend is de start van een gesprek geweest met een schoolleider die zei: “Aart, in coaching worden je twee vragen gesteld: wat wil je en wat heb je nodig. Nou Aart, ik weet niet wat ik wil en ik weet niet wat ik nodig heb.” “Dat geeft niets,” reageerde ik, “daar komen wij met waarderende onderzoeken vanzelf achter.”
Problemen laten zien wat je belangrijk vindt
Mensen weten vaak beter waar zij vanaf willen, dan wat zij wel willen. Mijn klant kon dan ook gemakkelijk vertellen waar zij tegenaan liep in haar school. Door te vragen waarom die problemen voor haar belangrijk zijn, maakte ik verbinding met wat haar drijft. Zij kreeg enige notie van haar droom. Zij vertelde: “Er is een leerkracht hier op school die op een geweldige manier les geeft. Ik zou graag zien dat anderen het ook zo aanpakken.”
Je onderzoekt samen met betrokkenen en bouwt voort op wat er al is
“Zij heeft nu even tijd. Zullen wij haar erbij halen?” vroeg ze. Dat vond ik een uitstekend idee, want een waarderend onderzoek begint bij het onderzoeken van wat er al is. Omdat wij oprecht geïnteresseerd waren in haar succesverhalen, ontstond er een levendig gesprek waarin de betrokken leerkracht prachtig kon vertellen over haar aanpak. De schoolleider schreef vellen vol en haar gemoed klaarde zichtbaar op. Het deed beiden goed om te ontdekken wat de waarde van haar aanpak is.
Het maakt systematisch en pragmatisch succesfactoren inzichtelijk
Een fundamentele manier van leren ontstaat als je principes ontdekt die werken. Principes zijn abstracties van de realiteit. Die vind je makkelijker als je bij de praktijk begint en succeservaringen systematisch onderzoekt. Het is van belang om op verschillende punten stil te staan en diepgaand door te vragen tot de essentiële punten boven tafel zijn. Het was voor zowel de leerkracht als de schoolleider verhelderend en verrassend wat de kern van haar succesvolle aanpak was.
Waarderende onderzoeken is actieonderzoek
Diepgaand onderzoeken klinkt tijdrovend, maar is het uiteindelijk niet. Want al onderzoekende veranderen al zaken. Zo zei de schoolleider aan het eind van het gesprek: “Aart, nu weet ik wat ik wil en weet ik wat ik nodig heb”. Er had een verandering plaatsgevonden in één gesprek, wat daarna voor een stroomversnelling zorgde. Wat je leert kan je direct in praktijk brengen, juist omdat het daaruit voortkomt. Het geeft zelfvertrouwen en dat maakt het ondernemen van acties velen malen makkelijker.
Leren waarderend onderzoeken vraagt een investering
Natuurlijk ben je er niet in één gesprek. Het proces gaat verder en vraagt steeds de waarderende focus. De vaardigheid om dat te kunnen is als leren fietsen. Het vraagt oefening gedurende enige tijd, zodat je het je echt eigen maakt. Als jij het ook wilt leren en wilt investeren in je eigen effectiviteit als schoolleider, dan is het programma Waarderend Schoolleiderschap zeker wat voor jou!
|
|
Investeer in jouw waarderend leiderschap
- Buig weerstand en negativiteit om naar veerkracht, enthousiasme en plezier.
- Creëer een professionele en op leren gerichte cultuur.
- Laat leerkrachten weer schitteren in hun werk en samenwerking.
- Breng systematisch het potentieel van je team tot volledige bloei.
- Ervaar de verrassende effecten van een andere manier van samenwerken.
- Geef moeiteloos sturing aan jouw team.
- Leer sturen op positiviteit en vermijd de valkuilen ervan.
- Haal je doelen door ze los te laten.
- Kortom: investeer in jouw succes als schoolleider!
Dat kan met het programma waarderend schoolleiderschap dat start op vrijdag 13 februari.
Meer informatie over wat het programma inhoudt, vind je hier. Op deze pagina kan je je ook je interesse kenbaar maken.
Als jij twijfelt, onderzoeken wij samen eerst of het echt iets voor je is.
Dan bespreken we de situatie bij jou op school. Waar loop je tegenaan? Wat is daarvan het gevolg? Hoe zou je het anders willen? Wat is er voor nodig om daar een kentering in te brengen. In hoeverre is het Programma Waarderend Schoolleiderschap dan passend voor jou? Of moet er eerst iets anders gebeuren? Heb je interesse in zo’n gesprek? Geef je dan op via deze link.
|
|
Denk je dat deze e-zine ook voor een ander interessant is? Dan zou het geweldig zijn als je het doormaild. Anderen kunnen zich aboneren via de site www.drivesatschool.nl
|
|
Aart Brezet leert schoolleiders en schoolbestuurders... hoe zij negativiteit in hun organisatie kunnen keren door waarderend leiderschap, zodat hun leerkrachten en leerlingen gaan schitteren.
Aart kent uit eigen ervaring in welke positie schoolleiders zitten. Hij is niet alleen coach geweest van diverse schooldirecteuren, leerkrachten en teams; hij heeft het als interim-schoolleider ook daadwerkelijk ondervonden. Gaandeweg heeft Aart de kracht ontdekt van de positieve psychologie. Het is geen ideologie, het is bovenal een praktische invalshoek die werkt! Inmiddels zit het in zijn vezels om steeds die kant van de werkelijkheid te belichten waar mensen het meest gelukkig, energiek en gemotiveerd van worden. Juist daarom gaat het hem aan het hart dat in het onderwijs de aandacht zo vaak uit gaat naar wat er niet is, naar de problemen en onmogelijkheden bij kinderen, ouders, leerkrachten en schoolleiders. Als je weet hoe mooi een school kan schitteren wanneer iedereen aandacht heeft voor potentieel en progressie, dan wil je niets anders dan de vaardigheid daarvoor overbrengen aan de leiders in het onderwijs.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|