|
|
|
|
|
|
Kun je deze mail niet lezen? |
|
Gun jezelf of een ander vandaag nog een cadeau tegen een voordelig tarief Volgende week vrijdag organiseer ik het event “Waarderende Oudergesprekken. Samen het beste voor het kind.” Alleen vandaag nog kan je je inschrijven tegen het voordelige tarief van €272,50 en kan je iemand meenemen voor € 121,-. Daarna kan je nog tot en met woensdag deelnemen voor
€ 423,50. Als je zelf niet kan, is het geweldig wanneer je een collega op de hoogte brengt van dit waardevolle aanbod. Dat kan een collega schoolleider zijn, een IB-er of een leerkracht die je deze ervaring gunt.
Zo bieden Waarderende Oudergesprekken je een manier om ouders te helpen zonder dat je als bemoeizuchtig wordt ervaren. Dat is namelijk een spanningsveld waar je mee te maken krijgt als je weet dat er in de relatie tussen ouder en kind zich zaken afspelen die het welzijn en de leerprestaties onder druk zetten. Je voelt dan de verantwoordelijkheid om daar iets mee te doen, maar je durft je niet te mengen in hun privéleven. Terwijl dat misschien wel het beste zou zijn voor het kind.
|
|
Hoe je ouders kan helpen zonder bemoeizuchtig over te komen Inleiding
Uit de reacties op mijn blog “Waarom ouders voor leerkrachten een nachtmerrie kunnen zijn” blijkt dat er een grote behoefte is aan meer invloed op ouders. Men wil erkenning voor de eigen expertise. Soms hebben ouders beperkende overtuigingen en wil je als onderwijsprofessional dat zij van jou aannemen wat het beste is. Extra precair wordt dat als je het vermoeden hebt dat thuis zaken spelen die niet bevorderlijk zijn voor het welzijn en het leervermogen van de kinderen. Dan ontstaat de behoefte om je daarmee te bemoeien. Dat creëert een spanning die zelden leidt tot wat jij wilt. Hoe kan je ze dan toch helpen zonder in de valkuil van bemoeizucht te vallen?
Erken de autonomie van ouders
Als je vanuit je behoefte om je ermee te bemoeien ouders gaat adviseren, loop je het risico dat zij dat beantwoorden met ‘ja, maar…”. Dat zorgt eerder voor verdere verwijdering. Het helpt als je onderkent dat ouders autonoom zijn. Jij kan hen niet veranderen. Je hebt geen directe invloed op hun gedrag. Wel kan je hen helpen om een keuze te maken voor een andere aanpak.
De ouders zitten vol
Ouders die jouw hulp goed kunnen gebruiken, zitten vol met zorgen en emoties die hen bezighouden. Aanvankelijk is er in hun hoofd en gevoel nog helemaal geen ruimte voor jouw advies. Het beste kan je hen eerst ‘leeg laten lopen’ door vanuit oprechte belangstelling vragen te stellen over de situatie van hun kind en de omstandigheden thuis. Dat levert je gelijk meer informatie op voor een goed advies.
Benoem wat zij het liefste willen
Een probleem of een zorg is in de waarderende visie niets anders dan gefrustreerde droom. Wanneer ouders hun frustratie benoemen, schemert hun verlangen daar in door. Als je dat weet te benoemen, zullen zij met een zucht van verlichting laten blijken dat je hen echt begrijpt. Er ontstaat ruimte voor je expertise en je kan dat koppelen aan een concrete behoefte.
Vraag toestemming voor jouw expertrol
Stap vervolgens niet in de valkuil om van wal te steken. Je hebt nog één subtiele doch essentiële stap nodig om de mentale deur open te zetten voor jouw expertrol. Stel eerst nog een vraag waar zij ‘Ja, graag’ op kunnen zeggen. Bijvoorbeeld: “Vindt je het interessant als ik vertel hoe wij dat zouden kunnen bereiken?” Nog passender bij de waarderende aanpak is de opening om een hoogtepunt te onderzoeken in wat de ouders idealiter zouden willen bereiken. Bijvoorbeeld: “Vind je het goed als wij eens naar een situatie gaan kijken waarin jullie thuis de meeste rust in huis ervoeren?” Als je daar toestemming voor krijgt, heb je een behoefte gecreëerd en staan zij echt open voor jouw expertrol. Dan kan je samen aan oplossingen werken.
Wil je leren hoe je dat concreet aanpakt? Hoe je met ouders tot een samenwerking kan komen die het beste biedt dat het kind nodig heeft om te ontwikkelen? Kom dan naar het event: Waarderende Oudergesprekken, samen het beste voor het kind. Kan je zelf niet? Het is ook heel waardevol voor je IB-er en/of één van je leerkrachten. Bij iedere inschrijving kan je sowieso iemand meenemen tegen een interessant introducee-tarief.
|
|
Event:
“Waarderende Oudergesprekken.
Samen het beste voor het kind.”
Jij kan leren hoe je:
- spanning en weerstand opheft in de relatie met ouders.
- hen leeg laat lopen en ruimte creëert voor jouw rol als expert.
- ouders anders naar problemen laat kijken.
- de positieve doelen van ouders boven tafel krijgt.
- samen tot de beste oplossingen voor problemen komt.
- ouders bewust bekwaam maakt, waardoor hun kinderen gaan schitteren.
Wil jij dat ook? Kom dan op vrijdag 12 december 2014 naar het event “Waarderende Oudergesprekken. Samen het beste voor het kind.” Aart Brezet zal je op enthousiaste wijze door een dag loodsen die een prettige mix is van kennis opnemen, training, workshop en ontmoeting. Je gaat naar huis met een naslagwerk waarop je terug kan vallen, een rijke ervaring en nieuwe energie. Je leert:
- Met welke mindset als vanzelf een gelijkwaardige samenwerkingsrelatie ontstaat.
- Hoe je zorgen vertaalt naar wensen en behoeften (in de ontwikkeling van het kind).
- Hoe je tot een gezamenlijk inzicht komt in het potentieel en de mogelijkheden van het kind.
- Wat de principes van Waarderend Onderzoeken zijn, die maken dat het werkt.
- Hoe je de inzichten kan toepassen binnen handelingsgericht werken.
- Welke signalen op spanning, weerstand en negativiteit duiden.
- Hoe je eenvoudig spanning reduceert, weerstand doorbreekt en de lucht klaart.
De locatie van het event is Duizigt in Oegstgeest. Het begint om 9.30 met de inloop en koffie. We starten om 10.00 uur met het programma. Tussendoor is er een verantwoorde lunch. Om 16.00 uur wordt het afgesloten waarna onder het genot van een hapje en een drankje kan worden nagepraat.
Wat kost het event?
Vandaag kost inschrijving voor het event nog € 272,25 all in. Na 5 december kan je nog tot en met woensdag 10 december inschrijven voor € 423,50 all in.
Als je via ‘Betaal Sociaal’ jouw deelname in jouw sociale mediakanalen deelt, krijg je korting. Als je vandaag nog inschrijft betaal je slechts € 242,-. Na 5 december betaal je € 363,-. Na aanmelding vind je in de bevestiging van je deelname een link naar de pagina waarmee je jouw sociale betaling kan doen. Het is heel makkelijk, want de tekst voor de statusupdate krijg je mee.
Iedere deelnemer mag vandaag nog één andere deelnemer meenemen voor de meeneemprijs
van € 121,-. Vanaf morgen is dat € 181,50.
Klik hier voor meer informatie en om je aan te melden.
|
|
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Denk je dat het e-book en deze e-zine ook interessant zijn voor anderen? Stuur het dan door of deel het via sociale media!
Via onze website kunnen geïnteresseerden zich melden. www.drivesatschool.nl
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
|
|
Aart Brezet leert schoolleiders en schoolbestuurders... hoe zij negativiteit in hun organisatie kunnen keren door waarderend leiderschap, zodat hun leerkrachten en leerlingen gaan schitteren.
Aart kent uit eigen ervaring in welke positie schoolleiders zitten. Hij is niet alleen coach geweest van diverse schooldirecteuren, leerkrachten en teams; hij heeft het als interim-schoolleider ook daadwerkelijk ondervonden. Gaandeweg heeft Aart de kracht ontdekt van de positieve psychologie. Het is geen ideologie, het is bovenal een praktische invalshoek die werkt! Inmiddels zit het in zijn vezels om steeds die kant van de werkelijkheid te belichten waar mensen het meest gelukkig, energiek en gemotiveerd van worden. Juist daarom gaat het hem aan het hart dat in het onderwijs de aandacht zo vaak uit gaat naar wat er niet is, naar de problemen en onmogelijkheden bij kinderen, ouders, leerkrachten en schoolleiders. Als je weet hoe mooi een school kan schitteren wanneer iedereen aandacht heeft voor potentieel en progressie, dan wil je niets anders dan de vaardigheid daarvoor overbrengen aan de leiders in het onderwijs.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|