|
|
|
|
|
|
Kun je deze mail niet lezen? |
|
Veel reacties Mijn vorige blog heeft veel reacties los gemaakt op het internet. Een aantal mensen wil benadrukken dat er wel degelijk lastige ouders bestaan. Ouders die zelfs overgaan tot fysieke en mentale agressie. Hoewel dat zeker een nare werkelijkheid is, gaat focus op deze negativiteit niet helpen. Er zijn ook mensen die in hun reactie waardering uiten voor de constructieve benadering. Zij begrijpen dat je met een andere aanpak veel ellende voorkomt. Natuurlijk nooit voor 100%, want alle vaardigheden werken bij de gratie dat mensen redelijk ontvankelijk zijn. De relatie tussen ouders en de school is evenwel te belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen om ons te laten leiden door incidenten. Nu ja, dat ligt er aan naar welke incidenten je kijkt. Er zijn uitzonderingen die wel aandacht verdienen.
|
|
Hoe je onderpresteerders herkent Inleiding
Het is de opdracht van het onderwijs om het beste in kinderen naar boven te halen. Het is daarin een uitdaging om hun werkelijke potentieel te kennen. Een nodig aantal kinderen houdt dit potentieel namelijk verborgen en presteert onder hun kunnen. Het is essentieel om deze kinderen te herkennen en hen aan te moedigen om te laten zien wat zij kunnen ontwikkelen.
Uitzondering bevestigt de regel?
Talent blijft nooit helemaal verborgen. Er zijn momenten waarop kinderen het niet kunnen laten om het te tonen. Vaak zijn dat momenten van heimelijk plezier en onbevangenheid. Bij kinderen die onderpresteren kan je verwachten dat zij af en toe uitzonderlijke prestaties laten zien. Helaas bestaat de neiging om de uitzondering te zien als de bevestiging dat het kind het in de regel niet kan.
Uitzondering bevestigt het potentieel!
Wat je niet in huis hebt, kan je niet laten zien. Een uitzonderlijke prestatie geeft dus juist aan wat het kind in de regel zou kunnen. Als leerkrachten en docenten meer aandacht besteden aan deze pareltjes en met het kind onderzoeken hoe het gelukt is, wordt eerder zichtbaar waar het talent zit en wat werkt om het potentieel tot bloei te laten komen.
Ouders kunnen helpen om het te zien
Soms laten kinderen het ook niet zien op school. Sociale normen in de groep, een gebrekkige klik met de leerkracht, pestgedrag en prestatiedruk kunnen het kind uitnodigen om te duiken en zich niet te laten zien. Als kinderen thuis meer zichzelf zijn, zal daar hun talent eerder zichtbaar zijn. Daarom is het zo belangrijk om ouders te vragen wanneer hun kind op zijn best is. Wat voor uitzonderlijke prestaties zien zij? Wat gebeurt er dan dat zo waardevol is? Tevens is het van belang om de signalen van ouders goed te onderzoeken als zij het idee hebben dat hun kind niet naar vermogen presteert. Hun ervaringen met het kind zijn een te rijke bron om onaangeboord te laten. Samen met ouders kan je de kinderen laten schitteren!
Wil jij ook weten hoe je met ouders het potentieel van kinderen kunt onderzoeken? Kom dan naar het event: Waarderende Oudergesprekken, samen het beste voor het kind. Kan je zelf niet? Het is ook heel waardevol voor je IB-er en/of één van je leerkrachten. Bij iedere inschrijving kan je sowieso iemand meenemen tegen een interessant introducee-tarief.
|
|
Event:
“Waarderende Oudergesprekken.
Samen het beste voor het kind.”
- Leer hoe je geweldige uitzonderingen onderzoekt.
- Haal alles van waarde uit de ervaring van ouders haalt.
- Ontdek hoe je potentieel tot bloei kan brengen.
- Laat kinderen schitteren door goede samenwerking met ouders.
Wil jij dat ook? Kom dan op vrijdag 12 december 2014 naar het event “Waarderende Oudergesprekken. Samen het beste voor het kind.” Aart Brezet zal je op enthousiaste wijze door een dag loodsen die een prettige mix is van kennis opnemen, training, workshop en ontmoeting. Je gaat naar huis met een naslagwerk waarop je terug kan vallen, een rijke ervaring en nieuwe energie. Je leert:
- Met welke mindset als vanzelf een gelijkwaardige samenwerkingsrelatie ontstaat.
- Hoe je zorgen vertaalt naar wensen en behoeften (in de ontwikkeling van het kind).
- Hoe je tot een gezamenlijk inzicht komt in het potentieel en de mogelijkheden van het kind.
- Wat de principes van Waarderend Onderzoeken zijn, die maken dat het werkt.
- Hoe je de inzichten kan toepassen binnen handelingsgericht werken.
- Welke signalen op spanning, weerstand en negativiteit duiden.
- Hoe je eenvoudig spanning reduceert, weerstand doorbreekt en de lucht klaart.
De locatie van het event is Duizigt in Oegstgeest. Het begint om 9.30 met de inloop en koffie. We starten om 10.00 uur met het programma. Tussendoor is er een verantwoorde lunch. Om 16.00 uur wordt het afgesloten waarna onder het genot van een hapje en een drankje kan worden nagepraat.
Kom dan naar dit event!
Wat kost het event?
Het event kost € 272,25. Inclusief BTW. Als je via ‘Betaal Sociaal’ jouw deelname in jouw sociale mediakanalen deelt, krijg je korting en betaal je slechts € 242,- inclusief BTW. Na aanmelding vind je in de bevestiging van je deelname een link naar de pagina waarmee je jouw sociale betaling kan doen. Het is heel makkelijk, want de tekst voor de statusupdate krijg je mee.
Iedere deelnemer mag één andere deelnemer meenemen voor de meeneemprijs van € 121,-.
Klik hier voor meer informatie en om je aan te melden.
|
|
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Denk je dat het e-book en deze e-zine ook interessant zijn voor anderen? Stuur het dan door of deel het via sociale media!
Via onze website kunnen geïnteresseerden zich melden. www.drivesatschool.nl
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
|
|
Aart Brezet leert schoolleiders en schoolbestuurders... hoe zij negativiteit in hun organisatie kunnen keren door waarderend leiderschap, zodat hun leerkrachten en leerlingen gaan schitteren.
Aart kent uit eigen ervaring in welke positie schoolleiders zitten. Hij is niet alleen coach geweest van diverse schooldirecteuren, leerkrachten en teams; hij heeft het als interim-schoolleider ook daadwerkelijk ondervonden. Gaandeweg heeft Aart de kracht ontdekt van de positieve psychologie. Het is geen ideologie, het is bovenal een praktische invalshoek die werkt! Inmiddels zit het in zijn vezels om steeds die kant van de werkelijkheid te belichten waar mensen het meest gelukkig, energiek en gemotiveerd van worden. Juist daarom gaat het hem aan het hart dat in het onderwijs de aandacht zo vaak uit gaat naar wat er niet is, naar de problemen en onmogelijkheden bij kinderen, ouders, leerkrachten en schoolleiders. Als je weet hoe mooi een school kan schitteren wanneer iedereen aandacht heeft voor potentieel en progressie, dan wil je niets anders dan de vaardigheid daarvoor overbrengen aan de leiders in het onderwijs.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|