 |
 |
 |
 |
 |
 |
Kun je deze mail niet lezen? |
 |
Karikaturen van ouders Moet jij ook zo lachen om ‘De ouderavond’ van Koefnoen? Ik vind dat zij op een hilarische manier een aantal karikatuur van ouders neerzetten. Zo hoort het ook bij satire. En in de Eppo van deze week kwam ik het volgende plaatje tegen het nieuwe verhaal van Lucky Luke.

Om je te bescheuren. Een karikatuur kan echter ook leiden tot situaties die minder om te lachen zijn…
|
|
Waarom ouders voor leerkrachten een nachtmerrie kunnen zijn Inleiding
Soms hebben leerkrachten te maken met in hun ogen ‘lastige ouders’. Bijvoorbeeld ouders die hoge verwachtingen hebben van hun kind. Die de leerkracht de schuld geven als het kind onvoldoende presteert en gaan vertellen hoe die dat moet oplossen. Alleen al de gedachte aan een gesprek met zulke ouders kan de spanning doen oplopen. Dat is volstrekt begrijpelijk. En toch is het onhandig. Het brengt een voorspelbare escalatie op gang.
Je pompt je op
Bijvoorbeeld, als de leerkracht in het tienminutengesprek een probleem wil aankaarten. Deze gaat zich dan van te voren mentaal wapenen tegen het verwachte weerwoord. Omdat het handig lijkt, wordt voor de vorm nog wat positieve punten genoemd. Vervolgens komt alle spanning er in de onontkoombare ‘maar…’ uit. Een goed voorbereid betoog volgt, onderbouwd met feiten. Het wordt stevig doortimmert neergezet. Want deze ouders moeten toch echt overtuigd worden van het feit dat hun hoge verwachtingen niet realistisch zijn…
Je krijgt een kettingreactie
De ouders denken vervolgens: “Jij hebt geen goed beeld van mijn kind” en willen de leerkracht gaan overtuigen van de kwaliteiten van het kind. Daarop reageert de leerkracht met een herhaling van wat er niet goed gaat, omdat die zich niet gehoord voelt. Tot ergernis van de ouders wordt daarbij nog eens nadrukkelijk en overbodig gesteld: “Maar ik heb het beste met uw kind voor.” “Ja”, denken zij, “dat moest er nog eens bijkomen, dat het niet zo is.” En zo wordt de afstand tussen ouders en leerkracht steeds groter.
Waar het mis gaat
Het begint bij de twee aannames van de leerkracht. De eerste aanname is dat het lastige ouders zijn. Dat wordt een selffulfilling prophesy. Deze aanname zorgt er namelijk voor dat het gesprek zo wordt aangepakt dat de ouders inderdaad lastig gaan doen. De tweede aanname is dat de verwachtingen van de ouders te hoog zijn. Op de een of andere manier lijken leerkrachten zich verantwoordelijk te voelen voor deze verwachtingen en de behoefte te hebben om ze bij te stellen. Dat maakt de relatie ongelijkwaardig en de aanpak, meestal onbedoeld, belerend.
Welke gedachten wel helpen
Zoals ik als interim schoolleider al zei: “Er bestaan geen lastige ouders. Er bestaan alleen ouders die zich zorgen maken om hun kind.” Als je vanuit die gedachte klachten van ouders goed onderzoekt, kan je ontdekken waar hun behoeft ligt en voelen zij zich gehoord. Dat alleen al haalt de spanning uit de relatie. Daarnaast is het interessant om er vanuit te gaan dat de hoge verwachtingen van de ouders een reële grond hebben. Vraag er maar eens naar. Wanneer is hun kind op zijn best? Wat zijn dan de omstandigheden? Wat zien zij dan aan het kind? En wat kunnen wij daarvan leren voor de aanpak op school? Omdat je het niet over standpunten en beelden hebt, maar over concrete ervaringen, kan je gezamenlijk een reëel beeld krijgen van het potentieel van het kind. En dan heb je pas echt ‘het beste’ met het kind voor!
Als je als schoolleider graag wilt weten hoe gesprekken met ouders kunnen leiden tot positieve en constructieve samenwerking, kom dan naar het event “Waarderende Oudergesprekken. Samen het beste voor het kind”
|
|
Event:
“Waarderende Oudergesprekken.
Samen het beste voor het kind.”
- Wil je dat ouders en leerkrachten met plezier samenwerken?
- Dat zij hun kennis en ervaring bij elkaar brengen?
- En leerkrachten de slag maken van handelingsverlegen naar handelingsbekwaam?
- Wil je negativiteit, weerstand en spanningen in de relatie tussen leerkracht en ouder voorkomen?
- Korom: wil je dat ouderbetrokkenheid gaat werken voor het kind?
Kom dan op vrijdag 12 december 2014 naar het event “Waarderende Oudergesprekken. Samen het beste voor het kind.” Aart Brezet zal je op enthousiaste wijze door een dag loodsen die een prettige mix is van kennis opnemen, training, workshop en ontmoeting. Je gaat naar huis met een naslagwerk waarop je terug kan vallen, een rijke ervaring en nieuwe energie. Je leert:
- Met welke mindset als vanzelf een gelijkwaardige samenwerkingsrelatie ontstaat.
- Hoe je zorgen vertaalt naar wensen en behoeften (in de ontwikkeling van het kind).
- Hoe je tot een gezamenlijk inzicht komt in het potentieel en de mogelijkheden van het kind.
- Wat de principes van Waarderend Onderzoeken zijn, die maken dat het werkt.
- Hoe je de inzichten kan toepassen binnen handelingsgericht werken.
- Welke signalen op spanning, weerstand en negativiteit duiden.
- Hoe je eenvoudig spanning reduceert, weerstand doorbreekt en de lucht klaart.
De locatie van het event is Duizigt in Oegstgeest. Het begint om 9.30 met de inloop en koffie. We starten om 10.00 uur met het programma. Tussendoor is er een verantwoorde lunch. Om 16.00 uur wordt het afgesloten waarna onder het genot van een hapje en een drankje kan worden nagepraat.
Kom dan naar dit event!
Wat kost het event?
Het event kost € 272,25. Inclusief BTW. Als je via ‘Betaal Sociaal’ jouw deelname in jouw sociale mediakanalen deelt, krijg je korting en betaal je slechts € 242,- inclusief BTW. Na aanmelding vind je in de bevestiging van je deelname een link naar de pagina waarmee je jouw sociale betaling kan doen. Het is heel makkelijk, want de tekst voor de statusupdate krijg je mee.
Iedere deelnemer mag één andere deelnemer meenemen voor de meeneemprijs van € 121,-.
Klik hier voor meer informatie en om je aan te melden.
|
|
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Denk je dat het e-book en deze e-zine ook interessant zijn voor anderen? Stuur het dan door of deel het via sociale media!
Via onze website kunnen geïnteresseerden zich melden. www.drivesatschool.nl
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
|
|
Aart Brezet leert schoolleiders en schoolbestuurders... hoe zij negativiteit in hun organisatie kunnen keren door waarderend leiderschap, zodat hun leerkrachten en leerlingen gaan schitteren.
Aart kent uit eigen ervaring in welke positie schoolleiders zitten. Hij is niet alleen coach geweest van diverse schooldirecteuren, leerkrachten en teams; hij heeft het als interim-schoolleider ook daadwerkelijk ondervonden. Gaandeweg heeft Aart de kracht ontdekt van de positieve psychologie. Het is geen ideologie, het is bovenal een praktische invalshoek die werkt! Inmiddels zit het in zijn vezels om steeds die kant van de werkelijkheid te belichten waar mensen het meest gelukkig, energiek en gemotiveerd van worden. Juist daarom gaat het hem aan het hart dat in het onderwijs de aandacht zo vaak uit gaat naar wat er niet is, naar de problemen en onmogelijkheden bij kinderen, ouders, leerkrachten en schoolleiders. Als je weet hoe mooi een school kan schitteren wanneer iedereen aandacht heeft voor potentieel en progressie, dan wil je niets anders dan de vaardigheid daarvoor overbrengen aan de leiders in het onderwijs.
|
|
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
 |
|