|
|
|
|
|
|
Kun je deze mail niet lezen? |
|
De Webinar was heel waardevol Afgelopen maandag heb ik de webinar "De 5 geheimen achter moeiteloze en motiverende functioneringsgesprekken" gehouden. De reacties zijn lovend. De luisteraars vinden het absoluut nuttig om de geheimen te kennen. Het zijn concrete en praktisch handvatten die men ook zeker in de praktijk gaat toepassen. De belofte van de webinar is waargemaakt. Je kan alsnog de herhaling ervan volgen, tot en met 10 november. Als je daarvoor kiest, mag je gebruik maken van het interessante aanbod dat ik daarin doe voor het programma Waarderend Schoolleiderschap.
Het volgende staat ook al weer in de planning. Op vrijdag 12 december organiseer ik een event over waarderende oudergesprekken. Meer informatie daarover volgt, maar de datum kan je vast in de agenda zetten. Met waarderende oudergesprekken ontdekken leerkrachten en ouders hoe zij samen de kinderen kunnen laten schitteren. Dan is het wel handig om te weten, dat schitteren een beetje eng kan zijn, ook voor je leerkrachten…
|
|
Waarom het ook wel eng is om te schitteren Inleiding
Als schoolleider wil je het beste in kinderen en leerkrachten naar bovenhalen. Je wilt dat zij laten zien wat zij kunnen. En zelf willen zij dat natuurlijk ook. Toch zie je soms weerstand bij kinderen en leerkrachten in hun ontwikkeling, alsof zij iets niet willen leren. Alsof zij niet willen schitteren. Dat is best logisch, want schitteren kan ook eng zijn.
Schitteren maakt verantwoordelijk
Als je weet hoe je kan schitteren, dan maakt dat je verantwoordelijk. Je bent het op zijn minst aan jezelf verplicht. Wanneer anderen daarnaast weten wat jij kan, wordt verwacht dat je dat laat zien. Iedere keer weer. Die verantwoordelijkheid wil je soms ontduiken.
En kan faalangst oproepen
Want wat gebeurt er als je het desondanks toch niet goed doet? Als je hoger staat, kan je ook dieper vallen. Dat gebeurt vooral als er druk op de prestatie wordt gelegd. Als de prestatie wordt gezien als het bewijs van je kunnen. Je wilt anderen en jezelf niet teleurstellen.
‘Duiken’ is best comfortabel
Dat maakt het ook best comfortabel om jezelf niet te laten zien. Dan wordt er ook minder van je verwacht. Dan hoef je niet zo veel en is er geen druk om te excelleren. Je stelt anderen minder snel teleur als de verwachtingen lager zijn.
Falen kan ook schitterend zijn
Maar wat is mooier? Minder doen dan je kan? Of op je schitterendst op je gezicht gaan? Want je weet pas echt wat je beter kan doen, als je het op je best geprobeerd hebt. Succes is slechts één keer vaker opstaan dan vallen. Om dat te kunnen, moet je er vooral plezier in hebben.
Plezier gaat voor prestatie
Als je wilt dat kinderen en leerkrachten gaan schitteren, dan gaat het dus in de eerste plaats om de schittering in hun ogen. Om het plezier waarmee zij bezig zijn. Daarvoor helpt het als zij weten wat het voor hen plezierig maakt. Jij kan hen helpen om het te ontdekken, door met hen te onderzoeken wat zij in de hoogtepunten van hun ontwikkeling zo waardevol en geweldig vinden. Als zij dat weten, komt de prestatie uiteindelijk van zelf.
Dat is wat het zo geweldig maakt om het functioneren van leerkrachten waarderend te onderzoeken. Als je daar het geheim van wilt weten, kan je nog tot en met 10 november de herhaling van de webinar "De 5 geheimen achter moeiteloze en motiverende functioneringsgesprekken" volgen. Via BetaalSociaal is deelname gratis!
Als je wilt weten hoe je in oudergesprekken het potentieel van kinderen waarderend kan onderzoeken, hou dan vast 12 december in je agenda vrij. Meer informatie over dat event volgt.
|
|
Nog tot en met 10 november terug te luisteren:
de Webinar "De 5 geheimen achter moeiteloze en motiverende functioneringsgesprekken"
-
Wil je praktische handvaten om je medewerkers te laten schitteren?
-
Wil jij hen verleiden om meer te proberen in hun ontwikkeling?
-
En wil je er morgen mee aan de slag kunnen?
Dan is deze webinar echt iets voor jou!
Volg dan deze webinar waarin ik je persoonlijk 5 geheimen vertel waarmee je met gemak meer resultaat haalt uit je functioneringsgesprekken. Deze tips staan niet in het e-book!
De webinar kost €18,15 inclusief BTW, maar is gratis als je betaald via 'BetaalSociaal'. Dat betekent dat jij de deelname deelt in je sociale netwerk op Twitter, LinkedIn, Facebook en/of Google+ en het aan anderen aanbeveelt.
Na aanmelding ontvang je gelijk de link naar de webinar.
Klik hier voor meer informatie en om je aan te melden.
|
|
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Denk je dat het e-book en deze e-zine ook interessant zijn voor anderen? Stuur het dan door of deel het via sociale media!
Via onze website kunnen geïnteresseerden zich melden. www.drivesatschool.nl
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
|
|
Aart Brezet leert schoolleiders en schoolbestuurders... hoe zij negativiteit in hun organisatie kunnen keren door waarderend leiderschap, zodat hun leerkrachten en leerlingen gaan schitteren.
Aart kent uit eigen ervaring in welke positie schoolleiders zitten. Hij is niet alleen coach geweest van diverse schooldirecteuren, leerkrachten en teams; hij heeft het als interim-schoolleider ook daadwerkelijk ondervonden. Gaandeweg heeft Aart de kracht ontdekt van de positieve psychologie. Het is geen ideologie, het is bovenal een praktische invalshoek die werkt! Inmiddels zit het in zijn vezels om steeds die kant van de werkelijkheid te belichten waar mensen het meest gelukkig, energiek en gemotiveerd van worden. Juist daarom gaat het hem aan het hart dat in het onderwijs de aandacht zo vaak uit gaat naar wat er niet is, naar de problemen en onmogelijkheden bij kinderen, ouders, leerkrachten en schoolleiders. Als je weet hoe mooi een school kan schitteren wanneer iedereen aandacht heeft voor potentieel en progressie, dan wil je niets anders dan de vaardigheid daarvoor overbrengen aan de leiders in het onderwijs.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|