Want vakmensen zijn specialisten Als je als generalist op de hoogte wilt blijven, dan zou je alle ontwikkelingen moeten volgen. Dat geeft een enorme druk, of het blijft slechts oppervlakkig. Specialisten hebben focus en kunnen qua kennis en ervaring veel meer de diepte in. Daardoor kunnen zij flexibeler inspelen op ontwikkelingen en zaken sneller aanpassen. Sterker nog, zij kunnen zelf ontwikkelingen in gang zetten door nieuwe kennis te genereren. Specialisten kunnen leiders zijn, waar generalisten slechts kunnen volgen. Daarin zit voor veel vakmensen invloed en plezier. Dat zien we de laatste tijd ook bij de taal-, reken- en gedragsspecialisten. Zodra mensen die taak hebben gekregen en daarin de smaak te pakken krijgen, zien we dat zij gaan excelleren in motivatie en effectiviteit. Dat vraagt aanpassing van de opleiding en de organisatie Kortom: als wij het vak van leerkracht weer aantrekkelijk willen maken, dan is het essentieel dat we in de opleiding en de organisatie de specialismen in ere herstellen. Als men in de opleiding vrij snel kan kiezen voor de onder- midden of bovenbouw, dan kan men vlot aan de slag met wat men specifiek wil leren. Daar waar algemene kennis noodzakelijk is, wordt het gemotiveerder opgenomen als je weet waarom het belangrijk is voor de eigen niche. Hetzelfde geldt voor de mogelijkheid om je te specialiseren op de inhoud van het onderwijs. Vakleerkrachten maken dat je flexibeler het onderwijs kan organiseren, omdat je bijvoorbeeld makkelijker groepsdoorbroken kan werken. Als schoolleider kan je beginnen door te onderzoeken waar je leerkrachten zich in zouden willen specialiseren en vanuit dat oogpunt, samen met je collega’s van andere scholen, te kijken naar de formatie. Wat drijft hen? Waar lopen zij warm voor? Waarin zouden zij zich verder willen verdiepen? En weet je wat nog eens een extra bijkomend voordeel kan zijn? Specialisten worden doorgaans beter betaald dan generalisten. |