Inleiding In de vorige blog heb je kunnen lezen hoe waardevol het is om ergens opnieuw te beginnen. Je kan je dan als leider gelijk neerzetten zoals je idealiter zou willen zijn en zo het proces in gang brengen dat je graag voor je ziet. Jouw enthousiasme en energie is echter niet genoeg om er beweging in te krijgen. De meeste mensen kijken eerst de kat uit de boom en vragen zich af; is deze leider te volgen? Daarom is het belangrijk om te investeren in je eerste volger. En de effecten daarvan kunnen je nog wel eens verrassen…
Je bent pas een leider als je een volger hebt Van de zomer zag ik prachtig in praktijk hoe belangrijk de eerste volger is om daadwerkelijk een leider te kunnen zijn. Ik stond op de fietsbrug over de Oude Rijn te kijken naar een groep jongens die aan de kant stonden. Het was warm en er was een jongen in het water gesprongen. Die probeerde de rest enthousiast te maken. Zij moesten er ook in. Het water was heerlijk. De rest bleef aarzelend aan de kant staan. Hij kon roepen wat hij wilde, de groep kwam niet in beweging. Hij richtte zijn aandacht op degene die het dichts bij de kant stond en nog het meest genegen leek om een duik te wagen. Deze specifieke focus was het laatste zetje dat deze jongen nodig had. En niet lang nadat deze eerste volger er met een juichkreet in was gesprongen, kwam de volgende erachteraan. Waar de leider eerst meer dan een minuut lang probeerde om zijn kornuiten over te halen, ging nu de een na de ander met steeds enthousiaster wordend gejoel. Het deed mij denken aan het prachtige filmpje “Leadership From A Dancing Guy” Dus investeer je in je eerste volger Een van de schoolleiders die in januari was gestart met het programma Waarderend Leiderschap in het Onderwijs, richtte zich in haar plan van aanpak op een schitterend jong talent in haar school. Zij zag veel potentieel in deze leerkracht en wilde graag dat zij een kartrekker zou worden in het ontwikkelen van Boeiend Onderwijs op school. Het was een bewuste strategie om in haar te investeren, zodat zij het team mee zou kunnen krijgen. De waarderende aanpak sloot daarbij geweldig aan op de situatie omdat de leerkracht zelf nogal bescheiden was in haar opstelling en zich nog niet zo bewust was van haar potentieel. Het was belangrijk om haar vertrouwen en geloof te laten groeien in de invloed die zij op haar collega’s kon hebben.
|