Verlangen op basis van verbeelding
Als we hebben bedacht waar wij meer van willen en we op basis van ervaring het idee hebben dat er mogelijkheden zijn, dan kunnen wij ons verlangen gaan versterken door ons voor te stellen hoe het zou zijn als dat daadwerkelijk lukt. Hoe concreter je beeld is van de ideale situatie die je wilt bereiken, hoe sterker het verlangen wordt. Je hoort een enorm verschil in kracht tussen de uitspraken “Ik heb nog een vaag idee.” en “Ik zie het helemaal voor mij!”. De mensen die de laatste uitroep doen, staan klaar om het avontuur aan te gaan en stappen te zetten. Verlangen op basis van proberen Waar ervaringen uit het verleden ons verlangen voeden, doen nieuwe ervaringen dat ook. Als we een aanlokkelijk toekomstperspectief hebben, dan is het verlangen naar het zetten van de eerste stappen groot. Als je verandering wilt is het logisch dat je nieuwe dingen gaat proberen. Zoals de ‘methode-vrije-week’ die een schoolleider ooit introduceerde. Leerkrachten vonden dat spannend en eng. “Wat moeten we dan doen met die leerlingen?”, vroegen zij aan de schoolleider. Toch ging men samen andere lessen voorbereiden en achteraf was het de mooiste week van het jaar geweest. Men ervoer “Ik heb mijn vak weer terug!” en “Ik snap eindelijk weer waarvoor ik het doe.” Het smaakte naar meer en zo heeft de schoolleider de leerkrachten laten ervaren hoe het anders kan en is het verlangen aangewakkerd om vanuit vakmanschap boven de methodes te staan. Verlangen op basis van progressie Als je dan merkt dat zaken steeds beter gaan, dan wil je graag vasthouden wat je aan progressie hebt geboekt en waar mogelijk de weg omhoog verder voortzetten. De progressie versterkt het vertrouwen dat er meer mogelijk is. Dat merken bijvoorbeeld leiders als zij progressie maken in hun ontwikkeling als Waarderend Leider. Zij merken dat het werkt en willen er daardoor nog beter in worden. Werkdruk wordt in hun school niet meer als zodanig ervaren en werkplezier krijgt de overhand. Dergelijke vooruitgang voedt het verlangen om steeds meer momenten en manieren te vinden om Waarderend Leiderschap toe te passen en te verankeren in gespreksformulieren en andere structuren. Waarom de volgordelijkheid belangrijk is Om progressie te kunnen boeken, is actie nodig. Alles wat je niet probeert, mislukt sowieso, dus voor verandering moet je wat nieuws proberen. De drempel daarvoor wordt verlaagd als het gebaseerd is op een aanlokkelijk toekomstbeeld. Vertrouwen in die toekomst, haal je in de eerste plaats uit positieve ervaringen in het verleden. De volgorde van de fases in Waarderend Onderzoeken kennen niet voor niets bovenstaande volgorde. En iedere stap werkt het om het verlangen met vragen uit te diepen en te verhelderen. Als je daarmee niet verder komt, vraag je dan af in hoeverre je al bent aangesloten bij de eerste bronnen van verlangen. In hoeverre heb je daadwerkelijk iemands behoefte te pakken en is er zelfvertrouwen op basis van eerdere ervaringen? Wil je reageren op deze blog? Dat kan op de website.
|