Ik spreek uit ervaring Verkeerde studiekeuze, daar heb ik zelf ervaring mee. Ik ben ooit begonnen met het studeren van Scheikunde. Het was mijn beste vak op de middelbare school. Daarnaast had ik mij voor een werkstuk verdiept in de mogelijkheden van biotechnologie om grote wereldproblemen aan te pakken. Aan idealen en dromen ontbrak het niet. Kortom, het was een logische en doordachte keuze. En toch, toen ik eenmaal bezig was, bleek het vooral abstracte wiskunde en ingewikkelde natuurkunde te zijn, inhoud die mijn motivatie behoorlijk liet zakken. Dat in tegenstelling tot de ervaringen op de studentenvereniging. Wat was het leerzaam om in een bestuur te gaan en proberen zaken voor elkaar te krijgen! Omdat ik nog niet wist wat ik wel wilde, ben ik daarna een jaar gaan werken. Door die ervaring wist ik het wel. En het mooie van dit alles was, dat ik door 3 jaar vertraging zoveel over mijzelf en andere mensen geleerd had, dat ik in 4 jaar tijd cum laude kon afstuderen in de psychologie. De waarde van verkeerde keuzes Het lijkt mij sterk dat mijn verkeerde studiekeuze de maatschappij echt iets gekost heeft. Die investering heeft zich ruimschoots terugbetaald. En daarin zal ik niet alleen staan. Het aantal verhalen van mensen die via verkeerde keuzes uiteindelijk op het juiste pad terecht zijn gekomen, zijn vele malen groter dan die van mensen die helemaal van het pad zijn afgeraakt. Ieder verkeerde keuze leidt tot ervaringen waar je van kan leren. Kortom, misschien zijn al die verschillende verkeerde keuzes en studieswitches wel veel waardevoller dan gedacht wordt. In plaats van bezig zijn met wat het gekost heeft, helpt het ons meer als wij ons afvragen wat de waarde is van de keuzes die wij maken en de ervaringen die wij ermee op doen. Wat heeft het opgeleverd aan nieuwe inzichten? Wat betekent dat voor de volgende keuze die je wilt maken? Wat leerlingen nodig hebben voor betere keuzes Om betere keuzes te kunnen maken heb je in de eerste plaats ervaring nodig. Ervaring in het maken van keuzes en het ervaren van de consequenties. Als wij willen dat kinderen leren, dan is het essentieel dat zij de ruimte ervaren om te mogen falen. Proberen is leren, zeiden mijn kinderen al op de kleuterschool. Rijk onderwijs biedt derhalve een diversiteit aan keuzes, werkvormen en ervaringen, zodat je kan ontdekken wat bij je past, waar je talenten liggen en waar je plezier in hebt. Dan is het ook zaak om die ervaringen waarderend te evalueren. Wat heb je gewaardeerd aan deze manier van werken? Wat vond je het meest geweldig aan de samenwerking? De lessen uit de concrete ervaring zijn veel meer valide dan beroepskeuzetesten die leerlingen vragen wat hen leuk werk en leuke taken lijkt. Zaken die meer een beroep doen op hun voorstellingsvermogen dan hun ervaring. Er is een vragenlijst die leerlingen wel kan helpen. Management Drives heeft een vragenlijst ontwikkeld voor leerlingen op de middelbare school: De MD Junior. Het inzicht in de drijfveren geeft het inzicht in hun eigen behoeften in hun (school)werk en de omgang met andere leerlingen en docenten, waardoor zij positieve keuzes kunnen maken. Docenten leren hun stijl van lesgeven, aansturen, motiveren en coachen afstemmen op de drijfveren van de leerlingen. Talenten worden meer aangesproken, het leren gaat meer als vanzelf. Het mooie van de vragenlijst is dat het objectief inzichtelijk maakt wat je als leerling eigenlijk onbewust al wist, maar nooit woorden voor had. Het maakt dat je ervaringen op een dieper niveau kan analyseren, waardoor je er meer waarde uit kan halen. Als je begrijpt wat je drijft, kan je betere keuzes maken, juist met de langere termijn en je eigen geluk voor ogen. Als je kennis hebt van je eigen drijfveren, krijgen ervaringen een extra dimensie.
Drives@School werkt samen met Management Drives Onderwijs op dit gebied. Binnenkort volgt meer.
Wil je reageren op deze blog? Dat kan op de website. |