Wat er gebeurt bij negatieve boodschappen Wanneer wij ons aan iemands valkuilgedrag storen, dan willen wij dat die daarmee stopt. “Wil je alsjeblieft nu eens je mond houden!” vragen we bijvoorbeeld aan iemand die de hele tijd aan het woord is. De ander heeft dan vaak de neiging om te denken “Nou, dan zeg ik wel niets meer!” en schiet vervolgens door in allergiegedrag, gedrag waar deze zelf een hekel aan heeft. Daarmee verliest de ander juist diens kwaliteit! Kortom, als je duidelijk maakt dat je van iemand iets niet meer wilt, loop je het risico om het totaal tegenovergestelde storende gedrag te krijgen en ben je nog veel verder van huis. Dit effect krijg je als leider al wanneer je aan medewerkers vraagt om bepaalde zaken ‘niet’ meer te doen. Hoe je dan wel kan sturen Het briljante van het model van Ofman is dat het een schitterende uitweg biedt. Het maakt helder dat het desastreus is om aan mensen te vragen om iets af te leren. Als je wilt dat mensen hun kwaliteit zo inzetten dat het een kwaliteit blijft, is het zaak dat zij iets aanleren om in balans te komen. Iets aanleren is ook nog eens veel makkelijker dan iets afleren. Daarbij kan je dat volgens het model van de geweldloze communicatie veilig verwoorden als jouw behoefte. Bijvoorbeeld: “Ik zou het fijn vinden als je ook aan anderen ruimte kan geven, zodat wij kunnen horen wat zij over het onderwerp te vertellen hebben.” Je behoefte zo formuleren dat helder is wat je graag wel wilt van de ander, is de meest essentiële en behulpzame vorm van feedback. Dat vraagt wel alertheid Bij het opstellen van leerdoelen in functionerings- of popgesprekken is het belangrijk om alert te zijn op de formulering. De ‘niet’ kant kan er soms ongemerkt insluipen. Bijvoorbeeld in de term ‘minder’. “Ik zou weleens minder chaotisch willen zijn” klinkt legitiem, maar is toch een negatief doel. “Wat gaat je dan helpen om meer te doen?” is een vraag die Waarderende Leiders stellen om hun medewerkers uit te dagen na te denken over de ‘wel’ kant. Leerdoelen, behoeften en wensen kunnen alleen positief geformuleerd worden. Dan worden ze bereikbaar. En het andere goede nieuws uit Ofmans model… Als jij je stoort aan het gedrag van een ander, dan kan jij van die persoon wat leren. Die heeft waarschijnlijk een kwaliteit in huis die jou meer in balans kan brengen. Hoe gaaf is dat, als we bij irritatie zo andermans kwaliteiten kunnen waarderen? Dat is tevens een manier om ervoor te zorgen dat zij het meer als kwaliteit gaan inzetten. Wil je reageren op deze blog, dan kan dat op de site |