Kennis vinden Het wordt vaak gesteld, en terecht, dat kinderen die nu onderwijs krijgen, worden opgeleid voor beroepen die nog niet bestaan. Dat betekent dat zij daarvoor later kennis moeten hebben, die er nu nog niet is. De informatierijkdom wordt steeds groter en het is een hele kunst om daar je weg in te vinden. De kunst om kennis te vinden, is dan ook een belangrijke vaardigheid om in de 21e eeuw aan leerlingen mee te geven. Vanuit Waarderend Leiderschap houdt dat verband met de ‘R’ van ‘Richting geven’. Om iets te vinden, is het belangrijk om een doel te hebben, een verlangen. Waarderende leiders, leerkrachten en docenten ontlokken met vragen het verlangen dat richting geeft aan de zoektocht en verhelderen deze. Kennis aanreiken In het huidige woud van informatie, staat evenwel veel onzin. De laatste tijd worden we ons steeds meer bewust van het bestaan en de disruptieve rol van fake news, clickbait en alternative facts. Om te kunnen beoordelen of de kennis die je vindt ook klopt, heb je basiskennis nodig. Het is zowel belangrijk dat je weet wat betrouwbare bronnen zijn, als dat je kennis op basis van kritisch denken kan toetsen aan wat je al weet. Daarom is het belangrijk dat in het onderwijs nog steeds kennis wordt overgedragen. Waarderende leiders, leerkrachten en docenten bieden daarmee de ‘R’ van ‘Ruggensteun’. In je zoektocht naar kennis moet je ergens op kunnen terugvallen. Kennis creëren Als we alle nieuwe kennis gaan beoordelen op basis van wat wij al weten, dan komt er nooit echt vernieuwende kennis. Voor ontwikkeling en vooruitgang is het belangrijk dat ook oude kennis als onvolledig en afgedaan bestempeld kan worden. Essentieel daarvoor is de kunst en kunde om nieuwe kennis te creëren. Hypotheses opstellen, experimenteren en toetsen horen niet alleen voorbehouden te zijn aan universitair geschoolden. Het zijn vaardigheden die al op de basisschool meegegeven kunnen worden en een belangrijk fundament leggen voor de kritisch betrokken en wijze burger. Waarderende leiders, leerkrachten en docenten bieden daarvoor de ‘R’ van ‘Ruimte’. Om nieuwe kennis te creëren heb je vrijheid nodig om te onderzoeken en te proberen. |