Afgelopen vrijdag zijn de certificaten uitgereikt aan de eerste deelnemers die het programma Waarderend Leiderschap in het Onderwijs in 2015/2016 hebben gevolgd. Deze mogen zij laten opnemen in hun herregistratiedossier van het schoolleidersregister.
Van links naar rechts: Alain van ’t Woudt, Ron Velzenboer, Angelique te Braak en Riet Berkvens. (Helaas konden Alain de Nooijer en Esther Gunsing er niet bij zijn).
Maar het belangrijkste is, dat zij het waarderende leiderschap daadwerkelijk in hun vezels hebben opgenomen.
Hun ervaringen getuigen daarvan:
"Door het programma ben ik anders naar de wereld gaan kijken. Het is nu in alles direct mijn eerste insteek: een probleem is niets anders dan een gefrustreerde droom. En het is zo mooi dat je met de kinderen er ook mee aan de slag kan. Dat je een probleem kan ombuigen naar een behoefte. Door de manier waarop ik nu vragen stel kan ik leerkrachten en kinderen daarop attenderen. Met deze aanpak kan ik gerichter sturen.
Ik pas het ook toe in de functioneringsgesprekken. Het is opvallend hoe snel leerkrachten dan hun volledige kwetsbaarheid laten zien. De focus ligt op werkplezier en die momenten komen en zien zij steeds meer. Dat levert ook een andere manier van kijken op richting de kinderen. Zo komen wij met elkaar tot meer kwaliteit.
De fasering van het programma is prettig. De trainingsdagen zijn intensief. Je doet veel werkvormen samen en je gaat concreet aan de slag met je plan. De directe feedback van Aart vanuit de waarderende insteek is zeer stimulerend. Het is bij hem: ‘Practice what you preach’: zo positief en krachtig. Dat maakt het aanstekelijk en ontzettend leuk om in meegenomen te worden."
Esther Gunsing, Paschalisschool
"Voor het programma Waarderend Leiderschap in het Onderwijs hadden de functioneringsgesprekken een traditionele insteek. Ik stelde steeds dezelfde vragen en kreeg dezelfde antwoorden. Daarbij was de grote vraag: hoe ga ik om met die mensen die in de negativiteit zitten? In het programma heeft Aart mij de handvatten gegeven om dat te keren. Ik ben de functioneringsgesprekken anders gaan voeren. Door diep in te gaan op de hoogtepunten van de ander, ontstaat er een interessant gesprek dat informatie geeft dat ertoe doet. Voor ons beiden levert het inzichten op. Daarbij ga ik de ander echt begrijpen en voelt de leerkracht zich meer gewaardeerd.
Wat mij in het programma zeer geholpen heeft is de onderlinge intervisie en het oefenen van de gesprekken op verschillende manieren. Zo was het heel waardevol om eens op de positie van de ander te zitten en te voelen wat dat betekent. Hoe je in gesprekken conclusies en kwaliteiten aan de ander kan teruggeven, zodat de focus bij de ander blijft, was een eyeopener voor mij. Nu weet ik wat te doen, als ik niet weet wat te doen.
Ook in gesprekken met ouders heb ik het toegepast. Er waren vragen over de kwaliteit van het onderwijs. Daarom heb ik twee keer een groep uitgenodigd voor de koffie. De zorgen van de ouders bleken gebaseerd te zijn op verkeerde interpretaties van zaken. Door eerst de ouders goed te begrijpen kan ik uitleg geven en hun zorg wegnemen.
Ik heb nu genoeg bagage om het verder uit te zetten in de school en onder de leerkrachten. Het is verwerkt in het schoolplan. Waarderend Onderzoeken blijft de insteek van mijn leiderschap."
Riet Berkvens, Osdorpse Montesorischool Amsterdam
"Door het volgen van het programma ben ik een betere leidinggevende geworden. Ik kan nu gericht sturen op ontwikkeling en krijg meer naar boven. Dat begint bij het verleggen van de focus van jezelf naar de ander. Het oordeelloos kunnen luisteren naar de ander, die leeg laten lopen en het vervolgens omdraaien: wat wil je dat er beter gaat? Wat heeft daarbij gewerkt? Zowel ik als de leerkrachten zien het nu niet meer als een truckje. Het wordt een natuurlijk iets.
Ik heb het een van mijn leerkrachten geleerd in de omgang met ouders. Die voert nu gesprekken op een andere manier. Zij gaat ‘naast hen zitten’ om samen op zoek te gaan naar mogelijkheden. Daarbij staan de momenten waarop iets op zijn best is centraal. Haar hele houding is veranderd. Zij voelt zich zekerder en bekwamer. Zij weet nu hoe zij er altijd meer uit kan halen en durft alle gesprekken aan te gaan.
De map die je krijgt heeft mij zeer geholpen. Ik werk graag vanuit de theorie: eerst begrijpen en dan doen. Daarbij kan je allerlei werkvormen kiezen om te proberen. Het programma biedt daarbij veel vrijheid en afwisseling. De ruimte die Aart biedt voor je eigen inbreng en zijn flexibiliteit helpen om optimaal rendement te halen. Door het delen van de ervaringen met elkaar in de Skypegesprekken, ontwikkel je de mindset en houding die je nodig hebt om het steeds, ook onbewust, toe te passen."
Alain van ’t Woudt, Mariaschool
"In het programma heb ik geleerd om andere vragen te stellen. Ik ben zelf nogal veeleisend, verwacht veel en leg de lat altijd hoog. Dan is er altijd wel iets dat beter kan. Als je daar de nadruk op legt, voelen mensen zich niet altijd gewaardeerd. Daarbij, niet iedereen zit zo in elkaar als ik. Als ik nu verbetering wil, onderzoek ik juist wanneer dat op zijn best was. Als je waardeert wat er al is, sta je er positiever in. De collega’s ervaren de gesprekken nu als meer ontspannen, lichter, luchtiger. Zij voelen zich meer gewaardeerd, zitten lekkerder in hun vel. Door het van de andere kant te benaderen bereik je juist meer progressie.
Het duurde even, maar het is nu echt in mijn systeem gaan zitten. Door het oefenen ga je het je toch eigen maken. Wat daarin zeer geholpen heeft, zijn de duidelijk stappen in de cursusmap. Die is goed opgebouwd. Het wordt gaandeweg het programma steeds meer zichtbaar hoe het werkt. Het is ook fijn dat je er in de intervisie en met je maatje erover kan praten. Je leert veel door naar elkaar te kijken en te luisteren. Je wordt gedurende het programma echt aan het denken gezet. Nu pas ik het automatisch toe in mijn functioneringsgesprekken. Ik heb geleerd mijzelf kwetsbaar op te stellen, stiltes te laten vallen en dat taal nauw luistert in wat je vraagt en teruggeeft. Daar heb ik doorbraken mee bereikt."
Angelique te Braak, Basisschool Pius X Bergschenhoek
|
|
Wil jij je net als hen ontwikkelen als waarderend leider?
In het programma ‘Waarderend Leiderschap in het onderwijs’ gaan wij aandacht geven aan wat jij daarvoor nodig hebt. Deze opleiding is als formeel aanbod opgenomen in het Schoolleidersregister PO bij het professionaliseringsthema ‘Leidinggeven aan verandering’.
- Buig weerstand en negativiteit om naar veerkracht, enthousiasme en plezier.
- Creëer een professionele en op leren gerichte cultuur.
- Laat leerkrachten weer schitteren in hun werk en samenwerking.
- Breng systematisch het potentieel van je team tot volledige bloei.
- Ervaar de verrassende effecten van een andere manier van samenwerken.
- Geef moeiteloos sturing aan jouw team.
- Leer sturen op positiviteit en vermijd de valkuilen ervan.
- Haal je doelen door ze los te laten.
- Kortom: investeer in jouw succes als schoolleider!
Het eerste volgend programma start in september. Als dat te vroeg komt, dan start weer een volgende in januari.
De trainingsdagen van het programma zijn gepland op 23 september, 14 oktober, 11 november 2016 en een terugkommiddag op 17 februari 2017. Meer informatie vind je hier. Je kan op deze pagina een brochure downloaden en tevens je interesse kenbaar maken.
Wil je eerst onderzoeken of het echt iets voor je is?
Dat kan. Dan bespreken we de situatie bij jou op school. Waar loop je tegenaan? Wat is daarvan het gevolg? Hoe zou je het anders willen? Wat is er voor nodig om daar een kentering in te brengen. In hoeverre is het Programma ‘Waarderend Leiderschap in het onderwijs’ dan passend voor jou? Of moet er eerst iets anders gebeuren? Heb je interesse in zo’n gesprek? Geef je dan op via deze link.
|
|
Heb je interesse in een van onze diensten? Zet dan alvast de volgende data in optie in je agenda
|
|
Denk je dat deze e-zine ook voor een ander interessant is? Dan zou het geweldig zijn als je het doormailt. Anderen kunnen zich abonneren via de site www.drivesatschool.nl
|
|
Aart Brezet leert schoolleiders en schoolbestuurders... hoe zij negativiteit in hun organisatie kunnen keren door waarderend leiderschap, zodat hun leerkrachten en leerlingen gaan schitteren.
Aart kent uit eigen ervaring in welke positie schoolleiders zitten. Hij is niet alleen coach geweest van diverse schooldirecteuren, leerkrachten en teams; hij heeft het als interim-schoolleider ook daadwerkelijk ondervonden. Gaandeweg heeft Aart de kracht ontdekt van de positieve psychologie. Het is geen ideologie, het is bovenal een praktische invalshoek die werkt! Inmiddels zit het in zijn vezels om steeds die kant van de werkelijkheid te belichten waar mensen het meest gelukkig, energiek en gemotiveerd van worden. Juist daarom gaat het hem aan het hart dat in het onderwijs de aandacht zo vaak uit gaat naar wat er niet is, naar de problemen en onmogelijkheden bij kinderen, ouders, leerkrachten en schoolleiders. Als je weet hoe mooi een school kan schitteren wanneer iedereen aandacht heeft voor potentieel en progressie, dan wil je niets anders dan de vaardigheid daarvoor overbrengen aan de leiders in het onderwijs.
|
|
|