De vakantie is voorbij. In de regio’s Midden en Noord zijn de scholen weer begonnen en in de regio Zuid treft men de voorbereidingen voor volgende week. Iedereen kan weer met nieuwe energie en frisse moed aan de slag. Dat betekent voor Drives@School dat de nodige opleidingen van start gaan of vervolgd worden. Het door het Schoolleidersregister gecertificeerde programma ‘Waarderend Leiderschap in het Onderwijs’ begint op 23 september. Als je interesse hebt: er zijn nog plaatsten beschikbaar. Klik hier voor meer info of om je in te schrijven.
Naast dat we er lekker uit zijn geweest, hebben wij wat mij betreft een geweldige sportzomer achter de rug. De Olympische Spelen waren een heerlijke overdosis sport van twee weken. Met 19 medailles, waarvan 8 gouden, hebben de Nederlandse sporters het in mijn ogen prima gedaan. Ook de sporters die geen medaille hebben gehaald, hebben vaak een adembenemende strijd gevoerd en verdienen alle respect. Maurice Hendriks was minder tevreden en daar waren zeer veel mensen in de media kritisch over. Omdat die kritiek enerzijds terecht was, doch Hendriks in zijn resultaatgerichte benadering niet alleen staat, voelde ik mij uitgenodigd om de volgende blog te schrijven.
“Waar je wel aandacht aan moet geven als je meer resultaat wilt”
Inleiding
Maurits Hendriks was niet tevreden met het resultaat van de Nederlandse sporters op de Olympische Spelen. De doelstelling van NOC-NSF was niet gehaald. Hendriks kreeg een storm van kritiek over zich heen: alles ging alleen maar om het resultaat. Toch staat hij in managementland niet alleen met deze benadering. Die kennen we in onderwijsland ook. Het heeft zeker zijn goede kanten. Tegelijkertijd gaat niet alles groeien wat je aandacht geeft, zeker resultaten niet als daar de nadruk op wordt gelegd. |
|
Hoe aandacht voor resultaat niet helpt
Meestal heb je het niet helemaal in de hand of je resultaat haalt of niet. Je bent mede afhankelijk van anderen: wat zij doen, hoe zij reageren, wat zij vinden, etc. Wanneer je jouw geluk laat afhangen van het resultaat, leg je het in het handen van anderen. Dan leg je ook het gevoel van invloed buiten jezelf. Door die afhankelijkheid en door de nadruk erop kan resultaat extra spanning geven. Dat is mooi als het je alert maakt. De spanning kan ook verlammen, zeker als het een kwestie wordt van winnen of verliezen. Het is opvallend hoeveel sporters in het zicht van het resultaat niet meer dezelfde koelbloedigheid hebben die hen juist daar gebracht heeft.
Hoe aandacht voor resultaat wel helpt
Vanzelfsprekend is resultaat belangrijk. Een medaille is zoveel leuker dan vierde worden. Aandacht voor resultaat helpt als het een droom verbeeld en een ambitie verwoord. ‘Aim for the moon; even if you miss you’ll end up somewhere between the stars’. Daar zit verlangen en drive achter. Die droom kan je visualiseren. Daarbij is het niet alleen belangrijk om sec het doel voor ogen te hebben. Het is vooral zaak om de weg ernaartoe en de manier waarop je het gaat behalen voor de geest te halen. Wat gaat uitmaken dat het je lukt? Wat heb je in eigen hand? Hoe blijf je daaraan vasthouden als het spannend wordt? Op welke manier kan je het doel loslaten, juist om het te halen?
Dus geef aandacht aan succesfactoren die je in de hand hebt
Om meer succes te hebben, is het nodig om te onderzoeken wat je tot nu toe succesvol heeft gemaakt. Wat heeft voor jou het beste gewerkt om resultaat te behalen? Wanneer was je het dichtste bij je droom en wat heeft daarbij geholpen? En als je het niet weet, wat zou je dan eens kunnen proberen? Het mag best eens misgaan. Falen is een normaal onderdeel van het leerproces naar succes. Het echte leermoment komt als het dan wel lukt en we kunnen achterhalen wat daaraan heeft bijgedragen. Als je weet wat de succesfactoren zijn, weet je wat je echt wilt laten groeien en aandacht wilt geven. Dat is hoe Waarderend Onderzoeken werkt. Prestaties zijn vooral een meetmoment en niet een doel op zichzelf.
Wat dat betekent voor het onderwijs
In het onderwijs zien we dat resultaat de laatste jaren steeds belangrijker is geworden. Omdat scholen erop afgerekend kunnen worden, is het soms een kwestie van winnen of verliezen. Dat brengt spanning met zich mee en vernauwing van de focus. Het risico bestaat vooral dat het plezier van het onderwijsgevend personeel eronder gaat lijden, terwijl dat een van de belangrijkste succesfactoren is. Hetzelfde geldt in de klas. Juist op scholen waar de nadruk op de prestatie wordt gelegd, zie je dat het ten koste gaat van sociale veiligheid en plezier, waardoor de nodige kinderen minder goed presteren. Daar waar scholen oog hebben voor de condities, een veilige leeromgeving creëren en het leren leuk maken, zie je dat kinderen meer van hun potentieel laten zien.
Een waarderend leider geeft aandacht aan wat mensen laat groeien
Uiteindelijk is het niet het resultaat dat de aandacht verdient, maar de factoren die de mensen laten groeien en ontwikkelen om tot grootse prestaties te kunnen komen. Aandacht en respect voor de inspanning die mensen daarvoor leveren is zeer belangrijk. Want voor succes heb je ook een beetje geluk nodig. Inzet en doorzettingsvermogen vergroten je kans op dat geluk. En als je het niet hebt gehad, dan is alles toch de moeite waard geweest als je het met plezier gedaan hebt. Waarderende leiders weten dat en sturen daarop.
Wil je reageren op deze blog? Dat kan onderaan de blog op de website.
|
|
Wil jij je ontwikkelen als waarderend leider?
In het programma ‘Waarderend Leiderschap in het onderwijs’ gaan wij aandacht geven aan wat jij daarvoor nodig hebt. Deze opleiding is als formeel aanbod opgenomen in het Schoolleidersregister PO bij het professionaliseringsthema ‘Leidinggeven aan verandering’.
- Buig weerstand en negativiteit om naar veerkracht, enthousiasme en plezier.
- Creëer een professionele en op leren gerichte cultuur.
- Laat leerkrachten weer schitteren in hun werk en samenwerking.
- Breng systematisch het potentieel van je team tot volledige bloei.
- Ervaar de verrassende effecten van een andere manier van samenwerken.
- Geef moeiteloos sturing aan jouw team.
- Leer sturen op positiviteit en vermijd de valkuilen ervan.
- Haal je doelen door ze los te laten.
- Kortom: investeer in jouw succes als schoolleider!
Het eerste volgend programma start in september. Als dat te vroeg komt, dan start weer een volgende in januari.
De trainingsdagen van het programma zijn gepland op 23 september, 14 oktober, 11 november 2016 en een terugkommiddag op 17 februari 2017. Meer informatie vind je hier. Je kan op deze pagina een brochure downloaden en tevens je interesse kenbaar maken.
Wil je eerst onderzoeken of het echt iets voor je is?
Dat kan. Dan bespreken we de situatie bij jou op school. Waar loop je tegenaan? Wat is daarvan het gevolg? Hoe zou je het anders willen? Wat is er voor nodig om daar een kentering in te brengen. In hoeverre is het Programma ‘Waarderend Leiderschap in het onderwijs’ dan passend voor jou? Of moet er eerst iets anders gebeuren? Heb je interesse in zo’n gesprek? Geef je dan op via deze link.
|
|
Heb je interesse in een van onze diensten? Zet dan alvast de volgende data in optie in je agenda
|
|
Denk je dat deze e-zine ook voor een ander interessant is? Dan zou het geweldig zijn als je het doormailt. Anderen kunnen zich abonneren via de site www.drivesatschool.nl
|
|
Aart Brezet leert schoolleiders en schoolbestuurders... hoe zij negativiteit in hun organisatie kunnen keren door waarderend leiderschap, zodat hun leerkrachten en leerlingen gaan schitteren.
Aart kent uit eigen ervaring in welke positie schoolleiders zitten. Hij is niet alleen coach geweest van diverse schooldirecteuren, leerkrachten en teams; hij heeft het als interim-schoolleider ook daadwerkelijk ondervonden. Gaandeweg heeft Aart de kracht ontdekt van de positieve psychologie. Het is geen ideologie, het is bovenal een praktische invalshoek die werkt! Inmiddels zit het in zijn vezels om steeds die kant van de werkelijkheid te belichten waar mensen het meest gelukkig, energiek en gemotiveerd van worden. Juist daarom gaat het hem aan het hart dat in het onderwijs de aandacht zo vaak uit gaat naar wat er niet is, naar de problemen en onmogelijkheden bij kinderen, ouders, leerkrachten en schoolleiders. Als je weet hoe mooi een school kan schitteren wanneer iedereen aandacht heeft voor potentieel en progressie, dan wil je niets anders dan de vaardigheid daarvoor overbrengen aan de leiders in het onderwijs.
|
|
|