Afgelopen week is rond de Brexit voor mij weer helder geworden hoe de wereld zit te springen om Waarderend Leiderschap. Om leiders die verbinden. Die mensen in staat stellen om op een constructieve wijze hun behoeftes te uiten, hun verlangens te ontdekken en hun dromen te realiseren. Waarderende Leiders doen dat onder andere door de juiste vragen te stellen. Die begrijpen wat zij ontlokken met hun vragen en laten zich daardoor hoogstens aangenaam verrassen. Daarom gaat deze week de blog over: “Waarom je als leider geen ‘Brexit-vragen’ moet stellen.”
Als je wilt leren hoe het dan wel moet, hoe je processen kan sturen in de richting die je voor ogen hebt en hoe je tegelijkertijd alle ruimte kan geven aan je medewerkers om daar hun eigenzinnige bijdrage aan te leveren, dan is het 6 maanden programma Waarderend Leiderschap in het Onderwijs zeer interessant. Recent is het opgenomen in het aanbod van het Schoolleidersregister PO. Met het certificaat kan je het criterium “Leidinggeven aan verandering” aftekenen voor je herregistratie.
“Waarom je als leider geen ‘Brexit-vragen’ moet stellen”
Inleiding
De uitslag was vrijdagochtend nog maar net bekend of de sociale media stroomden vol met verbazing en verontwaardiging. Hoe konden die Britten nu zo dom zijn om voor een Brexit te kiezen? De verantwoordelijkheid voor de gevolgen van het referendum kan je evenwel niet bij een volk leggen waarbij iedere kiezer naar eer en geweten gestemd heeft. Het is David Cameron die als leider de vraag stelde en daarmee zijn leiderschap en regie volledig uit handen gaf.
Stel geen vragen die verdeeldheid zaaien
Een van de gevolgen van het referendum is dat het Verenigd Koninkrijk een verdeelde natie is geworden. Het verschil tussen de voor- en tegenstemmen is niet zo groot en heeft de tegenstellingen en animositeit tussen diverse groepen in de bevolking versterkt. Dat zit hem al in het feit dat een gesloten dichotome vraag wordt gesteld. Je bent voor, of je bent tegen. Je wordt gedwongen om te kiezen, terwijl de emoties en gedachten achter deze keuze verschillende schakeringen kennen. Een leider hoort al die achterliggende behoeftes te kennen, serieus te nemen en met elkaar te verbinden.
Stel geen vragen waar je het antwoord niet van wilt weten
Hoe vaak overkomt het je dat je als leider een vraag stelt en dan een antwoord krijgt dat je niet had willen horen? Dan kan je hem net zo goed achterwege laten. Gesloten vragen moet je alleen stellen als ‘nee’ net zo’n goed antwoord is als ‘ja’. Of het is een retorische vraag die meer een bevestiging of een gelofte is, zoals bij een huwelijk of een eed. Een leider hoort vragen te stellen waarbij hij of zij ongeacht de uitkomst de verantwoordelijkheid kan dragen. David Cameron legt zijn verantwoordelijkheid neer, nu het antwoord hem niet bevalt.
Stel open, informatieve en activerende vragen
Een leider stuurt daarbij met zijn vragen de blikrichting van de ander en elk antwoord is dan goed. Als je mensen daarin vrij laat, voelen zij zich vrij. Wat is voor jou het belangrijkste dat je zou willen veranderen? Waarom is dat voor jou belangrijk? Wat is je daarin al gelukt? Natuurlijk lenen dit soort vragen zich niet voor een referendum, doch in de dagelijkse praktijk zijn dit de vragen die je als leider bezig mogen houden. Wat zijn mensen hun verlangens, wensen, dromen en behoeften? En op welke wijze kan jij ze in staat stellen dat zelf te realiseren? |
|
Leg alleen keuzes voor waar mensen de consequenties van overzien
Natuurlijk zijn er ook besluiten die genomen moeten worden door jou als leider en die verstrekkende gevolgen kunnen hebben. Dan wil je draagvlak ervaren en dat is wellicht datgene waar David Cameron naar opzoek was. De materie achter het referendum was echter veel te complex. De gevolgen van het besluit worden door niemand overzien. Aan de kinderen van de school vraag je bijvoorbeeld toch ook niet of zij voor een fusie zijn met een andere school? Keuzes vragen deskundigheid en een leider verzamelt die om zich heen en verbindt verschillende inzichten en disciplines met elkaar. Zo zet je een groep aan de slag om de consequenties van nieuwe methodes te onderzoeken. Dat zijn keuzes die professionals kunnen overzien.
Dus overzie de consequenties van je eigen vragen
Als David Cameron wat had willen bereiken, had hij beter na mogen denken over de consequenties van het referendum. Met de juiste vragen houd je de regie in handen, stuur je op de doelen die je wilt bereiken en dragen anderen daar met plezier en in alle vrijheid aan bij. Laten wij voor het Britse volk hopen dat er een leider opstaat die er met de juiste vragen weer een Verenigd Koninkrijk van maakt.
Wil je reageren op deze blog? Dat kan onderaan de blog op de website.
|
|
Wil jij kunnen sturen met vragen en zo leidinggeven aan verandering?
Dat kan je leren in het programma ‘Waarderend Leiderschap in het onderwijs’. Deze opleiding is als formeel aanbod opgenomen in het Schoolleidersregister PO bij het professionaliseringsthema ‘Leidinggeven aan verandering’.
- Buig weerstand en negativiteit om naar veerkracht, enthousiasme en plezier.
- Creëer een professionele en op leren gerichte cultuur.
- Laat leerkrachten weer schitteren in hun werk en samenwerking.
- Breng systematisch het potentieel van je team tot volledige bloei.
- Ervaar de verrassende effecten van een andere manier van samenwerken.
- Geef moeiteloos sturing aan jouw team.
- Leer sturen op positiviteit en vermijd de valkuilen ervan.
- Haal je doelen door ze los te laten.
- Kortom: investeer in jouw succes als schoolleider!
Het eerste volgend programma start in september. Als dat te vroeg komt, dan start weer een volgende in januari.
De trainingsdagen van het programma zijn gepland op 23 september, 14 oktober, 11 november 2016 en een terugkommiddag op 17 februari 2017. Meer informatie vind je hier. Je kan op deze pagina een brochure downloaden en tevens je interesse kenbaar maken.
Wil je eerst onderzoeken of het echt iets voor je is?
Dat kan. Dan bespreken we de situatie bij jou op school. Waar loop je tegenaan? Wat is daarvan het gevolg? Hoe zou je het anders willen? Wat is er voor nodig om daar een kentering in te brengen. In hoeverre is het Programma ‘Waarderend Leiderschap in het onderwijs’ dan passend voor jou? Of moet er eerst iets anders gebeuren? Heb je interesse in zo’n gesprek? Geef je dan op via deze link.
|
|
Heb je interesse in een van onze diensten? Zet dan alvast de volgende data in optie in je agenda
|
|
Denk je dat deze e-zine ook voor een ander interessant is? Dan zou het geweldig zijn als je het doormailt. Anderen kunnen zich abonneren via de site www.drivesatschool.nl
|
|
Aart Brezet leert schoolleiders en schoolbestuurders... hoe zij negativiteit in hun organisatie kunnen keren door waarderend leiderschap, zodat hun leerkrachten en leerlingen gaan schitteren.
Aart kent uit eigen ervaring in welke positie schoolleiders zitten. Hij is niet alleen coach geweest van diverse schooldirecteuren, leerkrachten en teams; hij heeft het als interim-schoolleider ook daadwerkelijk ondervonden. Gaandeweg heeft Aart de kracht ontdekt van de positieve psychologie. Het is geen ideologie, het is bovenal een praktische invalshoek die werkt! Inmiddels zit het in zijn vezels om steeds die kant van de werkelijkheid te belichten waar mensen het meest gelukkig, energiek en gemotiveerd van worden. Juist daarom gaat het hem aan het hart dat in het onderwijs de aandacht zo vaak uit gaat naar wat er niet is, naar de problemen en onmogelijkheden bij kinderen, ouders, leerkrachten en schoolleiders. Als je weet hoe mooi een school kan schitteren wanneer iedereen aandacht heeft voor potentieel en progressie, dan wil je niets anders dan de vaardigheid daarvoor overbrengen aan de leiders in het onderwijs.
|
|
|