De meivakantie is voor de meeste scholen al achter de rug. De eindsprint naar de zomervakantie gaat beginnen. Een periode waarin de afronding van het schooljaar en alles daaromheen gepaard gaat met de noodzakelijke voorbereidingen van het nieuwe schooljaar. Veel puzzelstukjes vallen op het laatst pas op zijn plek en als schoolleider ben je daar hard mee bezig. Als je het jaar vervolgens eens op een andere manier wilt afsluiten dan in de gebruikelijke rush, kan ik je de Mini Retraite van 11 en 12 juli aanbevelen. Dan rond je het jaar af met alle waarde die het voor jou heeft gebracht en neem je dat mee in nieuw perspectief naar het volgende jaar. Even niet bezig zijn met wat allemaal moet, maar met wat jij het liefste wilt.
In de laatste maanden kan hier en daar de spanning nog weleens toenemen, met alle lastige gesprekken die nog gevoerd moeten worden met leerkrachten, docenten, ouders en leerlingen. Daar zitten ook voor jou vast een paar negatieve interactiepatronen tussen met anderen. Gesprekken en verhoudingen die energie slurpen. Je betrapt je wellicht op gedachten als “Daar heb je haar weer.” of “Hij is het er weer eens niet mee eens.” Liever kom je er gewoon op een plezierige manier uit. En dat kan. Daarom organiseer ik op maandagavond 23 mei van 20.00 tot 21.00 de webinar “Hoe je negatieve interactiepatronen doorbreekt.” Een webinar waarin je leert hoe je op een waarderende manier aan de Dramadriehoek kan ontsnappen.
“Wat is het voordeel van de dramadriehoek?”
Inleiding
Daar houd ik van, vragen stellen die mensen hun brein doen kraken en tegelijkertijd de focus verleggen. Het lijkt ongerijmd, dat er een voordeel kan zijn van een situatie die je als vervelend of ronduit ellendig ervaart. En toch zijn het dit soort waarderende vragen die nieuw perspectief bieden en het begin kunnen zijn van een verandering in mindset en het kijken naar andere mensen. Niet om alles zo nodig van de positieve kant te bekijken. Meer omdat meer van hetzelfde je gevangen houdt in de dramadriehoek: de Bermudadriehoek van de menselijke interactie. Hoe merk je dat je erin zit? |
|
Schuld is een kernthema
In de webinar leer je hoe de dramadriehoek precies in elkaar zit, maar in deze blog kan ik je twee subtiele signalen meegeven die aangeven dat je er midden in zit. Ten eerste gaat het erom dat de schuldvraag een rol speelt. Iemand heeft ergens last van en daarvoor dient een schuldige aangewezen te worden. Bijvoorbeeld: iemand zegt “Moet ik dat plan echt zo gedetailleerd uitwerken?” en een andere reageert met “Ja, sorry hoor, maar dat heb ik niet bedacht.” Dan speelt op subtiel niveau wie er schuld is aan het extra werk waarop men niet zat te wachten.
Herhaling duidt op een patroon
Een ander subtiel signaal is het woord “weer” in de zin van “het herhaald zich”. Dat woord kan in een uitspraak van iemand zitten, maar ook in je gedachten op de achtergrond een rol spelen. Ook als je iemand op de meest vriendelijke manier te woord staat, kan je in je achterhoofd denken: “Gaat ze weer zeuren over de compensatie van die studiedag”. Het verleden speelt dan een vervelende rol in geautomatiseerde interpretaties van andermans gedrag. Daarbij is herhaling het kenmerk van een patroon. De negatieve verwachtingen in de interactie houden het patroon in stand. We slepen ons verleden mee. Daarin zijn we teleurgesteld in wat anderen hebben gedaan of gezegd. Zaken zijn onvoldoende uitgesproken, opgelost en afgerond. Het is ballast en maakt ons onvrij. Ook onvrij om er eens anders naar te gaan kijken.
Gevoelens van onmacht zijn juist de sleutel
Kenmerkend aan de dramadriehoek zijn dan ook gevoelens van onmacht. Er zijn altijd mensen in de interactie betrokken die het idee hebben dat zij niet in staat zijn om de situatie te veranderen en de schuld daarvoor bij een ander leggen. Het voordeel van onmacht is, dat er blijkbaar iets heel belangrijk is dat iemand wil. Iemand wil eigenlijk iets constructiefs en positiefs, maar wordt gefrustreerd in het bereiken daarvan. Waarderend Onderzoeken gaat uit van het adagium: een probleem is niets anders dan een gefrustreerde droom. Dus het voordeel van de dramadriehoek, is dat het onze neus drukt op wat feitelijk voor ons heel belangrijk is. En in wat wij willen zit energie, zit motivatie voor vooruitgang en verandering. Dus daarin zit ook het hefboompunt om de negatieve interactie te doorbreken.
Als je graag wilt weten hoe jij kan ontsnappen aan de dramadriehoek en alle actoren weer hun gevoel van invloed kan teruggeven, dan kan je dat leren in de webinar “Hoe je negatieve interactiepatronen doorbreekt.”
Heb jij interessante voorbeelden van dergelijke interacties, dan kan je mij mailen of een reactie onder de blog op de website plaatsen. Als je het interessant vindt, kan ik het als casus behandelen tijdens de webinar.
|
|
Webinar “Hoe je negatieve interactiepatronen doorbreekt”
- Herken het subtiele systeem van de dramadriehoek.
- Begrijp hoe dat in stand gehouden wordt.
- Ken de cruciale stap die nodig is voor het omslagpunt.
- Weet hoe je positiviteit kan ontlokken.
- Geef jezelf en anderen weer hun gevoel van invloed terug.
- Ontwikkel de constructieve relaties die het beste zijn voor de kinderen!
Op maandag 23 mei 2016 van 20.00 uur tot 21.00 uur zal ik je persoonlijk uitleggen hoe je een keerpunt bereikt. Hoe jij jezelf en anderen kan verlossen uit de verstikkende greep van de dramadriehoek en zelfs kan leren om te voorkomen dat het ooit nog zover gaat komen! Kan je dan niet? Geen probleem. Na deze datum zal de opname nog een paar weken beschikbaar zijn om het alsnog te beluisteren. Daarnaast ontvangen aanmelders de presentatie, een mp3 en de transcriptie.
De Webinar kost € 24,95 inclusief BTW. Indien je via BetaalSociaal laat weten dat je deelneemt, krijg je een mega korting van € 15,- en kan je deelnemen voor slechts € 9,95 inclusief BTW!
Klik hier voor meer informatie en om je aan te melden.
|
|
Heb je interesse in een van onze diensten? Zet dan alvast de volgende data in optie in je agenda
|
|
Denk je dat deze e-zine ook voor een ander interessant is? Dan zou het geweldig zijn als je het doormailt. Anderen kunnen zich abonneren via de site www.drivesatschool.nl
|
|
Aart Brezet leert schoolleiders en schoolbestuurders... hoe zij negativiteit in hun organisatie kunnen keren door waarderend leiderschap, zodat hun leerkrachten en leerlingen gaan schitteren.
Aart kent uit eigen ervaring in welke positie schoolleiders zitten. Hij is niet alleen coach geweest van diverse schooldirecteuren, leerkrachten en teams; hij heeft het als interim-schoolleider ook daadwerkelijk ondervonden. Gaandeweg heeft Aart de kracht ontdekt van de positieve psychologie. Het is geen ideologie, het is bovenal een praktische invalshoek die werkt! Inmiddels zit het in zijn vezels om steeds die kant van de werkelijkheid te belichten waar mensen het meest gelukkig, energiek en gemotiveerd van worden. Juist daarom gaat het hem aan het hart dat in het onderwijs de aandacht zo vaak uit gaat naar wat er niet is, naar de problemen en onmogelijkheden bij kinderen, ouders, leerkrachten en schoolleiders. Als je weet hoe mooi een school kan schitteren wanneer iedereen aandacht heeft voor potentieel en progressie, dan wil je niets anders dan de vaardigheid daarvoor overbrengen aan de leiders in het onderwijs.
|
|
|