“Hoe ga jij straks de vakantie in?”
Inleiding
Alles was in de laatste week nog op zijn pootjes terecht gekomen. Het laatste gaatje in de formatie was gedicht. Alle bestellingen waren rond voor het nieuwe schooljaar. Er was zelfs bij iedere school een container volgestouwd met oude troep. Kortom, we waren opgeruimd en klaar. Dan kan je toch wel gelijk op vakantie, dacht ik… Dat had je gedacht, dus.
Het was een enerverend jaar
Het jaar waarin ik als interim schoolleider het voorrecht had om een school met twee locaties te leiden was fantastisch, enerverend en onvergetelijk. Met de leerkrachten en collega-leiders hebben we de schouders eronder gezet om orde op zaken te brengen in een prettige sfeer. Dat ging soms gepaard met spanningen, vaak met veel geregel en altijd met heel hard werken. Je hebt zoveel ballen in de lucht te houden. Als alles dan rondkomt, geeft dat veel voldoening.
Je lijf gaat toch protesteren
Het was vrijwel letterlijk: deur dicht en vertrekken. Ik was wel even klaar met het harde werken. Alleen had mijn lichaam dat nog niet zo door. Wel dat het moe was, maar de noodstop werd niet in dank afgenomen. Het begon met opkomende hoofdpijn. Zo-een waarbij je helaas niet kan lezen. Vervolgens kwam de koorts en de misselijkheid. En dat terwijl het buiten in het zuiden van Frankrijk loeiheet was. Bij elkaar waren het zo’n drie dagen in die vakantie dat ik niet ‘bien’ was.
Je wilt er ook even niet aan denken
Natuurlijk was de link met het harde werken en alle spanningen eromheen zo gelegd. Dus logischer wijs probeer je gedachten over het komende schooljaar even te mijden. Je hebt vakantie! Daar moet je van genieten en lekker uitrusten. Maar niet denken over de school, is als niet denken aan die roze olifant. Je doet het toch.
Dat moet toch anders kunnen
Dacht ik, toen ik begon met Drives@School. Dan is het mooi als een idee en een gelegenheid bij elkaar komen. Ik ontmoette een schoolleider die hoognodig het schooljaar goed moest afsluiten voordat zij op vakantie ging. Zij kreeg een dag mijn volle aandacht om haar hoofd leeg te maken, haar drijfveren en successen te onderzoeken, haar wens in beeld te brengen en de eerste stappen na de vakantie voor ogen te hebben. Na deze VIP-dag ging zij met hernieuwde energie de vakantie in, was zij de ballast van het schooljaar volledig kwijt en had zij een fantastische vakantie. Achteraf had ik ook wel zo’n dag willen hebben.
Dit jaar in de vorm van een Mini retraite
Dit jaar gaan we hetzelfde eens anders doen. Hetzelfde omdat het waarderend onderzoeken van het afgelopen schooljaar je op en geweldige manier plezier en perspectief biedt. Anders omdat mensen in het onderwijs hun ervaringen graag met anderen delen. We gaan de kracht van de groep gebruiken en de rust van de natuur. Op de eerste twee dagen van de zomervakantie, 11 en 12 juli, organiseren wij daarom een Mini retraite. Samen met maximaal tien andere leiders uit het onderwijs kan je de beste start van je vakantie meemaken. Hoe wil jij de vakantie in? Ik ben nieuwsgierig. Je mag het vertellen als reactie op deze blog.
|
|
Mini retraite “Vind rust, energie en perspectief voor je vakantie”
- Neem de tijd voor jezelf.
- Maak je los van alle ballast van het afgelopen schooljaar.
- Leer van je hoogtepunten daarin.
- Hervind je eigen passie en energie.
- Ontdek je kwaliteiten.
- Verbeeld je droom voor volgend schooljaar.
- Weet wat de eerste acties na je vakantie zijn.
- Kortom: maak je hoofd, hart en handen leeg zodat je vrij op vakantie kan.
- En sluit jouw jaar af met een goed gevoel en een aanlokkelijk perspectief.
Hoe wil jij het jaar afsluiten? In een “overleven stand” en is de vakantie je redding? Of wil je voorbereid zijn op het leven na de vakantie, zodat je echt met energie, plezier en motivatie terugkomt?
Als dat laatste het geval is, dan is de Mini retraite echt iets voor jou. Op maandag 11 juli 2016 ben je vanaf 9.30 uur van harte welkom in het Woudschoten Hotel & Conferentiecentrum in de bossen van Zeist. We starten met het constructief verwerken van het afgelopen schooljaar. Op dinsdag 12 juli 2016 nemen wij om 15.00 uur weer afscheid van elkaar. Dan heb je jouw droombeeld voor het volgend schooljaar in handen en weet je wat de eerste concrete stappen zijn die je gaat zetten op weg daar naartoe. Tijdens deze retraite heb je kennis gemaakt met andere leiders uit het onderwijs. Voor twee dagen zijn zij jouw maatje, spiegel, steun en vertrouweling. Samen hebben jullie de verschillende stappen doorlopen waarin Aart Brezet jullie begeleid op een manier die zowel rust als energie biedt.
De Mini retraite is inclusief twee lunches, een diner, overnachting en een ontbijt en kost € 597,- inclusief BTW. Daarbij mag je een collega meenemen voor € 397,-. Wees er snel bij, want er is plek voor maximaal 10 deelnemers. Klik hier voor meer informatie.
|
|
Heb je interesse in een van onze diensten? Zet dan alvast de volgende data in optie in je agenda
|
|
Denk je dat deze e-zine ook voor een ander interessant is? Dan zou het geweldig zijn als je het doormailt. Anderen kunnen zich abonneren via de site www.drivesatschool.nl
|
|
Aart Brezet leert schoolleiders en schoolbestuurders... hoe zij negativiteit in hun organisatie kunnen keren door waarderend leiderschap, zodat hun leerkrachten en leerlingen gaan schitteren.
Aart kent uit eigen ervaring in welke positie schoolleiders zitten. Hij is niet alleen coach geweest van diverse schooldirecteuren, leerkrachten en teams; hij heeft het als interim-schoolleider ook daadwerkelijk ondervonden. Gaandeweg heeft Aart de kracht ontdekt van de positieve psychologie. Het is geen ideologie, het is bovenal een praktische invalshoek die werkt! Inmiddels zit het in zijn vezels om steeds die kant van de werkelijkheid te belichten waar mensen het meest gelukkig, energiek en gemotiveerd van worden. Juist daarom gaat het hem aan het hart dat in het onderwijs de aandacht zo vaak uit gaat naar wat er niet is, naar de problemen en onmogelijkheden bij kinderen, ouders, leerkrachten en schoolleiders. Als je weet hoe mooi een school kan schitteren wanneer iedereen aandacht heeft voor potentieel en progressie, dan wil je niets anders dan de vaardigheid daarvoor overbrengen aan de leiders in het onderwijs.
|
|
|