Inleiding
Vaak hoor ik directeuren zeggen: “Als ouders met klachten bij mij komen, stuur ik ze door naar de leerkracht.” Logisch, want zij moeten er samen uitkomen. En als dat niet lukt, dan word je er alsnog bij betrokken. Als directeur ben je dan de sluitpost voor de escalatie. Maar ben jij wel het eindpunt? Of ben je niet veel belangrijker als beginpunt van ouderbetrokkenheid?
Leiders zijn cultuurbepalers
Jij bent als directeur bepalend voor de cultuur van de school. Dat merk je vaak het beste wanneer er een wisseling van de wacht heeft plaatsgevonden. Soms lijkt er bijna over nacht een andere wind en sfeer te waaien. Dan is het belangrijk dat je bewust bent van de normen en de standaard die je neerzet voor ouderbetrokkenheid. Jouw houding daarin en hoe jij erover denkt, uit zich in je taal en in de wijze waarop je op situaties reageert. Het is belangrijk dat je een visie hebt op ouderbetrokkenheid en op de waarde die de samenwerking met ouders heeft voor de kinderen en de school.
Leiders geven het goede voorbeeld
Een van de manieren waarop je bepalend bent voor de cultuur, is met het gedrag dat je zelf laat zien. Hoe praat jij met de leerkrachten over ouders? Praat je met hen mee, over lastige ouders en die bijvoorbeeld hun plek moeten weten? Of breng je over dat jij hen waarneemt als bezorgt en dat hun inbreng serieus genomen moet worden? Ook je algemene gedrag in de omgang met problemen is een voorbeeld voor leerkrachten. Als leerkrachten alleen maar naar problemen kijken, is de kans groot dat jijzelf het ook vaak hebt over de zaken waar je geen invloed op hebt. En dat kan zomaar onbewust. Ik ken genoeg mensen die zeggen dat zij positief zijn, maar net zo hard klagen. Als jij echter steeds naar mogelijkheden zoekt, ze herkent, anderen erop wijst, ernaar vraagt, ze laat ontdekken, etc., dan wordt dat ook gemeengoed voor leerkrachten.
Leiders zijn een zichtbaar boegbeeld
Omdat je bepalend bent voor de cultuur, ben je gezichtsbepalend. En dan is het ook nodig om zichtbaar te zijn als directeur. Het valt mij op dat op veel sites hooguit de naam en de foto van de directeur is terug te vinden en meer niet. Een verhaal over wie je bent en waar je voor staat, is een zeldzaamheid. Toen ikzelf als ouder vorig jaar opzoek ging naar een nieuwe school voor mijn kinderen, was het voor mij zeer belangrijk om te weten wie de directeur was en welke cultuur zij uitdroeg. En daarin zal ik niet de enige zijn. Daarom wil ik alle directeuren uitnodigen om zich prominent op de website van de school te plaatsen met een verhaal erbij. Wie ben je? |
|
Wat kan men van jou verwachten? En wat verwacht jij van ouders. Welke rol wil je dat zij hebben in de school? Zet de toon, spreek de taal en zet zo de cultuur neer van ouderbetrokkenheid zoals je die wilt hebben. Het mooie is dat zo’n exercitie je uitnodigt om er bewust over na te denken en keuzes te maken. Als jij helder hebt hoe jij het wil hebben, wordt het eerder zo.
Inspiratie nodig?
Als je wilt weten hoe de waarderende aanpak in relatie tot ouders werkt en wat dat voor jou als boegbeeld betekent? Dan is de ééndaagse leergang Waarderende Oudergesprekken een mooie kans om taal en houding te vinden die ervoor zorgt dat je daadwerkelijk de toon zet en nauwelijks meer als sluitpost in de escalatie hoeft te fungeren.
Wil je reageren op deze blog? Dat kan onderaan de blog op de website.
|
|
"Waarderende oudergesprekken. Samen het beste voor het kind"
- Spanning en weerstand wegnemen in de relatie met ouders.
- Hun behoeften erkennen en ruimte creëren voor jouw rol als expert.
- Samen tot de beste aanpak komen.
- Ouderbetrokkenheid laten werken voor het kind.
Wil jij dat ook? Kom dan op vrijdag 8 april 2016 naar de ééndaagse leergang “Waarderende oudergesprekken. Samen het beste voor het kind.” Aart Brezet deelt op enthousiaste wijze zijn ervaring en biedt je een afwisselende dag die een prettige mix is van theorie en kennis met leerzame oefeningen waarin je het direct in praktijk brengt. Daarnaast ontmoet je anderen uit het onderwijsveld waarmee je ervaring uitwisselt en waarbij je steun en herkenning kan vinden. Je gaat naar huis met een naslagwerk waarop je terug kan vallen, een rijke ervaring en nieuwe energie om op school het beste uit de samenwerking met ouders te halen. Je leert:
1. Met welke mindset als vanzelf een gelijkwaardige samenwerkingsrelatie ontstaat.
2. Hoe je zorgen vertaalt naar wensen en behoeften (in de ontwikkeling van het kind).
3. Hoe je tot een gezamenlijk inzicht komt in het potentieel en de mogelijkheden van het kind.
4. Wat de principes van Waarderend Onderzoeken zijn, die maken dat het werkt.
5. Hoe je de inzichten kan toepassen binnen handelingsgericht werken.
6. Welke signalen op spanning, weerstand en negativiteit duiden.
7. Hoe je eenvoudig spanning reduceert, weerstand doorbreekt en de lucht klaart.
De locatie van het event is Landgoed ISVW in Leusden. Het begint om 9.30 uur met de inloop en koffie. We starten om 10.00 uur met het programma. Tussendoor is er een lekkere lunch. Om 16.30 uur wordt het afgesloten waarna onder het genot van een hapje en een drankje kan worden nagepraat.
Wat kost het event?
Het event kost € 274,- inclusief BTW. Als je via ‘Betaal Sociaal’ jouw deelname in jouw sociale mediakanalen deelt, krijg je korting en betaal je slechts € 224,- inclusief BTW. Na aanmelding vind je in de bevestiging van je deelname een link naar de pagina waarmee je jouw sociale betaling kan doen. Het is heel makkelijk, want de tekst voor de statusupdate krijg je mee.
Iedere deelnemer mag één andere deelnemer meenemen voor de meeneemprijs van € 124,- inclusief BTW. In het PO kan je denken aan een IB-er of aan een leerkracht van groep 8 die straks alle adviesgesprekken moet voeren. In het VO kan je denken aan een mentor.
Klik hier voor meer informatie en meld je direct aan.
|
|
Heb je interesse in een van onze diensten? Zet dan alvast de volgende data in optie in je agenda
- Eéndaagse leergang: "Waarderende Oudergesprekken. Samen het beste voor het kind."
8 april 2016 van 9.30 tot 16.30
- Webinar “Waarderend ontsnappen aan de dramadriehoek” 23 mei 2016 van 20.00 tot 21.00
- Mini Retraite "Hervind je plezier en passie (voor je vakantie)" 11 juli 2016 van 9:30 tot 16:30
- Programma "Waarderend Leiderschap in het onderwijs" start 23 september 2016
|
|
Denk je dat deze e-zine ook voor een ander interessant is? Dan zou het geweldig zijn als je het doormailt. Anderen kunnen zich abonneren via de site www.drivesatschool.nl
|
|
Aart Brezet leert schoolleiders en schoolbestuurders... hoe zij negativiteit in hun organisatie kunnen keren door waarderend leiderschap, zodat hun leerkrachten en leerlingen gaan schitteren.
Aart kent uit eigen ervaring in welke positie schoolleiders zitten. Hij is niet alleen coach geweest van diverse schooldirecteuren, leerkrachten en teams; hij heeft het als interim-schoolleider ook daadwerkelijk ondervonden. Gaandeweg heeft Aart de kracht ontdekt van de positieve psychologie. Het is geen ideologie, het is bovenal een praktische invalshoek die werkt! Inmiddels zit het in zijn vezels om steeds die kant van de werkelijkheid te belichten waar mensen het meest gelukkig, energiek en gemotiveerd van worden. Juist daarom gaat het hem aan het hart dat in het onderwijs de aandacht zo vaak uit gaat naar wat er niet is, naar de problemen en onmogelijkheden bij kinderen, ouders, leerkrachten en schoolleiders. Als je weet hoe mooi een school kan schitteren wanneer iedereen aandacht heeft voor potentieel en progressie, dan wil je niets anders dan de vaardigheid daarvoor overbrengen aan de leiders in het onderwijs.
|
|
|