Met het verschijnen van dit Schrift voor Schitterende Scholen is aanmelding voor het programma Waarderend Leiderschap in het onderwijs voor dit voorjaar niet meer mogelijk. Wel kan je op de website al aangeven dat je het programma graag in het nieuwe schooljaar volgt. De nieuwe data zijn reeds bekend. Het eerstvolgende dat nu in de agenda staat, is de ééndaagse leergang Waarderende Oudergesprekken op vrijdag 8 april. Deze heeft inmiddels al voldoende aanmeldingen om zeker door te gaan. Inschrijven is nog steeds mogelijk.
Natuurlijk ben ik ondertussen met meer opdrachten bezig. De ervaringen daarin inspireerden mij tot de volgende blog, die zowel relevant is in de relatie met medewerkers als in de relatie met ouders.
"Welke aandacht negativiteit toch verdient"
Inleiding
Een van de uitgangspunten van de waarderende benadering is “Alles dat je aandacht geeft, groeit.” Nu ben ik de afgelopen maanden een paar keer gevraagd om sterk gegroeide negativiteit in de samenwerking tussen een leidinggevende en diens medewerkers te keren. En wat bleek: juist het negeren van negativiteit liet het groeien tot explosieve proporties. Dat ging soms zover dat medewerkers het nodig vonden om via een brief alarm te slaan bij het hoger management. Is negeren dan ook aandacht geven? En hoe moet je dat dan aandacht geven zonder dat het groeit? |
|
Wat de ander negeert, geef jij aandacht
Wanneer je in het dagelijks leven een klacht of frustratie hebt, en je wordt niet gehoord door degene die dat veroorzaakt heeft, dan is het meestal genoeg om je hart te luchten bij een goede vriend of vriendin. Want vaak gaat het over een ervaring met een organisatie of iemand waar we vervolgens weinig mee te maken hebben of willen hebben. Maar als het gaat om wat je dwars zit bij je leidinggevende of bij de school van je kinderen, dan word je er vaker mee geconfronteerd en zal de frustratie alleen maar groeien. Als de ander het negeert, geef jij het meer aandacht omdat het belangrijk voor je is om gehoord te worden. Gaandeweg wordt de roep steeds luider, tot het uit pure onmacht de proporties aanneemt van een noodkreet en de situatie escaleert.
Waarom wordt een klacht in eerste instantie genegeerd?
Wat voor de een belangrijk is, kan voor jou een futiliteit zijn. Als leidinggevende heb je het vaak druk en ligt de focus op andere zaken. Dan kan je de neiging hebben om de klacht van de ander te bagatelliseren en het onvoldoende serieus nemen. Het kan ook zijn dat je het er niet mee eens bent. In beide gevallen kan zelfs de meest empathische leidinggevende in de valkuil trappen om het tonen van begrip te laten volgen met een ‘maar’. “Ik begrijp je punt, maar…” Het woord ‘maar’ is een vlakgom die je hele begrip wegveegt. De klager voelt zich niet gekend. Een andere reden om iets te negeren, is als we niet weten hoe we erop moeten reageren. Dan neigen we om eroverheen te praten en de aandacht te verleggen naar iets anders.
Waarom blijven we negeren?
Als je niet gehoord wordt, komt er steeds meer emotie bij kijken. De klacht wordt gaandeweg steeds meer een verwijt waarbij jij als leidinggevende als schuldige wordt aangewezen. Als het buiten proporties raakt, wordt het steeds moeilijker om er begrip voor op te brengen. Uiteindelijk kunnen alle verwijten en beschuldigingen ons te veel worden. Dat is dan een goede reden om door te blijven gaan met negeren, tot het echt niet meer kan. Dan kan het weleens te laat zijn.
Door erkenning kan je de aandacht verleggen
Een leider die waarderend onderzoekt, neemt de problemen en klachten van anderen altijd serieus. Daarbij hoef je het niet met de klacht eens te zijn. Je hoeft ook de schuld niet op je te nemen, want dat is irrelevant. Erken de emotie en de beleving van de ander als een feit. Je kan er niet omheen. En bezie het probleem als een gefrustreerde droom. Erken de frustratie, dan erken je de droom en kan je onderzoeken hoe wensen gerealiseerd kunnen worden. Erkenning is dus de aandacht die negativiteit verdient, want daardoor ontstaat ruimte voor positiviteit. Je kan de aandacht verleggen naar de behoefte van de ander en onderzoeken wat deze nodig heeft. De ander voelt weer invloed en krijgt perspectief op oplossingen.
Wil je reageren op deze blog? Dat kan onderaan de blog op de website.
|
|
"Waarderende oudergesprekken. Samen het beste voor het kind"
- Spanning en weerstand wegnemen in de relatie met ouders.
- Hun behoeften erkennen en ruimte creëren voor jouw rol als expert.
- Samen tot de beste aanpak komen.
- Ouderbetrokkenheid laten werken voor het kind.
Wil jij dat ook? Kom dan op vrijdag 8 april 2016 naar de ééndaagse leergang “Waarderende oudergesprekken. Samen het beste voor het kind.” Aart Brezet deelt op enthousiaste wijze zijn ervaring en biedt je een afwisselende dag die een prettige mix is van theorie en kennis met leerzame oefeningen waarin je het direct in praktijk brengt. Daarnaast ontmoet je anderen uit het onderwijsveld waarmee je ervaring uitwisselt en waarbij je steun en herkenning kan vinden. Je gaat naar huis met een naslagwerk waarop je terug kan vallen, een rijke ervaring en nieuwe energie om op school het beste uit de samenwerking met ouders te halen. Je leert:
1. Met welke mindset als vanzelf een gelijkwaardige samenwerkingsrelatie ontstaat.
2. Hoe je zorgen vertaalt naar wensen en behoeften (in de ontwikkeling van het kind).
3. Hoe je tot een gezamenlijk inzicht komt in het potentieel en de mogelijkheden van het kind.
4. Wat de principes van Waarderend Onderzoeken zijn, die maken dat het werkt.
5. Hoe je de inzichten kan toepassen binnen handelingsgericht werken.
6. Welke signalen op spanning, weerstand en negativiteit duiden.
7. Hoe je eenvoudig spanning reduceert, weerstand doorbreekt en de lucht klaart.
De locatie van het event is Landgoed ISVW in Leusden. Het begint om 9.30 uur met de inloop en koffie. We starten om 10.00 uur met het programma. Tussendoor is er een lekkere lunch. Om 16.30 uur wordt het afgesloten waarna onder het genot van een hapje en een drankje kan worden nagepraat.
Wat kost het event?
Het event kost € 274,- inclusief BTW. Als je via ‘Betaal Sociaal’ jouw deelname in jouw sociale mediakanalen deelt, krijg je korting en betaal je slechts € 224,- inclusief BTW. Na aanmelding vind je in de bevestiging van je deelname een link naar de pagina waarmee je jouw sociale betaling kan doen. Het is heel makkelijk, want de tekst voor de statusupdate krijg je mee.
Iedere deelnemer mag één andere deelnemer meenemen voor de meeneemprijs van € 124,- inclusief BTW. In het PO kan je denken aan een IB-er of aan een leerkracht van groep 8 die straks alle adviesgesprekken moet voeren. In het VO kan je denken aan een mentor.
Klik hier voor meer informatie en meld je direct aan.
|
|
Heb je interesse in een van onze diensten? Zet dan alvast de volgende data in optie in je agenda
- Eéndaagse leergang: "Waarderende Oudergesprekken. Samen het beste voor het kind."
8 april 2016 van 9.30 tot 16.30
- Webinar “Waarderend ontsnappen aan de dramadriehoek” 23 mei 2016 van 20.00 tot 21.00
- Mini Retraite "Hervind je plezier en passie (voor je vakantie)" 11 juli 2016 van 9:30 tot 16:30
- Programma "Waarderend Leiderschap in het onderwijs" start 23 september 2016
|
|
Denk je dat deze e-zine ook voor een ander interessant is? Dan zou het geweldig zijn als je het doormailt. Anderen kunnen zich abonneren via de site www.drivesatschool.nl
|
|
Aart Brezet leert schoolleiders en schoolbestuurders... hoe zij negativiteit in hun organisatie kunnen keren door waarderend leiderschap, zodat hun leerkrachten en leerlingen gaan schitteren.
Aart kent uit eigen ervaring in welke positie schoolleiders zitten. Hij is niet alleen coach geweest van diverse schooldirecteuren, leerkrachten en teams; hij heeft het als interim-schoolleider ook daadwerkelijk ondervonden. Gaandeweg heeft Aart de kracht ontdekt van de positieve psychologie. Het is geen ideologie, het is bovenal een praktische invalshoek die werkt! Inmiddels zit het in zijn vezels om steeds die kant van de werkelijkheid te belichten waar mensen het meest gelukkig, energiek en gemotiveerd van worden. Juist daarom gaat het hem aan het hart dat in het onderwijs de aandacht zo vaak uit gaat naar wat er niet is, naar de problemen en onmogelijkheden bij kinderen, ouders, leerkrachten en schoolleiders. Als je weet hoe mooi een school kan schitteren wanneer iedereen aandacht heeft voor potentieel en progressie, dan wil je niets anders dan de vaardigheid daarvoor overbrengen aan de leiders in het onderwijs.
|
|
|