|
|
|
|
|
|
Kun je deze mail niet lezen? |
|
Op 5 februari 2016 begint alweer een derde groep aan het programma “Waarderend Leiderschap in het onderwijs” Dat breng ik graag onder de aandacht. Je kan namelijk nog deelnemen en de inhoud ervan is zeer waardevol. Dat bleek afgelopen maandag toen ik een geweldige intervisiebijeenkomst had op een school waar ik een incompany programma verzorg. We zijn een paar maanden onderweg en er worden al veel successen geboekt. Men past de vaardigheden toe, maakt veranderingen door in de eigen houding en ziet daarvan de positieve effecten. Natuurlijk kwam er ook casuïstiek ter sprake. Zoals de vraag: hoe reageer je nu op die ene persoon die toch moest klagen over het kerstcadeau? En zo kwam ik erop om te stellen dat dergelijke tegendenkers eigenlijk vermomde meedenkers zijn. De eenvoudige aanpak om daarmee om te gaan wil ik graag delen in de volgende blog. En misschien inspireert het je wel en wil je het ook in de vingers krijgen.
“Meedenkers vermomd als tegendenkers”
Inleiding
Vrijwel iedereen heeft er één in zijn team zitten: een tegendenker. Iemand die bij ieder voorstel bezwaren heeft; die bij iedere oplossing weer een nieuw probleem weet te bedenken. Vaak zuigen zij de positieve energie uit je en leidt het tot verzuchtende gedachten als “Het is ook nooit goed”. Maar weet je, tegendenkers zijn eigenlijk vermomde meedenkers: jij herkent ze niet als constructief. Hoe kan jij hen als leidinggevende ontmaskeren, zodat zij een positieve kracht gaan worden?
Stap 1: Herken je eigen weerstand
Waarom frustreert die tegendenker jou? Jij wilt iets bereiken, iets constructiefs. En die andere herkent dat niet. Jij voelt je niet gezien in je positieve bedoelingen en intenties. Dat roept weerstand bij je op. Jij denkt bijvoorbeeld: “Daar heb je háár weer!”. Als je dat ervaart, weet dan dat de ander dat net zo ervaart. Weerstand roept namelijk weerstand op. Dus het heeft geen zin om daarin te blijven hangen. Hoe stap je daar overheen? Hoe doorbreek je de spiraal? |
|
Stap 2: Ga uit van positieve intenties
De spiegel werkt ook de andere kant op: als jij zaken vanuit de beste intenties doet, mag je ervan uitgaan dat het ook voor de ander geldt. Wat zou er gebeuren als je er vanuit gaat dat achter ieder bezwaar tegen jouw plan een goed idee ligt? Wat zou er gebeuren als je er vanuit gaat dat de ander je wilt behoeden voor een mislukking door een probleem te signaleren in jouw oplossing? Als je gelooft dat iedereen constructief wil zijn, zie je weerstand niet als tegenstand, maar als een frustratie van iets positiefs.
Stap 3: Reflecteer op het bezwaar
Om weerstand te doorbreken is het nodig om eerst de ander te horen. Dat doe je door een reflectie te geven: geef in je eigen bewoordingen eenvoudig terug wat de ander tegen je zegt. Laat merken dat je het bezwaar gehoord hebt. Laat horen dat jij de teleurstelling gezien hebt. Dan voelt dat ander zich gezien, gehoord en serieus genomen in diens frustratie. De spanning is eruit en je kan de volgende stap zetten.
Stap 4: Keer het om met een vraag
Vervolgens vraag je wat maakt dat het probleem voor de ander zo belangrijk is. Die vraag haalt naar boven wat iemand in essentie wil bijdragen. Wat wil de ander bereiken en waarom? Daarin zitten zaken die van waarde zijn, die je kan erkennen en benutten. Als je het zo weet te keren en bij de constructieve intenties van de ander kan aansluiten, heb je de tegendenker ontmaskert als een meedenker.
Veranker het in je aanpak
Sommige mensen zijn notoire tegendenkers. Dan is hun houding niet met één gesprek definitief veranderd. Soms is het hardnekkig omdat het in de cultuur van een team lijkt te zitten. Als je dan toch stug blijft volhouden en de waarderende aanpak blijft toepassen, gaat het zich keren en sneller dan je voor mogelijk had gehouden. Dat bewijzen de resultaten die deelnemers aan mijn programma “Waarderend Leiderschap in het onderwijs” boeken. Door er in de praktijk op verschillende manieren mee aan de slag te gaan en er regelmatig samen op te reflecteren, verankeren zij het in hun aanpak en creëren zij steeds meer meedenkers op school. Wil jij dat ook? Dan kan je vanaf 5 februari 2016 weer meedoen met de volgende groep. Je bent van harte welkom.
Wil je reageren op deze blog? Dat kan onderaan de blog op de website.
|
|
Wil jij een school vol meedenkers en meedoeners?
Investeer dan in jouw waarderend leiderschap
- Buig weerstand en negativiteit om naar veerkracht, enthousiasme en plezier.
- Creëer een professionele en op leren gerichte cultuur.
- Laat leerkrachten weer schitteren in hun werk en samenwerking.
- Breng systematisch het potentieel van je team tot volledige bloei.
- Ervaar de verrassende effecten van een andere manier van samenwerken.
- Geef moeiteloos sturing aan jouw team.
- Leer sturen op positiviteit en vermijd de valkuilen ervan.
- Haal je doelen door ze los te laten.
- Kortom: investeer in jouw succes als schoolleider!
Dat kan met het programma ‘Waarderend Leiderschap in het onderwijs’ dat start op vrijdag 5 februari 2016.
Meer informatie over wat het programma inhoudt, vind je hier. Op deze pagina kan je ook je interesse kenbaar maken.
Wil je eerst onderzoeken of het echt iets voor je is?
Dat kan. Dan bespreken we de situatie bij jou op school. Waar loop je tegenaan? Wat is daarvan het gevolg? Hoe zou je het anders willen? Wat is er voor nodig om daar een kentering in te brengen. In hoeverre is het Programma ‘Waarderend Leiderschap in het onderwijs’ dan passend voor jou? Of moet er eerst iets anders gebeuren? Heb je interesse in zo’n gesprek? Geef je dan op via deze link.
|
|
Heb je interesse in een van onze diensten? Zet dan alvast de volgende data in optie in je agenda
- Event: "Waarderende Oudergesprekken. Samen het beste voor het kind." 6 of 8 april 2016 van 9.30 tot 16.30
- Webinar “Waarderend ontsnappen aan de dramadriehoek” 23 mei 2016 van 20.00 tot 21.00
- Mini Retraite "Hervind je plezier en passie (voor je vakantie)" 11 juli 2016 van 9:30 tot 16:30
|
|
Denk je dat deze e-zine ook voor een ander interessant is? Dan zou het geweldig zijn als je het doormailt. Anderen kunnen zich abonneren via de site www.drivesatschool.nl
|
|
Aart Brezet leert schoolleiders en schoolbestuurders... hoe zij negativiteit in hun organisatie kunnen keren door waarderend leiderschap, zodat hun leerkrachten en leerlingen gaan schitteren.
Aart kent uit eigen ervaring in welke positie schoolleiders zitten. Hij is niet alleen coach geweest van diverse schooldirecteuren, leerkrachten en teams; hij heeft het als interim-schoolleider ook daadwerkelijk ondervonden. Gaandeweg heeft Aart de kracht ontdekt van de positieve psychologie. Het is geen ideologie, het is bovenal een praktische invalshoek die werkt! Inmiddels zit het in zijn vezels om steeds die kant van de werkelijkheid te belichten waar mensen het meest gelukkig, energiek en gemotiveerd van worden. Juist daarom gaat het hem aan het hart dat in het onderwijs de aandacht zo vaak uit gaat naar wat er niet is, naar de problemen en onmogelijkheden bij kinderen, ouders, leerkrachten en schoolleiders. Als je weet hoe mooi een school kan schitteren wanneer iedereen aandacht heeft voor potentieel en progressie, dan wil je niets anders dan de vaardigheid daarvoor overbrengen aan de leiders in het onderwijs.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|