Eerst gaan we in op het totale bestelproces. Daarna wordt uitgelegd welke e-mails op welk moment naar de klant worden gestuurd.
- Als iemand op een bestel-link binnen jouw website heeft geklikt, komt hij/zij in de eerste pagina van de shoppingcart terecht. Op deze pagina ziet hij zijn bestelling, kan hij bijvoorbeeld een couponcode invoeren en het aantal bestelde producten aanpassen. Hij kan altijd terug naar jouw website.
- Als hij verder gaat met het bestelproces moet hij inloggen (indien hij al eerder iets heeft besteld) of registreren. Bij het registreren moet hij ook een wachtwoord en een adres opgeven. Het adres is nodig voor de factuur. Of het wachtwoord verplicht ingevuld moet worden, kan je instellen. Kijk hier voor meer informatie.
- Als hij een fysiek product heeft besteld, kan hij hier opgeven op welke manier het bezorgd moet worden. Je kan via menu meerdere methodes beschikbaar stellen. Als je slechts één methode aanbiedt, wordt deze methode standaard gekozen.
- Vervolgens kan de klant kiezen via welke manier hij wil betalen. Alle betaalmethodes die je via menu beschikbaar hebt gesteld, worden hier getoond. Meer informatie over betalingsmethodes vind je overigens hier.
- Voordat de betaling wordt gestart worden de bestelling en de gemaakte verzend- en betaal-optie in één pagina samengevat. Als de klant vervolgens op de 'Betalen' knop klikt, wordt hij doorgeleid naar de Ideal/Paypal/MisterCash site waar de daadwerkelijke betaling wordt afgehandeld. Als de klant heeft gekozen voor Overmaken of Incasso wordt dit uitstapje overgeslagen en krijgt hij meteen het zesde scherm te zien.
- Als de betaling gereed is komt de klant terug op een Autorespond bedankpagina. Je kunt de inhoud van die pagina deels zelf bepalen zoals onder beschreven.
Communicatie met de klant
Het bestelproces eindigt met de bedankpagina. Via menu , in de secties 'Bestellen | Bestelling klaar' en 'Bestellen | Bestelling (abonnement) klaar' kun je de inhoud van die pagina zelf bepalen. Let op: het is een algemene pagina die wordt getoond. Je moet daar dus geen product-specifieke teksten neerzetten. Wel kun je de macro
{bestelling} gebruiken die een korte beschrijving geeft van het bestelde.
Vervolgens wordt er een aantal e-mails verstuurd naar de klant en naar jou. Verderop kun je zien welke dat zijn en wanneer ze worden verstuurd. Bij abonnementen en betalingen in termijnen wordt er bovendien een factureringsproces gestart waarbij de klant aan het begin van elke nieuwe termijn een nieuwe factuur voor die termijn ontvangt.
Hieronder worden alle acties en e-mails weergegeven die van toepassing zijn tijdens het bestelproces. De eerste tabel toont een bestelling voor een dienst, fysiek of digitaal product. De tweede tabel toont een bestelling voor een abonnement.
Klant bestelt een dienst, digitaal of fysiek product
De e-mails in de tweede kolom kun je terugvinden in de E-mails en schermteksten pagina.
Gebeurtenis | E-mails naar klant | Autorespond systeem |
Klant bestelt en betaalt via Overmaken of Incasso | - Bestellen | factuur e-mail (niet betaald), of:
- Bestellen | factuur e-mail (incasso)
| Stuurt een notificatie e-mail naar jou met de factuur erbij (directe follow-up acties (*) worden uitgevoerd) |
Klant bestelt en betaalt direct online | - Bestellen | factuur e-mail (betaald)
| Uitgestelde followup acties (*) worden nu uitgevoerd. |
Er is betaald via Overmaking of Incasso: jij registreert de betaling | - als het een digitaal product betreft: e-mail zoals gedefinieerd bij product
| Uitgestelde followup acties (*) worden nu uitgevoerd. |
Er is nog niet betaald nadat de betaaltermijn is verlopen (meer informatie) | | Een herinnerings e-mail wordt gegenereerd en klaargezet. |
Jij verstuurt de herinnering | | |
Van een fysiek product dat is betaald geef je aan dat het verstuurd is(klik op knop 'Levering' in Beheren bestellingen scherm) | - Notificaties | Product besteld
| |
(*) met directe follow-up acties worden acties bedoeld die direct worden uitgevoerd nadat een product besteld is. Met uitgestelde follow-up acties bedoelen we acties die pas worden uitgevoerd als het product daadwerkelijk betaald is. Deze acties stel je bij het product in op tabblad
Opvolging.
Klant bestelt een abonnement
De e-mails in de tweede kolom kun je terugvinden in de E-mails en schermteksten pagina.
Gebeurtenis | E-mails naar klant | Autorespond systeem |
Klant bestelt en betaalt via Overmaken of Incasso | - Notificaties | abonnement besteld
| Stuurt een notificatie e-mail naar jou met de factuur erbij (directe follow-up acties (*) worden uitgevoerd) |
Klant bestelt en betaalt direct online | - Notificaties | abonnement besteld
- e-mail zoals gedefinieerd bij product (in tab 'Abonnement')
| Uitgestelde followup acties (*) worden nu uitgevoerd. |
Er is betaald via Overmaking of Incasso: jij registreert de betaling | - e-mail zoals gedefinieerd bij product (in tab 'Abonnement')
| Uitgestelde followup acties (*) worden nu uitgevoerd. |
Er is nog niet betaald nadat de betaaltermijn is verlopen (meer informatie) | | Een herinnerings e-mail wordt gegenereerd en klaargezet. |
Jij verstuurt de herinnering | | |
Het is 1 of 2 weken voor de nieuwe termijn begint | - Notificaties | aankondiging termijnfactuur
| Er wordt een aankonding gestuurd naar de klant m.b.t. de nieuwe termijnfactuur |
Het is 7 dagen voor de nieuwe termijn begint | | Er wordt een factuur gegenereerd voor de nieuwe periode. |
Het is de eerste dag van de nieuwe termijn | - Betalen | periodieke factuur
| De factuur wordt verstuurd. |
Het abonnement wordt gestopt of het maximaal aantal termijnen van een 'gespreide betaling' is bereikt | | Er zullen geen facturen meer worden gegenereerd. |
(*) met directe follow-up acties worden acties bedoeld die direct worden uitgevoerd nadat een product besteld is. Met uitgestelde follow-up acties bedoelen we acties die pas worden uitgevoerd als het product daadwerkelijk betaald is. Deze acties stel je bij het product in op tabblad
Opvolging.
Afgebroken betaling
Als een betaling wordt afgebroken of de betaling wordt niet automatisch teruggemeld, komt de bestelling in het scherm 'Afgebroken betalingen' te staan (
meer informatie).
Gebeurtenis | E-mails naar klant | Autorespond systeem |
Klant annuleert bestelling en verlaat de shoppingcart; klant sluit browser voordat de betaling is afgerond | | Logt dit als een 'afgebroken betaling' |
Betaling wordt door jou gereed gemeld in je administratie | - Notificaties | bestelling / abonnement besteld
- Bestellen | factuur e-mail (betaald)
- als het een digitaal product betreft: e-mail zoals gedefinieerd bij product
| Stuurt een notificatie e-mail naar klant en jou met de factuur erbij. Indien er Followup acties zijn gedefinieerd bij het product, worden die nu uitgevoerd. |
Bestelling wordt door jou op niet betaald gezet in je administratie | n.v.t. | Indien er een al factuur bestaat, wordt de factuur op Vervallen gezet. Als er nog geen factuur was aangemaakt wordt de bestelling verwijderd. |
Abonnementsfacturen
Elke nieuwe periode wordt via een e-mail een factuur gestuurd naar de klant. In de e-mailis de factuur als bijlage opgenomen. In de e-mail staat tevens een betaal-link zodat de klant de factuur direct kan betalen (bijvoorbeeld via IDeal).
Indien er sprake was van een eenmalige korting, is die korting alleen bij de eerste betaling gerekend.