|
|
|
|
|
|
Kun je deze mail niet lezen? |
|
Fouten maken is soms best handig In het vorige Schrift voor Schitterende Scholen meldde ik dat ik een fout had gemaakt met de datum van de webinar "De 5 geheimen achter moeiteloze en motiverende functioneringsgesprekken". Dat moest in de mailing natuurlijk gecorrigeerd worden. Voordeel daarvan is dat het extra aanmeldingen voor de Webinar heeft opgeleverd! Zo heb ik zelf weer ervaren dat het maken van een fout en het herstellen ervan heel waardevol kan zijn. Dat geldt vanzelfsprekend ook voor schoolleiders en leerkrachten. Daarom vertel ik jullie in deze e-zine...
|
|
Waarom je beter op je bek kan gaan met wat je zelf bedacht hebt Inleiding
Vrijwel iedereen in het onderwijs wil het graag: anderen helpen. Zodra wij zien dat er iets misgaat en er een probleem ontstaat, schieten we in de reparatiereflex. Wij willen het voor de ander oplossen en gaan adviseren. Het is een heel normale reactie, die helaas nogal contraproductief kan zijn. Ook ik moet er voor oppassen dat ik niet in die valkuil trap. Als je weet hoe het werkt en hoe je wel van waarde kan zijn, is het makkelijker om het te vermijden.
Waarom adviseren niet werkt
Als wij anderen gaan vertellen wat zij zouden moeten doen, beïnvloeden wij de weegschaal van verandering. Op de ene kant van die weegschaal liggen de argumenten om de status quo te handhaven. Aan de andere kant van de balans liggen de redenen voor verandering. Mensen willen hun eigen weegschaal beïnvloeden. Dus als wij gaan vertellen wat medewerkers anders zouden moeten doen, leggen wij gewicht op de veranderingsschaal. De automatische reactie is dat de ander gewicht aan de status quo kant gaat leggen. De ‘Ja-maars’. De weegschaal slaat niet door: er veranderd niets.
Maar ik heb echt een goed advies!
Dat geloof ik zeker. Vanuit jouw ervaring en expertise weet je uitstekend wat je medewerkers beter kunnen doen. Van daaruit zou je jouw advies zelf succesvol kunnen toepassen. Je kan zo overtuigend zijn dat de ander ermee aan de slag gaat. Het vervelende is evenwel dat je medewerkers vinden dat jij een slecht advies hebt gegeven als zij het niet goed uitvoeren. Dan heb jij het gedaan. Jij bent de schuldige van hun falen. Je bent 2 stappen terug in het oplossen van het probleem.
Hoe het anders kan
Allereerst is het belangrijk om aan te haken bij hun eigen ervaring. Als je samen een hoogtepunt onderzoekt van de ander waarin het probleem niet of minder aanwezig was, vinden mensen oplossingen die voor hen werken. Als die ervaring er niet is, kunnen zij vaak toch iets bedenken waar zij een stap mee kunnen maken. En als het dan toch misgaat? Zij kunnen niemand de schuld geven voor een niet-werkende oplossing die zij zelf hebben bedacht. Dan moeten zij er wel van leren!
Falen is waardevol!
In scholen is leren het belangrijkste proces, voor iedereen! Je leert veel meer als je het lef hebt om fouten te maken. Fouten maken mag, misschien moet het zelfs. Dat vertrouwen hebben medewerkers van jou nodig om zich te kunnen ontwikkelen. Als je hen in dat proces helpt met reflectie, ben je van onschatbare waarde voor hen. Dan heb je hen pas ècht geholpen. Zij hebben er wat van geleerd en er is wezenlijk wat veranderd.
Wil jij zo’n rol spelen?
Dan is de webinar "De 5 geheimen achter moeiteloze en motiverende functioneringsgesprekken" een eenvoudige eerste stap. Deze organiseer ik op maandag 27 oktober van 20.00 tot 21.00 uur. Via BetaalSociaal is deelname gratis!
|
|
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Denk je dat het e-book en deze e-zine ook interessant zijn voor anderen? Stuur het dan door of deel het via sociale media!
Via onze website kunnen geïnteresseerden zich melden. www.drivesatschool.nl
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
|
|
Nog 2 dagen voor het Webinar "De 5 geheimen achter moeiteloze en motiverende functioneringsgesprekken"
-
Wil je dat medewerkers hun eigen oplossingen bedenken?
-
Wil jij meester zijn van hun leerproces?
-
Wil je een sfeer van vertrouwen creëren?
-
En wil je meer progressie zonder hard te werken?
Dan is deze webinar echt iets voor jou!
In deze webinar leer je 5 geheimen die niet in het e-book staan
Deze geheimen gaan over de manier waarop je het gesprek voert.
In de webinar leer je:
-
Hoe je jouw doel zo verwerkt in het gesprek, dat je alle vertrouwen hebt dat het gehaald wordt.
-
Met welke gesprekshouding je er voor zorgt dat degene aan het werk gaat die je aan het werk wil hebben: de leerkracht.
-
Welke vragen je kan stellen om de leerkracht diens kwaliteiten en ontwikkelpunten te laten ontdekken.
-
Hoe je daarbij tot de kern komt, waardoor je de ander echt raakt.
-
Hoe je de kwaliteiten van leerkrachten zo kan bevestigen dat zij het zelf gaan geloven.
De webinar vindt plaats op maandag 27 oktober van 20.00 tot 21.00. Ik zal je dan persoonlijk uitleggen hoe je met gemak meer inzicht, energie en motivatie uit functioneringsgesprekken kan halen. Aan het eind is er gelegenheid om vragen aan mij te stellen.
Klik hier voor meer informatie en om je aan te melden.
Je kan deze Webinar ook GRATIS volgen!
De webinar kost €18,15, maar is gratis als je betaald via 'BetaalSociaal'. Dat betekent dat jij de deelname deelt in je sociale netwerk op Twitter, LinkedIn, Facebook en/of Google+ en het aan anderen aanbeveelt.Het is zeer eenvoudig. De status updates staan al klaar. Met een paar klikken is het geregeld.
Klik hier voor meer informatie en om je aan te melden.
Maar ik kan niet!
Dat is geen probleem. Na deze datum zal het nog een paar weken beschikbaar zijn om het alsnog te luisteren. Daarnaast ontvangen aanmelders de presentatie en de transcriptie.
Maar ik weet niet hoe dat werkt, een webinar!
Het is heel eenvoudig. Je ontvangt een mail met een link naar een site. Het wijst volkomen zichzelf. Daarnaast is het één van de nieuwe manieren van kennis delen, dus het wordt hoog tijd om het eens te proberen!
Klik hier voor meer informatie en om je aan te melden.
|
|
Aart Brezet leert schoolleiders en schoolbestuurders... hoe zij negativiteit in hun organisatie kunnen keren door waarderend leiderschap, zodat hun leerkrachten en leerlingen gaan schitteren.
Aart kent uit eigen ervaring in welke positie schoolleiders zitten. Hij is niet alleen coach geweest van diverse schooldirecteuren, leerkrachten en teams; hij heeft het als interim-schoolleider ook daadwerkelijk ondervonden. Gaandeweg heeft Aart de kracht ontdekt van de positieve psychologie. Het is geen ideologie, het is bovenal een praktische invalshoek die werkt! Inmiddels zit het in zijn vezels om steeds die kant van de werkelijkheid te belichten waar mensen het meest gelukkig, energiek en gemotiveerd van worden. Juist daarom gaat het hem aan het hart dat in het onderwijs de aandacht zo vaak uit gaat naar wat er niet is, naar de problemen en onmogelijkheden bij kinderen, ouders, leerkrachten en schoolleiders. Als je weet hoe mooi een school kan schitteren wanneer iedereen aandacht heeft voor potentieel en progressie, dan wil je niets anders dan de vaardigheid daarvoor overbrengen aan de leiders in het onderwijs.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|