|
|
|
|
|
|
Kun je deze mail niet lezen? |
|
Minder hard werken, meer resultaat... Het is mij een groot genoegen dat ik je vlak voor de herfstvakantie mijn mini e-book "Minder hard werken, meer resultaat met waarderende functioneringsgesprekken en klassenbezoeken" als bijlage bij deze e-zine cadeau kan doen. Het beschrijft de interessante bevindingen uit de pilot op SBO Het Kompas. Deze andere aanpak werkt! Waarom dat voor het onderwijs belangwekkend is, lees je in onderstaand artikel. Daarnaast kan je "De 5 geheimen achter moeiteloze en motiverende functioneringsgesprekken" te weten komen als je de webinar op maandag 27 oktober volgt.
|
|
Waarom een verbetercultuur ook andere gesprekken vraagt. Inleiding
Recent heeft een initiatiefgroep van negen schoolleiders, leerkrachten en andere deskundigen concrete voorstellen gedaan voor kwalitatief beter onderwijs. In de notitie "Samen leren: aanbevelingen voor het onderwijs" geven zij aan dat op drie gebieden extra actie nodig is: de verbetercultuur op scholen, de wens van toppers om leraar te worden en de rol van de beroepsgroep. Het is een prachtig initiatief dat in de politiek en het onderwijsveld veel bijval krijgt.
De leerkrachten gaan zelf meer leren
Een van de charmante onderdelen in het voorstel is dat leerkrachten meer mogen gaan leren door bij elkaar in de keuken te kijken, elkaar feedback te geven en met hun werkgever leerdoelen af te spreken. Leren is het hoofdproces van scholen, dus is het van belang dat leerkrachten daar persoonlijk deel van uitmaken.
De rol van gesprekken in de verbetercultuur
In het creëren van een verbetercultuur gaan functioneringsgesprekken en klassenbezoeken een belangrijke rol spelen. Het zijn momenten waarop je systematisch met elkaar in gesprek bent over ontwikkeling. Op veel scholen is het dan wel nodig dat deze gesprekken anders gevoerd gaan worden, wil het daadwerkelijk bijdragen aan de gewenste cultuur.
Wat er nu misgaat in de gesprekken
Als voor jou gesprekken over functioneren en ontwikkeling moeizaam verlopen, ben je niet de enige. Vaak hangt er een sfeer van beoordeling omheen. Het leidt nogal eens tot vervelende discussies. Zowel schoolleiders als leerkrachten kunnen er doodmoe van worden en kijken er nauwelijks naar uit. Tegelijkertijd wil iedereen in het onderwijs zaken verbeteren. In zekere zin is er al een verbetercultuur. Het is helaas een probleemgerichte verbetercultuur. Door de focus op tekorten en gebreken ontstaat negativiteit, ook in gesprekken rond het functioneren van leerkrachten. We kijken vooral naar wat er niet goed gaat.
Wat er echt mag veranderen
Een verbetercultuur die wel werkt, vraagt een ingreep in het DNA van het onderwijs. Er is structureel een andere mindset nodig. Het is essentieel dat de aandacht wordt verlegt naar wat er aan potentieel en progressie aanwezig is. Wat is er al wel? Wanneer was dat op z’n best? De mooiste kansen voor verbetering ontdek je als je met leerkrachten hun hoogtepunten gaat onderzoeken.
De waarderende aanpak werkt!
Samen met Herman Willighagen van SBO Het Kompas heb ik onderzocht wat er gebeurt als in functioneringsgesprekken en klassenbezoeken ervaringen waarderend worden onderzocht. Wat dat doet, kan Herman het beste zelf vertellen:
"Nu verlopen de functioneringsgesprekken plezierig en gemakkelijk. Ik ben minder hard aan het werk en krijg meer waardevolle informatie. De leerkrachten benoemen haast als vanzelf hun sterke punten, ontwikkelpunten én oplossingen. Bijzonder is dat wij het daarbij ook meer over de inhoud van het vak hebben dan voorheen. Aan het eind vragen de leerkrachten gretig of ik nog kritische punten heb en zijn bijna teleurgesteld als ik zeg dat ik er niets aan toe te voegen heb. Dus wat je vervolgens nog sceptisch maakt, is dat je allebei met het gevoel zit: zo makkelijk kan het toch niet zijn? Maar zo makkelijk is het dus wel, want als je erop terugkijkt is alles aan de orde gekomen."
Over deze pilot kan je meer lezen in het gratis mini e-book dat je met deze e-zine meekrijgt: "Minder hard werken, meer resultaat met waarderende functioneringsgesprekken en klassenbezoeken".
Daarnaast organiseer ik op maandag 27 oktober van 20.00 tot 21.00 uur een webinar over "De 5 geheimen achter moeiteloze en motiverende functioneringsgesprekken".
|
|
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Denk je dat het e-book en deze e-zine ook interessant zijn voor anderen? Stuur het dan door of deel het via sociale media!
Via onze website kunnen geïnteresseerden zich melden. www.drivesatschool.nl
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
|
|
Webinar "De 5 geheimen achter moeiteloze en motiverende functioneringsgesprekken"
-
Geef leerkrachten hun energie en passie weer terug.
-
Laat hen weer schitteren in hun klas en vak.
-
Breng systematisch het potentieel van je personeel tot volledige bloei.
-
Geef moeiteloos sturing aan leerkrachten en hun ontwikkeling.
-
Haal je doelen, zonder hard te werken.
Lees je hierboven wat je het liefste met functioneringsgesprekken zou willen bereiken en lukt dat nog onvoldoende? Dan kan ik je 5 geheimen vertellen waarmee je met gemak meer resultaat haalt. Deze tips staan niet in het e-book. De webinar kost €18,15, maar is gratis als je betaald via 'BetaalSociaal'. Dat betekent dat jij de deelname deelt in je sociale netwerk op Twitter, LinkedIn, Facebook en/of Google+ en het aan anderen aanbeveelt.
Het webinar vindt plaats op maandag 29 oktober van 20.00 tot 21.00. Ik zal je dan persoonlijk uitleggen hoe je met gemak meer inzicht, energie en motivatie uit functioneringsgesprekken kan halen. Aan het eind is er gelegenheid om vragen aan mij te stellen.
Kan je dan niet? Geen probleem. Na deze datum zal het nog een paar weken beschikbaar zijn om het alsnog te luisteren. Daarnaast ontvangen aanmelders de presentatie en de transcriptie.
Klik hier voor meer informatie en om je aan te melden.
|
|
Aart Brezet leert schoolleiders en schoolbestuurders... hoe zij negativiteit in hun organisatie kunnen keren door waarderend leiderschap, zodat hun leerkrachten en leerlingen gaan schitteren.
Aart kent uit eigen ervaring in welke positie schoolleiders zitten. Hij is niet alleen coach geweest van diverse schooldirecteuren, leerkrachten en teams; hij heeft het als interim-schoolleider ook daadwerkelijk ondervonden. Gaandeweg heeft Aart de kracht ontdekt van de positieve psychologie. Het is geen ideologie, het is bovenal een praktische invalshoek die werkt! Inmiddels zit het in zijn vezels om steeds die kant van de werkelijkheid te belichten waar mensen het meest gelukkig, energiek en gemotiveerd van worden. Juist daarom gaat het hem aan het hart dat in het onderwijs de aandacht zo vaak uit gaat naar wat er niet is, naar de problemen en onmogelijkheden bij kinderen, ouders, leerkrachten en schoolleiders. Als je weet hoe mooi een school kan schitteren wanneer iedereen aandacht heeft voor potentieel en progressie, dan wil je niets anders dan de vaardigheid daarvoor overbrengen aan de leiders in het onderwijs.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|